مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس استان گیلان:

کارگروه تاریخ شفاهی رزمندگان ارتشی استان گیلان تشکیل می‌شود

سرهنگ «مصطفی‌پور» از تشکیل کارگروه تاریخ شفاهی رزمندگان ارتشی استان گیلان خبر داد و گفت: با همکاری بنیاد شهید و ستاد کنگره هشت هزار شهید استان و نیروی دریایی ارتش اقدام به جمع‌آوری اسناد و خاطرات رزمندگان ارتش خواهیم کرد.
کد خبر: ۴۷۰۶۱۰
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۶ - 08August 2021

کارگروه تاریخ شفاهی رزمندگان ارتشی استان تشکیل می‌شودبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از رشت، سرهنگ «حسین مصطفی‌پور» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان گیلان، در نشست شورای اسناد دفاع مقدس استان، با تأکید بر لزوم جمع‌آوری آثار و یادگاری‌های شهدا، ایثارگران و خانواده‌های معظم آ‌ن‌ها، اظهار داشت: امروزه وظیفه داریم که اسناد و آثار مرتبط با حوزه ایثار و شهادت را جمع‌آوری و نگهداری کنیم.

وی با بیان اینکه والدین شهدا حافظ آثار، دست‌نوشته‌ها، تصاویر و یادگاری‌های فرزندان شهیدشان هستند، تصریح کرد: متاسفانه بسیاری از والدین شهدا را از دست دادیم و تعداد زیادی از آنان با کهولت سن مواجه هستند؛ بنابراین وقت کمی برای جمع‌آوری و دریافت اسناد و آثار دفاع مقدس داریم.

مصطفی‌پور با اشاره به تأکید شورای اسناد دفاع مقدس استان گیلان مبنی بر جمع‌آوری اسناد و آثار حوزه‌های مختلف مرتبط دفاع مقدس، افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی‌های خود، اشاره مستقیمی به جمع‌آوری اسناد و آثار دفاع مقدس دارند تا علاوه‌بر نگهداری تخصصی، جهت نشر معارف دفاع مقدس مورد استفاده قرار گیرد.

وی با بیان اینکه وصیت‌نامه‌ها و دست‌نوشته‌های شهدا ۱۰۰ سال آینده همچون نسخ خطی ارزشمند مورد توجه قرار خواهند گرفت، خاطرنشان کرد: این اسناد و آثار برای ما بسیار ارزشمند هستند؛ زیرا برگ‌های تاریخ یک ملت و کشور محسوب می‌شوند که باید برای آیندگان به یادگار بمانند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان گیلان، دفاع مقدس را یکی از درخشان‌ترین و پرافتخارترین برهه‌های تاریخی ملت ایران دانست و تأکید کرد: بسیاری از کشور‌ها اسناد تاریخی مربوط به ۵۰۰ سال گذشته خویش را نگهداری می‌کنند؛ زیرا از ارزشمندی این آثار اطلاع دارند؛ بنابراین در این راستا ساخت موزه دفاع مقدس را دنبال می‌کنیم تا فضای مناسبی را جهت جمع‌آوری و نگهداری اسناد دفاع مقدس فراهم سازیم.

وی از جمله اهداف راه‌اندازی موزه‌های دفاع مقدس را نگهداری اسناد به‌صورت تخصصی، حرفه‌ای و درست دانست و متذکر شد: استان گیلان دارای اقلیم مرطوب است؛ بنابراین بسیاری از اسناد از بین می‌روند؛ اگرچه والدین شهدا برای آثار و یادگاری‌های فرزندان خود بسیار ارزش قائل هستند، اما باید نگهداری دقیق از این آثار به‌عنوان گنجینه‌های تاریخی و فرهنگی صورت گیرد؛ همچنین واهمه از دست دادن والدین شهدا و عدم موفقیت در یافتن این اسناد را داریم.

مصطفی‌پور با تأکید بر ضرورت مراجعه به فرماندهان و رزمندگان دوران دفاع مقدس اعم از ارتش، سپاه و بسیج، تصریح کرد: بسیاری از فرماندهان ارتش در استان گیلان هستند؛ اما تاکنون توفیق برقراری ارتباط با آنان و تدوین تاریخ شفاهی را نداشتیم؛ بنابراین شناسایی و اولویت‌بندی این فرماندهان جهت جمع‌آوری اسناد و آثار و خاطرات دوران دفاع مقدس در دستور کار قرار دارد.

وی از تشکیل کارگروه تاریخ شفاهی رزمندگان ارتشی استان گیلان خبر داد و اظهار داشت: با همکاری بنیاد شهید و ستاد کنگره هشت هزار شهید استان و نیروی دریایی ارتش، اقدام به جمع‌آوری اسناد و خاطرات رزمندگان ارتش خواهیم کرد؛ همچنین باید خانواده‌های معظم شهدا را قانع کنیم تا اسناد خود را در اختیار بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس قرار دهند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان گیلان با تاکید بر ضرورت پیوند معارف دفاع مقدس با نسل جوان، خاطرنشان کرد: یکی از اهداف موزه دفاع مقدس، ترویج فرهنگ و معارف دفاع مقدس است تا افرادی که جنگ را درک نکرده‌اند با رشادت‌ها و فداکاری‌ها و حماسه‌های شهدا و رزمندگان آشنا شوند؛ بنابراین در فاز نخست موزه دفاع مقدس استان گیلان مرکز اسناد را افتتاح خواهیم کرد و جمع‌آوری حرفه‌ای و بازسازی و نگهداری اسناد در قفسه‌های ضد رطوبت را دنبال می‌کنیم تا این گنجینه‌ها تا صد‌ها سال بعد باقی بمانند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار