وزیر دفاع در آیین الحاق ناوشکن دنا و ناو مین‌شکار شاهین:

گام‌های مؤثر ایران در دستیابی به قدرت دریایی/ محیط راهبردی نوینی در حال شکل‌گیری است

امیر سرتیپ حاتمی با بیان اینکه محیط راهبردی نوینی در حال شکل‌گیری است، گفت: ایران در دستیابی به قدرت دریایی گام‌های مؤثری برداشته است و ناوگان‌های تجاری و نظامی ما در اقصی‌نقاط جهان حضور مؤثری دارند.
کد خبر: ۴۶۱۷۹۹
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۲ - 14June 2021

امیر حاتمیبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، امیر سرتیپ «امیر حاتمی» وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح صبح امروز (دوشنبه) در آیین الحاق ناوشکن «دنا» و ناو مین‌شکار «شاهین» که در بندرعباس برگزار شد، اظهار داشت: ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مرز‌های آبی کشور به‌ویژه در جنوب، فرصت‌های زیادی برای فعالیت‌های توسعه‌محور ایجاد کرده است که این باعث می‌شود عمق راهبردی ما افزایش یابد؛ درحالی که در گذشته نسبت به این موضوع غفلت شده، اما در دولت جمهوری اسلامی ایران توجه بسیاری زیادی برای دستیابی به اهداف دریایی شده و به دنبال آن محیط راهبردی نوینی در حال شکل‌گیری است.

وی افزود: دستیابی به اهداف علاوه بر اراده سیاسی، مستلزم قدرت دریایی فزاینده‌ای است که دو مؤلفه اصلی آن برخورداری از صنعت دریایی پیشرفته و مشارکت فعال در تأمین امنیت خطوط دریایی است که وزارت دفاع و نیرو‌های مسلح در هر دو حوزه ورود قدرتمندی داشته‌اند.

وزیر دفاع ادامه داد: امروز در نتیجه تلاش‌های جهادی، ایران در دستیابی به قدرت دریایی گام‌های مؤثری برداشته است و ناوگان‌های تجاری و نظامی ما در اقصی‌نقاط جهان حضور مؤثری دارند.

امیر حاتمی با اشاره به اینکه ناوگروه‌های نیروی دریایی ارتش امروز در اقیانوس‌ها حضور مقتدارنه‌ای آن هم بدون پهلوگیری دارند، گفت: وزارت دفاع با سازماندهی صنعت دریایی به موفقیت‌های قابل توجهی دست یافته است به نحوی که توانسته نیاز نیرو‌های مسلح را تأمین کند به عنوان مثال، طی چهار سال گذشته ۱۱۰ فروند شناور تحویل نیرو‌های مسلح شده است که در این بین می‌توان به تجهیز ناجا به انواع شناور‌ها از جمله ۱۲ فروند شناور تندرو ۶۰ فوتی «حیدر» اشاره کرد.

وی اضافه کرد: همچنین در رابطه با تسلیح و تجهیز شناور‌ها می‌توان به مجهز شدن شناور‌ها به موشک‌های کروز، اژدر، پدافند هوایی و سونار‌های پیشرفته اشاره کرد که در این ارتباط، گام‌های مؤثری برداشته شده است؛ علاوه بر این در حوزه کروز‌های دریایی نیز موفق شدیم به برد بیش از هزار کیلومتر دست یابیم.

وزیر دفاع با بیان اینکه ناوشکن دنا از کلاس «موج» است و اولین ناو مین‌شکار نیز شاهین نام دارد، عنوان کرد: ساخت ناوشکن دنا مبتنی بر بازطراحی ناوشکن‌های کلاس موج از جمله جماران و ارتقاء آن‌ها در سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع با همکاری نیروی دریایی بود که با الحاق این ناوشکن، امکان مقابله با انواع تهدیدات و عمق دادن به دفاع افزایش می‌یابد و توانمندی ما در استفاده از سامانه‌های جنگ الکترونیکی و همراهی و حفاظت از شناور‌های دریایی در مسافت‌های طولانی بیشتر می‌شود.

وی همچنین اظهار داشت: تهدید آب‌های مجاور توسط مین‌های دریایی و ضرورت مقابله با آن‌ها انگیزه‌ای برای صنایع دریایی شده است تا به سمت طراحی و ساخت ناو مین‌شکار حرکت کند و به این شکل، نقش جمهوری اسلامی ایران در افزایش امنیت آب‌های منطقه و خطوط کشتیرانی بیش از گذشته شود.

امیر حاتمی خاطرنشان کرد: پیام ما به همه دوستان و همسایگان صلح، دوستی و امنیت است. ایران خود را شریکی مطمئن و دوستی شفیق برای همسایگان می‌داند و آمادگی خود را برای تقویت پیوند‌های دوستی و همسایگی و همچنین اقدامات مشترک برای بهره‌گیری از خدمات مشترک اعلام می‌کند.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار