روحانی در آیین بهره برداری از طرح‌های وزارت صمت؛

کشور را با رشد اقتصادی مثبت به دولت آینده تحویل می‌دهیم

رئیس جمهور با بیان اینکه کشور را با رشد اقتصادی مثبت به دولت آینده تحویل می‌دهیم، گفت: رشد اقتصادی کشور در سال ۹۹ مثبت شد و رشد ۳.۶ درصدی داشتیم.
کد خبر: ۴۶۴۷۸۰
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۳ - 01July 2021

کشور را با رشد اقتصادی مثبت به دولت آینده تحویل می‌دهیمبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران صبح امروز (پنجشنبه)، همزمان با روز صنعت و معدن، تعدادی طرح صنعتی را در استان‌های یزد و زنجان افتتاح کرد.

در آئین بهره برداری از طرح شمش فولادی پارس یزد اظهار داشت: بخش بزرگی از صنایع، معادن و فعالیت‌های صنعتی ما در استان یزد است؛ که همیشه این مردم در مسیر آبادانی ایران پیشقدم و پیشتاز بوده اند.

روحانی در افتتاح طرح جی تی آی زنجان گفت: عشق مردم زنجان نسبت به خاندان اهل بیت (ع) همیشه زبانزد بوده است. خوشحالم که امروز یک طرح صنعتی در استان زنجان به افتتاح می‌رسد و موجب خودکفایی و اشتغال در سطح استان و همچنین در سایر بخش‌های کشور، موجب خود اتکایی می‌شود.

وی ادامه داد: امیدوارم شاهد تحولات بیشتر در زمینه پیشرفت و توسعه استان زنجان باشیم.

روحانی در افتتاح طرح واحد گندله شرکت آهن اسفنجی آهن اردکان یزد گفت: آیت الله سید روح الله خاتمی یکی از بزرگان استان یزد بودند. ما قبل از انقلاب در سال‌های ۵۳ و ۵۴ چند بار در اردکان خدمت ایشان رسیدیم.

رئیس جمهور افزود: به ارواح طیبه‌ی همه عزیزانی که در مسیر علم و دانش جهاد بودند و جان به جان آفرین سپردند و همه مردم خوب استان یزد سلام و درود می‌فرستم. انشالله روز‌های بهتری در انتظار مردم عزیز ایران باشد.

روحانی در افتتاح طرح انتقال، ذخیره و صادرات اسید سولفوریک و طرح آهن پخته اهر گفت: این طرح بسیار مهم است. زیرا که ما را در زمینه کود فسفات حداقل تا ۷۰ درصد خودکفا می‌کند و این برای بخش کشاورزی حائز اهمیت است.

روحانی در افتتاح واحد تولید کاشی و سرامیک یزد گفت: امروز افتخار داشتیم سطح را در استان یزد افتتاح کنیم و این به معنای فعال بودن بخش خصوصی در استان یزد و مرهون مردم پرتلاش استان یزد است.

رئیس جمهور افزود: امیدوارم روز به روز شرایط بهتری برای اشتغال جوانان ما و همچنین برای اقتصاد کشور ایجاد شود.

روحانی در پایان این مراسم گفت: کار بسیار بزرگی در کشور ما در افتتاح پروژه‌های صنعتی انجام شد که که هم از لحاظ اشتغال و درآمدزایی و صادرات نیاز‌های داخل کشور را برطرف می‌کند.

رئیس جمهور افزود: در بسیاری از زمینه‌ها از جمله فولاد، وقتی به سال‌های قبل نگاه می‌کنیم، می‌بینیم واردات قابل ملاحظه‌ای در زمینه فولاد داشتیم. امروز الحمدالله ما به خودکفایی رسیدیم و علاوه بر تامین نیازمندی‌های داخل، صادرات نیز انجام می‌دهیم.

روحانی گفت: اینکه کشور ما از لحاظ تولید فولاد، دهمین کشور دنیا و از لحاظ تولید مس هفتمین کشور دنیا است، جای افتخار دارد. این حاصل تلاش و فعالیت مهندسین، کارگران و مدیران ما است که این توانمندی‌های بالقوه را بالفعل می‌کند.

رئیس جمهور گفت: سنگ از زیرزمین و معادن ما استخراج می‌شود و تبدیل به زنجیره‌های فولاد می‌شود. این زنجیره را به صورت کنسانتره، آهن اسفنجی و شمش فولاد طی می‌کند. بسیار خوشحالیم که در دولت یازدهم و دوازدهم تلاش زیادی برای تکمیل این زنجیره شد. اگر کنسانتره را داشته باشیم، ولی آهن اسفنجی نداشته باشیم و گندله را نداشته باشیم نمی‌توانیم به مقصد نهایی که شمش فولاد است دست پیدا کنیم. این زنجیره از خام فروشی جلوگیری می‌کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه این ارزش افزوده است که می‌تواند کشور را در مسیر ثروت و توسعه قرار دهد اضافه کرد: یکی از کار‌های بسیار مهم در دولت یازدهم و دوازدهم این است که این زنجیره را کامل کرده است.

وی همچنین گفت: امروز دیدیم در بسیاری از طرح‌هایی که افتتاح می‌شد، زنجیره قبلی‌اش را از همان استان یا از استان مجاور تامین می‌کرد و حتی برخی از شرکت ها، هر دو یا همه زنجیره‌ها را دارند؛ و مهم این است که این زنجیره‌ها در کنار هم قرار گیرد و ما بتوانیم به محصول نهایی برسیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: بحث‌های بسیار زیادی بود که ما این سنگ آهن را استخراج کنیم و ببریم در منطقه جنوب کنار آب و در آن جا زنجیره‌ها را تکمیل کنیم و یا اینکه در خود این استان‌ها انجام دهیم. البته مشکل، مشکل آب بود. بحث این بود که صرف می‌کند آب را از جنوب به مرکز بیاوریم و یا اینکه صرفه در این است که سنگ را از مرکز به جنوب ببریم. شرکت‌های معدنی بودند که بار سنگین آن را به دوش گرفتند و بلاخره آب از جنوب شیرین‌سازی شد و توسط پمپ‌ها و لوله‌ها به مرکز کشور آمد.

رئیس جمهور اضافه کرد: امروز دو استان به این آب شیرین متصل است. آب از خلیج فارس شیرین سازی می‌شود. همچنین در آینده از دریای عمان نیز استفاده می‌شود. کار بسیار بزرگی برای توسعه آبادانی کشور و همچنین برای تامین آب آشامیدنی مردم برای صنعت و هم برای حمل و نقل صورت گرفت. زیرا اگر ما میخواستیم سنگ‌آهن را به بنادر حمل کنیم، چقدر ظرفیت حمل نقل می‌خواست.

دولت معادن را از دست برخی افراد آزاد کرد

روحانی گفت: البته همانطور که وزیر محترم اشاره کردند، معادن سال‌ها به افرادی واگذار شده بودند که این افراد نه خودشان کاری می‌کردند و نه آن را آزاد می‌کردند که دیگران کار کنند. در دولت یازدهم و دوازدهم تلاش زیادی شد که این معادن آزاد شد و امروز در اختیار کسانی است که می‌توانند از آن بهره برداری کنند.

رئیس جمهور تصریح کرد: یکی از منابع بزرگ برای اشتغال جوانان ما معادن است و معادن زیادی در زمینه‌های مختلف در کشور داریم. معادن ما، معادن وسیعی است و همانطور که وزیر اشاره کردند ما در سال ۵۹۰ میلیون تن از این معادن استخراج می‌کنیم که این نعمت بزرگی است.

وی ادامه داد: استخراج از این معادن و زنجیره‌ای که به دنبال دارد، اشتغال بزرگی برای کشور ما درست می‌کند که در بخش اشتغال الحمدالله کار بزرگی انجام می‌دهد. در زمینه اکتشاف کار عظیمی انجام گرفت. در مدت این ۸ سال به اندازه کل تاریخ ایران ما اکتشاف کردیم.

وی ادامه داد: اکتشافات بسیار وسیعی صورت گرفت. البته همه این اکتشافات باید گمانه‌زنی و راستی‌آزمایی شود. باید ببینیم عیار آن‌ها چه مقدار است و اینکه آیا ارزش دارد؟ البته این‌ها مراحل بعدی کار است.

روحانی تصریح کرد: در دوران جنگ اقتصادی که می‌خواستند ما را با محاصره بشکنند و اقتصاد کشور را نابود کنند. البته اگر بخش خصوصی ما، مردم، مهندسین و کارگزاران کشور به میدان نیامده بودند علی الظاهر درست پیش بینی کرده بودند.

رئیس جمهور تصریح کرد: سالانه به ۴۰تا ۵۰ میلیارد دلار، ارز برای واردات مواد اساسی و مواد اولیه برای کارخانجات و تولید نیازمندیم.

روحانی افزود: این‌ها گفتند اگر ما نفت را قطع بکنیم دیگر درآمدی ندارند و از کجا می‌خواهند درآمد داشته باشند. پس نمی‌توانند واردات داشته باشند. البته کلمه واردات گاهی در ذهن مردم ما منفی است واردات محصول ساخته شده‌ای که در ایران وجود دارد منفی است و این موضوع جزو واردات منفی هستند. مواد اولیه، تجهیزات، کالا‌های اساسی مورد نیاز و دارو که ما نیاز داریم جزو واردات ضروری ماست.

رئیس جمهور با بیان اینکه امسال سال خشکسالی عجیب و عظیمی بود در ۵۰ سال گذشته بی‌سابقه بود گفت: این‌ها می‌گفتند وقتی ما ارز نداشته باشیم و نتوانیم واردات انجام دهیم، در بازار کمبود می‌شود و وقتی چیزی در بازار وجود نداشته باشد، پس قحطی می‌شود. وقتی شد قحطی، جنگ خیابانی و وقتی جنگ خیابانی شد مردم میریزند بیرون و نظام ساقط می‌شود.

رئیس جمهور تصریح کرد: ظاهر طراحی آن‌ها درست بوده است. البته امریکایی‌ها عقل درستی ندارند، ولی با همین عقل کم شان یک طراحی کرده بودند. ترامپ و پمپئو و بولتون و این آدم‌های رذلی که همیشه ضد ایران بودند، به قدرت رسیدند.

وی در تشریح اقدامات دولت وملت برای شکست تحریم‌های امریکا گفت: ما توانستیم به جای نفت محصول دیگر را صادر کنیم و ارز مورد نیاز را به دست آوریم. برای همین آن‌ها شکست خوردند. بازار ما کمبود نداشت. البته گرانی بود و مردم در فشار قرار گرفتند. جنگ اقتصادی که ترامپ بر ما تحمیل کرد، فشار زیادی از نظر قیمت و تورم بر مردم وارد کرد.

رئیس جمهور تصریح کرد: آن‌ها می‌خواستند قحطی بوجود بیاورند و کارخانه‌ها مواد اولیه وارد نشود و بیکاری به وجود بیاید. اما نتوانستند و ناموفق بود.

وی افزود: حالا اینکه چطور نتوانستند، دلیلش این است که ما توانستیم جایگزین کنیم. جای نفت محصول دیگری را صادر کردیم تا ارز را به دست بیاوریم و واردات مورد نیاز را انجام بدهیم. به همین دلیل شکست خوردند.

روحانی افزود: گاز را جایگزین کردیم و توانستیم محصول بیشتری از گاز به دست بیاوریم و تقریبا از تولید ۶۰۰ میلیون مترمکعب گاز، به هزار میلیون یا یک میلیارد مترمکعب گاز رسیدیم که در نتیجه هم واردات گاز لازم نبود و هم صادراتمان را بالا بردیم.

روحانی گفت: از سوی دیگر فرآورده‌ها را بالا بردیم. ما قبل از دولت یازدهم بنزین را از خارج وارد می‌کردیم. یک مقدار بنزین هم از پتروشیمی‌ها به دست می‌آمد که آلوده بود و سلامت مردم به خطر می‌افتاد. با اجرای طرح‌هایی در زمینه بنزین، خودکفا شدیم. پیش از دولت یازدهم ۵۰ میلیون لیتر بنزینتولید می‌کردیم، اما الان به تولید ۱۱۰ میلیون لیتر در روز رسیده ایم.

رئیس جمهور افزود: وقتی به تولید ۱۰۰ میلیون لیتر بنیزین رسیدیم، دیدیم همه آن، در داخل مصرف می‌شود. آمدیم طرحی ریختیم که مصرف بنزین کم شود. وقتی مصرف بنزین کم شد آن را صادر کردیم.

روحانی با بیان اینکه ما فرآورده‌های مختلفی را صادر می‌کنیم، تاکید کرد: یکی از راه‌هایی که توانستیم (تحریم نفت را) جبران بکنیم، صادرات برق بود. قبل از این دولت سالانه حدود هزار تا هزار و ۷۰۰ مگاوات تولید برق افزایش می‌یافت.

وی ادامه داد: در این دولت سالانه بیش از دو هزار مگاوات برق تولید و بخشی از این برق را صادر کردیم و یک مقدار از درآمد‌های ما از صادرات برق است.

صادرات کشور در سه ماهه نخست امسال ۶۹/۲ دهم درصد افزایش داشته است

رئیس جمهور گفت: صادرات کشور در سه ماهه نخست امسال نسبت به همین زمان در سال گذشته ۶۹/۲ دهم درصد افزایش داشته است.

روحانی تصریح کرد: در سه ماهه نخست امسال نسبت به همین بازه زمانی درسال گذشته، ۱۰ میلیارد و ۲۱۳ میلیون دلار جنس وارد کردیم که نیاز کشور بود. در همین زمان ۱۰ میلیارد و ۶۸۹ میلیون دلار صادرات داشتیم یعنی صادرات و واردات ما تراز مثبتی داشته است.

