به گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاعپرس، امیر دریادار «امیر رستگاری» رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع صبح امروز (دوشنبه) در آیین الحاق ناوشکن «دنا» به ناوگان نداجا اظهار داشت: مراحل ساخت و طراحی ناو جمهوری اسلامی ایران (دنا) از سال ۱۳۹۱ شروع و از سال ۱۳۹۲ فرآیند ساخت بدنه آن و بیش از ۹۶ سامانه مکانیکی، برق و رانش، ناوبری، مخابرات، هدایت آتش و سلاح آغاز شد و با صرف دو میلیون و ۴۷۵ هزار نفرساعت کار و انجام ۱۳ هزار فعالیت کاری و بهرهگیری از شبکه توانمند داخلی متشکل از ۱۴۷ مرکز پژوهشی، دانشگاهی، شرکتهای دانشبنیان و با همکاری سازمانهای وزارت دفاع و متخصصین ارتش در آبان سال ۱۳۹۹ به اتمام رسید.
وی افزود: از ویژگیهای بارز این ناوشکن در مقایسه با سایر ناوشکنهای کلاس خود میتوان به سامانه رادار جستجو و هدایت آتش پیشرفته، کشف، شناسایی و رهگیری اهداف هوایی، سطحی و زیرسطحی، همچنین سامانه آرایه فازی سه بُعدی، سامانه راداری هوایی سه بُعدی، سامانه جنگهای الکترونیک، سامانه مدیریت نبرد با قابلیت اتصال به شبکه فرماندهی رزم دریایی، سامانه مخابراتی امن یکپارچه در تمامی باندها و فرکانسهای ارتباطی بهصورت صوتی و ارسال دادهها و قابلیت نشست و برخاست انواع بالگردهای نداجا در روز و شب و سامانه سونار پیشرفته جستجوگر و ارتباط صوتی زیرآبی اشاره کرد.
رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع با اشاره به دستاوردهای این پروژه، عنوان کرد: افزایش اقتدار دفاعی بهمنظور بازدارندگی و پاسخگویی بهموقع و مؤثر به تهدیدات و تأمین منافع ملی در آبراههای آزاد و بینالمللی و گسترش صلح و ثبات در منطقه، همچنین تقویت، توسعه و نوسازی صنایع دفاعی کشور، اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم در سطح استان کشور، صرفهجویی ارزی با انجام بومیسازی و بهینهسازی سامانهها و تجهیزات و دستیابی به فناوری ساخت انواع ناوشکن و نرمافزارهای روز دنیا از دستاوردهای این پروژه است.
دریادار رستگاری همچنین در آیین الحاق ناو مینشکار شاهین به ناوگان نداجا گفت: عملیات اجرای پروژه طراحی و ساخت اولین ناو مینشکار جمهوری اسلامی ایران شاهین با مأموریت کشف، شناسایی و انهدام انواع مینهای دریایی کفخواب، مغروق و شناور با استفاده از فناوری کامپوزیت و همچنین اثر سطح بهصورت دو بدنه (کاتاماران) از سال ۱۳۹۲ آغاز شد و با انجام بیش از چهار فعالیت اجرایی و نصب و راهاندازی بیش از ۶۰ سامانه مکانیکی، تأسیساتی، تحرک و رانش، برق و الکترونیک، ناوبری، به مرحله بهرهبرداری رسیده است.
وی استفاده از فناوری کامپوزیتی به روش ساندویچ پانل در طراحی و ساخت بدنه شناور با هدف کاهش وزن و ایجاد استحکام بالا، استفاده از فناوری شناورهای اثرسطح با ایجاد بالشتکهای هوایی در سینه و پاشنه ناو بهمنظور کاهش سطح آبخور و در نتیجه کاهش چشمگیر فشار بدنه بر روی آب و حساسههای مینهای دریایی، استفاده از اولین سامانه بومی تثبیت موقعیت شناور در دریا DP۱، سامانه سونارهای مینیاب با دقت بالا، طراحی و ساخت اولین سامانه رباتیک کنترل از راه دور زیرآبی مینشکار ROV برد بلند و طراحی و ساخت اولین سامانه بالابری بومی شناور (هاورینگ) را از مهمترین فناورهای نوین و بومی ناو مینشکار شاهین برشمرد.
رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع مهمترین قابلیتهای ناو مینشکار شاهین را مقاومت سازه در برابر شوکهای حاصل از انفجارات زیرآبی، اثرات مغناطیسی، آکوستیکی و فشاری بسیار پایین در مقابل حساسههای انواع مینهای دریایی، قابلیت مانورپذیری، ماندگاری و تعادل مناسب در دریا با توجه به نوع طراحی بدنه شناور و مقاوم در برابر پدیده خوردگی در دریا با توجه به فناوری کامپوزیتی شناور عنوان کرد.
انتهای پیام/ 231