رئیس جمهور:

بایدن هم مسیر غلط ترامپ را در تحریم ایران ادامه داد

روحانی گفت: اظهارات آمریکا در خصوص رفع تحریم برای واکسن و ماسک نشان می‌دهد که علاوه بر آمریکای ترامپ، بایدن هم همان مسیر غلط را ادامه داد.
کد خبر: ۴۶۲۸۱۳
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۲ - 19June 2021

بایدن هم مسیر غلط ترامپ را در تحریم‌ها ادامه دادبه گزارش گروه اخبار داخلی اخبار داخلی دفاع‌پرس، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی امروز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با تبریک به منتخب مردم در انتخابات ریاست جمهوری، گفت: منتخب مردم دراین انتخابات، ۴۵ روز دیگر مسئولیت اداره کشور را برعهده خواهد گرفت و امیدواریم در این ۴۵ روز شاهد شرایط بهتری در زمینه کرونا و تحریم برای دولت بعدی باشیم.

روحانی تاکید کرد: افتخار می‌کنم در دولتی بودیم که سخت‌ترین ایام تاریخ ایران را شاهد بودیم و بار مسئولیت اداره کشور را در این شرایط سخت بر دوش داشتیم و خداوند بزرگ را بخاطر توفیقاتی که به ما و ملت برای خدمتگزاری داد شاکر هستیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه مردم با حضور پرشور و آبرومندانه خود در انتخابات یک روز پرنشاط خلق کردند، گفت: ستاد ملی مقابله با کرونا هم با تصمیم گیری مناسبی که انجام داد، شرایط بهتری از نظر زمان آغاز رأی‌گیری و مدت زمان رأی‌گیری مهیا کرده بود و مردم نیز به شکل بسیار مطلوبی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کردند.

وی با تشکر از حضور، دقت و زمان‌شناسی مردم در این مقطع تاریخی، افزود: از صدا و سیما و همه دستگاه‌های تبلیغاتی و نامزد‌های محترم که به صحنه آمدند تا این صحنه بزرگ خلق شد و بیش از همه از توصیه مقام معظم رهبری برای حضور مردم در این انتخابات قدردانی می‌کنم.

رئیس جمهور با تشکر مجدد از همه کسانی که با تلاش‌های خود مانع از ایجاد موج جدید بیماری کرونا در کشور شدند تا انتخابات با شرایط مناسب تری برگزار شود، اظهار داشت: از همه عزیزانی که در طول ۷، ۸ سال گذشته برای ارتقای وضعیت فضای سایبری و مجازی تلاش کردند نیز تشکر می‌کنم، چون اگر این فضا نبود، تنور انتخابات نمی‌توانست گرم شود، چرا که بخاطر شرایط کرونایی همه ناچار بودند عمدتا از این فضا استفاده کنند.

روحانی با بیان اینکه در دولت اکیدا توصیه کردم در این ایام نیازمندی‌های ضروری مردم به شکل مطلوبی تامین شود تا برگزاری مراحل مختلف انتخابات در کمال آرامش انجام شود، تصریح کرد: اگر این آرامش نبود، کار سخت می‌شد.

رئیس جمهور با تبریک به منتخب مردم در انتخابات دوره سیزدهم ریاست جمهوری، خاطرنشان کرد: اگر چه مشخص است منتخب مردم کیست، اما برای عمل به قانون تبریک به منتخب را تا اعلام رسمی آن به تاخیر می‌اندازم.

وی با بیان اینکه در سه سال و نیم گذشته و به ویژه در ۱۶ ماه قبل که کرونا شیوع یافت، سخت‌ترین شرایط کشور در یک قرن گذشته روبرو بودیم، ادامه داد: در مجموع با دو دوره مواجه بودیم؛ دوره اول، دوره‌ای بود که کرونا از حدود ۱۶ ماه پیش شروع شد. در این دوره همه به این نتیجه رسیدند که این ویروسی خطرناک است که به راحتی دست از سر ما بر نمی‌دارد و راه‌های قطعی و در دسترس مقابله با آن صرفا رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک و رعایت بهداشت فردی است.

رئیس جمهور گفت: در این دوره شرایط هیچ کشوری در دنیا به اندازه ایران سخت نبود. بیش از ۲ سال بود که در جنگ اقتصادی بودیم و منابع مالی کافی نداشتیم که به مردم بگوییم در خانه بمانید و سر کار نروید. از سوی دیگر جنگ اقتصادی همچنان ادامه داشت و کشور در یک محاصره ۱۰۰ درصدی بود.

روحانی با ابراز خرسندی از اعلام رسمی آمریکا برای رفع تحریم تجهیزات مورد نیاز مقابله با کرونا، اضافه کرد: ما هر چه می‌گفتیم تحریم هستیم و این آدم‌های تروریستی که در کاخ سفید هستند، نمی‌گذارند واکسن بخریم، باز بعضی‌ها تردید می‌کردند. می‌گفتند چه کاری به تحریم دارد، به تحریم مربوط نمی‌شود. الحمدالله این آدم با زبان صریح‌اش، جنایت‌اش را برملا کرد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه معلوم شد آمریکای ترامپ تروریست بود و بایدن هم در این چند ماه همان مسیر غلط را ادامه داده است، اظهار داشت: ببینید در چه شرایط سخت و مشکلی بودیم. سالهاست پول ما در کشور‌های مختلفی بلوکه شده که ادعا می‌کنند با تروریسم میانه‌ای ندارند. از همسایگان‌مان گرفته تا کشور‌های دوردست، همه اموال ما را بخاطر اجرای تحریم ظالمانه آمریکا قفل کرده اند.

دکتر روحانی با بیان اینکه در ازای این سختی‌ها خداوند نعمت‌های بزرگی به ما داده که یکی از بزرگترین آن‌ها مردم بسیار خوبی هستند که برای مقابله با کرونا به شکل مطلوبی با دولت همکاری کردند، تصریح کرد: این مردم عزیز و همراه، منافع ملی‌شان را بر منافع شخصی و سلامت دیگران را بر راحتی خودشان ترجیح دادند.

رئیس جمهور همچنین با تشکر دوباره از تلاش‌های کادر درمان و وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: در همین ایام با وجود همه سختی‌ها حدوداً هر ماه هزار تخت جدید افتتاح کردیم که کار بسیار عظیم و بزرگی است. همچنین در تولید و تامین تجهیزات مورد نیاز مقابله با کرونا یک تحول بسیار بزرگ در کشور رخ داده است.

روحانی از هدایت‌ها و یاری مقام معظم رهبری و مراجع عظام و فرهیختگان نیز سپاسگزاری کرد و گفت: مقام معظم رهبری مرتب تأکید کردند که ستاد ملی مقابله با کرونا هر چه می‌گوید، مردم باید گوش کرده و اجرا کنند. خود ایشان نیز شخصاً در مراسمی که داشتند گفتند آنچه را که ستاد کرونا گفته همان را اجرا می‌کنم.

رئیس جمهور ادامه داد: فکر نمی‌کنم هیچ کشور دیگری را پیدا کنیم که رئیس جمهور آن در هفته بین ۲ تا ۳ جلسه در طول این ۱۶ ماه، برای کرونا به طور ویژه جلسه گذاشته باشد. همچنین همه بخش‌های مختلف کشور از جمله تولیدکنندگان نیز در این ایام نهایت تلاش خود را برای تامین مایحتاج مردم به کار گرفتند.

وی دوره بعدی را زمان به بازار مصرف رسیدن واکسن کرونا عنوان کرد و اظهار داشت: در این دوره معلوم شد این بیماری با تزریق واکسن تا حد بسیار زیادی قابل پیشگیری است. در موضوع واکسن الحمدالله گرفتار بگو مگو‌ها نشدیم. یک عده آمدند گفتند اصلاً واکسن نباید زد، یک عده گفتند این واکسن، چون تمام مراحل علمی‌اش طی نشده ممکن است خطر داشته باشد، پس نباید از آن استفاده کرد. خیلی تردید وجود داشت، اما ستاد ملی کرونا، تصمیم بسیار خوبی گرفت و گفت باید واکسن خریداری شود و معطل هم نباید بکنیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: از سوی دیگر از ابتدا تصمیم گرفتیم در داخل نیز برای ساخت واکسن تلاش کنیم و به همه کسانی که می‌توانستند در این زمینه تلاش کنند کمک کردیم. امروز بحمدالله ۲ واکسن داخلی مجوز لازم برای مصرف عمومی اضطراری دریافت کردند و این افتخار بزرگی برای کشور است.

روحانی با اشاره به اینکه سه واکسن دیگر نیز در کشورمان در مراحل آزمایشی هستند، خاطرنشان کرد: این افتخار بزرگی برای کشور است و از همه کسانی که در زمینه ساخت واکسن تلاش و حمایت کردند، صمیمانه تشکر می‌کنم.

رئیس جمهور با بیان اینکه در دولت دوازدهم برای تولید واکسن کار بزرگی انجام شده است، گفت: آنچه برای دولت بعد می‌ماند، فقط تزریق واکسن است. فقط ۲ خواهش از مردم داریم. بالاخره ممکن است در مواردی تزریق واکسن مشکلاتی هم ایجاد کند، اما به هر حال نفع واکسن از ضررش بیشتر است، چاره دیگری نداریم و باید از واکسن استفاده کنیم. مسئولین بهداشتی همه مسائل را برای مردم توضیح دهند.

وی افزود: نکته دوم این است که تزریق واکسن به معنای مصونیت کامل نیست. حتی اگر هر دو دوز واکسن تزریق شده باشد، باز هم باید پروتکل‌های بهداشتی را مراعات کنیم به دلیل اینکه موتاسیون‌ها ما را نگران می‌کند. معلوم نیست این ویروس به همین صورت بماند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه در آغاز سال ۱۴۰۰ با ویروس انگلیسی مواجه شدیم و حالا نیز با خطر شیوع ویروس هندی مواجه هستیم، اظهار داشت: تلاش دولت این است کاری کنیم تا پایان تابستان واکسیناسیون به شکلی پیش برود که امسال آموزش در مدارس و دانشگاه‌ها حضوری باشد.

انتهای پیام/ 351

نظر شما
پربیننده ها