وی ادامه داد: در سه ماهه نخست امسال، نسبت به همین زمان در سال گذشته ۶۹/۲ درصد افزایش صادرات داشته ایم یعنی صادرات ما بیشتر از واردات بوده است.

روحانی ادامه داد: اینکه مردم می‌گویند باید به داخل توجه داشته باشیم منطقی است، اما بدون نگاه به خارج هم غلط است چنانچه رهبری فرمودند اتکا به درون و برون نگری، یعنی هم باید به درون کشور توجه داشته باشیم وهم برون نگر باشیم.

رئیس جمهور همچنین تصریح کرد: صنعت کشور نقش بزرگی در هماهنگی‌های این شرایط سخت داشت و مردم باید توجه کنند که رشد ما نسبت به سال‌های گذشته مثبت بوده است.

کشور را با رشد اقتصادی مثبت به دولت آینده تحویل می‌دهیم

وی ادامه داد: در سال ۹۹ که در بسیاری از کشور‌ها رشد ۷- درصد یا ۹- درصد حاکم بود یعنی رشد اقتصاد جهانی بیش از سه درصد منفی بود، ایران رشد مثبت ۳/۶ داشتیم که با وجود جنگ اقتصادی و کرونا، رشد ما مثبت بوده است. کشور را با رشد اقتصادی مثبت به دولت آینده تحویل می‌دهیم.

روحانی تاکید کرد: خیلی دلمان می‌خواست که دولت را با رشد منفی به دولت بعدی تحویل ندهیم و تلاش کردیم که شرایطی خوبی ایجاد شود و دولت بعدی در کرونا نیاز به تخت آی سی یو نداشته باشد.

رئیس جمهور افزود: امروز در حالی دولت را تحویل می‌دهیم که حدود ۱۴ هزار تخت بیمارستانی درسراسر کشورداریم. توسعه ۱۴ هزار تخت بیمارستانی طی یکسال در تاریخ کشور بی سابقه است. همه این موفقیت‌ها با تلاش بخش خصوصی ودولتی و همراهی مردم حاصل شده است.

زندگی مردم در این سه سال اخیر خیلی سخت بود

روحانی گفت: ما در سال‌های اخیر، حقوق کارمندان و بازنشستگان را افزایش دادیم. یعنی افزایش ۵/۵ برابری، هر چند که زندگی مردم در این سه سال اخیر خیلی سخت بود.

رئیس جمهور ادامه داد: وقتی ازکرونا صحبت می‌کنیم یعنی یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر به خاطرکرونا بیکار شده اند و زندگی آن‌ها در مشقت قرارگرفته است. امسال خشکسالی بخش زیادی از مشاغل را تعطیل کرد و مردم در سختی قرار گرفتند، اما با همراهی شان کار بزرگی انجام دادند.

روحانی گفت: وقتی کرونا آمد، هیچ کس حاضر نشد که کیت تشخیص به ما بدهد، اما در عرض یک ماه یا دو ماه ما توانستیم کیت تشخیص را در داخل تولید کنیم.

وی ادامه داد:در ایتدای کرونا دو آزمایشگاه تشخیص کرونا در کشور وجود داشت. اما امروز ۴۰۰ آزمایشگاه داریم که در عرض یک سال ۲۰۰ برابر شده است.

رئیس جمهور تصریح کرد: این کار را شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشمندان ما کردند. وقتی ما ماسک می‌خواستیم و ماسک ان ۹۵ می‌خواستیم، اما کسی به ما نمیداد. شرکت‌های دانش‌بنیان ما تولید کردند.

روحانی گفت: یکبار نیز من گفتم، ترامپ احمق پیغام داده بود که من حاضرم ۴ تا ولتیناتور برای شما به خاطر کرونا بفرستم، که ما گفتیم اگر نیاز دارید ۴۰ ولتیناتور برایتان می‌فرستیم. ولتیناتور را در داخل شرکت‌های دانش بنیان تولید کردند و ما را خودکفا کردند.

رئیس جمهور افزود: اگر این اقدامات انجام نمی‌شد هم در برابر ویروس کرونا و هم در برابر ویروس ترامپ شکست می‌خوردیم. اینکه ما در برابر هر دو ویروس ایستادگی کردیم کار بزرگ و عظیم انجام گرفت که یک بخشی از آن مربوط به صنعت و معدن است.

روحانی در پایان تاکید کرد: من می‌خواهم در این روز صنعت و معدن از همه مردم ایران از تمام صنعتگران و معدنکاران از همه آن‌ها که برای ایران عزیز در این سه سال و نیم در سخت‌ترین جنگ ایستادگی کردند و رزمندگان خط مقدم جنگ نرم بودند تشکر و سپاسگزاری کنم.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار