یادداشت/ به‌مناسبت هفته نیروی انتظامی

هوشمندسازی خدمات گام بلند پلیس در افزایش رضایتمندی

پلیس هوشمند در میز منازل مردم حضور خواهد داشت و به راحتی می‌توانند بدون مراجعه به پلیس، شکایات، سرقت منزل و خودرو، صدور گذرنامه، خدمات نظام وظیفه را پیگیری کنند و پلیس با سرعت بالا و کیفیت مطلوب در جهت رضایت‌مندی مردم و مراقبت از قانون حرکت کند.
کد خبر: ۴۸۲۳۹۱
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۵:۱۷ - 09October 2021

هوشمندسازی خدمات گام بلند پلیس در افزایش رضایتمندیگروه اجتماعی دفاع‌پرس - سرهنگ داود عبدالمالکی جانشین فرمانده انتظامی استان قزوین؛ پلیس به عنوان مسئول برقراری نظم و امنیت در کشور، اساسی ترین رکن را در ثبات قانون دارد و در طول تاریخ برای ایفای نقش خود با ابزار و تجهیزات خاصی کار کرده که با پیشرفت‌های مختلف در دنیا، ضرورت به روز شدن پلیس از مهمترین دغدغه های فرماندهان، مسئولان و مردم است.

پلیس هوشمند مهمان همه خانه‌ها خواهد بود و مردم در میز منازل و گوشی‎های تلفن با اتصال به اینترنت می‎توانند تمام خواسته‎های خود را بدون مراجعه به پلیس منتقل کنند تا خدمات را با کیفیت عالی و سرعت بالا دریافت کنند. جامعه محور بودن و جلوگیری از برخوردهای فیزیکی رویکرد پلیس ایران برای هوشمند سازی است.

ضعف شیوه های سنتی در مواجهه با جرایم نوین، پلیس را به چاره جویی در این زمینه وا داشته تا بتواند با ابزار و تجهیزات مدرن سرعت و کیفیت در خدمات رسانی به مردم را نهادینه کند چرا که پلیس از جمله ارگان‌هایی است که بیشترین خدمات و تعامل را با مردم دارد.

استفاده مجرمان از روش های نوین، ورود شبکه های اجتماعی و فضای الکترونیک سبب شده است بخشی از جرایم در بستر این فضا صورت گیرد. لذا هوشمند سازی پلیس تنها راه رسیدن به نقطه ایده آل می باشد. فرمانده نیروی انتظامی کشور در سال ۱۳۹۹ دستور تشکیل قرارگاه هوشمند سازی پلیس را صادر و پیگیری آن را مجدانه خواستار شد.

رفتن پلیس به سمت تجهیزات محوری و ابزار الکترونیک هوشمند زمینه ساز کاهش جرایم، افزایش امنیت، رشد فرهنگ جامعه، تعامل سازنده پلیس و جلوگیری از ترددهای بی رویه به نیروی انتظامی، افزایش چتر امنیتی در شبانه روز، جلوگیری از جرایم و سرقت های خشن، تربیت نیروهای متعهد و متخصص، اشراف اطلاعاتی به تمام ساختارهای جامعه از نتایج هوشمند سازی پلیس است.

ارتباط سازنده و تعامل با دانشگاه ها و صنعت بهترین شیوه برای هوشمند سازی بوده تا بتوان از ظرفیت های مختلف در جهت پیشبرد خدمت رسانی استفاده کرد.وقتی نصب دوربین های سرعت در مسیری قرار دارد تخطی از قانون راهنمایی رانندگی امکان پذیر نخواهد بود و مردم با دیدن دوربین رعایت حداکثری قوانین را در دستور کار قرار می دهند، در این مثال نشان می دهد که دوربین هوشمند پلیس کارایی پلیس را در جهت ایجاد نظم و تربیت، فرهنگ سازی و کاهش جرایم رانندگی چندین برابر افزایش می دهد.

سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی در مراسم راه اندازی این قرارگاه هوشمند سازی پلیس بر لزوم ایجاد بسترهای لازم به منظور تسریع در اجرای طرح های هوشمندسازی در سطوح مختلف تاکید کرد وی گفت: درصدد هستیم با تسریع در فرآیند هوشمندسازی پلیس، سرعت، دقت و کیفیت ارائه خدمات به مردم را افزایش دهیم. مسئولیت قرارگاه با توجه به اهمیت موضوع با خود فرماندهان است و دبیری این قرارگاه نیز به عهده فاوا هوشمندسازی را از اولویت های نیروی انتظامی عنوان کرد و تاکید بر هوشمند سازی و گفتمان سازی اولویت کاری ماست.

استفاده از دوربین های هوشمند، ارائه خدمات در بستر الکترونیک، تجهیز پلیس به لوازم دیجیتال و لباس های دوربین دار، ارتقای مکانیزه تجهیزات پلیس، آموزش نیروهای متعهد و متخصص جهت پیشبرد اهداف پلیس هوشمند، راه اندازی خبرگزاری پلیس و امنیت،گوشه ای از خدمات نوین پلیس برای ایجاد نظم و امنیت در کشور است.

دانشگاه پلیس باید بخشی از آموزش خویش را معطوف به طرح هوشمند سازی کند تا بتواند نیروهای متعهد و متخصص را جذب کند. دفاتر خدمات انتظامی پلیس +۱۰ یکی از کارهای خوب پلیس در جهت هوشمند سازی و دولت الکترونیک است که می توان پیشتازی سبز پوشان را در این زمینه ستایش کرد. نصب سامانه های هوشمند در عوارضی ها برای شناسایی خودروهای سرقتی و تحت تعقیب، تامین بودجه مناسب برای قرارگاه متولی در نظر گرفت.

پلیس هوشمند در میز منازل مردم حضور خواهد داشت و به راحتی می توانند بدون مراجعه به پلیس، شکایات، سرقت منزل و خودرو، صدور پاسپورت، خدمات نظام وظیفه را پیگیری کنند و پلیس با سرعت بالا و کیفیت مطلوب در جهت رضایت مندی مردم و مراقبت از قانون حرکت کند.کاهش زمان دریافت خدمات، جلوگیری از ترافیک، مبارزه اصولی با فساد و کاهش آن در هوشمند سازی پلیس دیده می شود.

یکی از مشکلات مردم در ارسال پرونده و تشکیل آن برعهده کلانتری‌ها بود، در گذشته مراجعه حضوری وقت،هزینه و انرژی زیادی را از مردم می گرفت. لذا سامانه الکترونیکی کلانتری ها جهت تشکیل پرونده و ارسال به قوه قضائیه این امکان را به مردم داده که در هرساعتی از شبانه روز بتوانند به این خدمات دسترسی داشته باشند.

این سامانه امکانات مناسبی را فراهم کرده تا هرشخص کلانتری را در منزل خویش داشته باشند، هوشمند سازی پلیس در رده های مختلف ایجاد نظم، احقاق حق، امنیت پایدار و خدمات رسانی با سرعت بالا و کیفیت مناسب را به همراه خواهد داشت.

کشور با پلیس هوشمند می تواند ارتقا امنیت و نظم را چند برابر افزایش دهد که خود رضایت مندی، اعتماد به پلیس را افزایش می دهد. طرح یکپارچه سازی ترسیم کروکی با بیمه ها،مدیریت یکپارچه تصادفات، شماره گذاری خودروها، هوشمندسازی مرزبانی ها و گذرنامه، راه اندازی گشت هوشمند پلیس، راه اندازی مرکز کنترل شهر و جاده ها، رصد دائمی نقاط حادثه خیز با دوربین‌های هوشمند و برخط، نصب جی پی اس بر روی خودروها برای ردیابی، کارت هوشمند معافی و خدمت از جمله اقداماتی بوده که باید با بودجه مناسب تجهیز و توسعه یابد.

در نهایت کلانتری ها به عنوان پایه ارتباط و نظم با مردم هوشمند سازی شوند تا مردم بدون اتلاف وقت، هزینه، انرژی، خدمات خویش را دریافت کند.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها