درخواست عبدالله از ایران برای ارسال کمک‌های انساندوستانه به افغانستان

عبدالله عبدالله در گفت‌وگوی تلفنی با امیرعبداللهیان خواستار ارسال کمک‌های انساندوستانه ایران به افغانستان شد.
کد خبر: ۴۷۵۷۱۵
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۱ - 05September 2021

درخواست عبدالله از ایران برای ارسال کمک‌های انساندوستانه به افغانستانبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «عبدالله عبدالله» رئیس شورای عالی مصالحه جمهوری اسلامی افغانستان با حسین امیرعبداللهیان تلفنی گفت‌وگو کرد و انتصاب وزیر امور خارجه کشورمان را تبریک گفت.

عبدالله همچنین از مواضع جمهوری‌اسلامی ایران در دفاع از مردم افغانستان تشکر و تقدیر کرد.

عبدالله عبدالله ضمن تشریح وضعیت انسانی در افغانستان، خواستار ارسال کمک‌های انسان دوستانه کشورمان به افغانستان شد.

در این گفت‌وگوی تلفنی دو طرف ضرورت مبارزه با پدیده شوم تروریسم و همچنین تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام و طرف‌ها را مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار دادند.

دو طرف همچنین تاکید کردند که این مردم افغانستان هستند که نهایتا باید در خصوص آینده کشورشان تصمیم بگیرند.

امروز نشست نمایندگان ویژه کشور‌های همسایه افغانستان به صورت مجازی برگزار شد و قرار است نشست مجازی وزرای خارجه نیز روز چهارشنبه ۱۷ شهریور ماه به صورت مجازی برگزار شود.

لازم به ذکر است، اوضاع افغانستان از جمله محور‌های گفت‌وگو ‌های اخیر وزیر امور خارجه کشورمان با تعدادی از همتایانش بود.

امیرعبداللهیان در نخستین گفت‌وگو ی تلویزیونی پس از تصدی این سمت درباره افغانستان اظهار داشت: ما از افغانستانی حمایت می‌کنیم که نظر مردم افغانستان نسبت به تعیین سرنوشتشان در این کشور دیده شود و در این مقطع آن‌چه مهم است این است که دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام افغان، راهکار سیاسی منحصر به فرد برای برون رفت از مشکلات افغانستان هست. این مصائبی که الان سر مردم افغانستان می‌آید ریشه در رفتار آمریکا در این کشور دارد. آمریکایی‌ها به موج عظیمی که به آن‌ها در فرودگاه پناه آورده بودند رحم نکردند و شاهد بودید چه اتفاقاتی در فرودگاه رخ داد.

وزیر خارجه خاطرنشان کرد: در موضوع افغانستان، اگر بیگانگان دست از سر افغانستان بردارند رهبران افغانستان و رهبران همه اقوام و احزاب و گروه‌های افغانستانی از چنان قابلیتی برخوردارند که خودشان درباره آینده کشورشان تصمیم بگیرند. ما از یک افغانستان امن و پایدار و افغانستانی که با همسایگانش در صلح و ثبات زندگی کند و افغانستانی که مردمش در تعیین سرنوشت خود نقش داشته باشند حمایت می‌کنیم.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها