توسط سازمان تأمین اجتماعی نیرو‌های مسلح صورت گرفت؛

رونمایی از سامانه «پرونده» و نسخه الکترونیک دندانپزشکی سازمان خدمات درمانی بیمه نیرو‌های مسلح

سامانه تشکیل پرونده سلامت الکترونیک دندانپزشکی و حذف نسخ کاغذی دندانپزشکی سازمان بیمه خدمات درمانی نیرو‌های مسلح در بیمارستان فوق تخصصی دندانپزشکی شهید بهرام شکری رونمایی شد.
کد خبر: ۴۸۵۷۰۶
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۲ - 26October 2021

رونمایی از سامانه «پرونده» و نسخه الکترونیک دندانپزشکی سازمان خدمات درمانی بیمه نیرو‌های مسلحبه گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، با حضور مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی نیرو‌های مسلح، مدیرعامل سازمان بیمه خدمات درمانی نیرو‌های مسلح و جمعی از مسئولین لشکری و کشوری، از سامانه تشکیل پرونده سلامت الکترونیک دندانپزشکی و حذف نسخ کاغذی دندانپزشکی سازمان بیمه خدمات درمانی نیرو‌های مسلح در بیمارستان فوق تخصصی دندانپزشکی شهید بهرام شکری رونمایی شد.

امیر دکتر فرشاد نجفی‌پور، مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی نیرو‌های مسلح، در آیین رونمایی از سامانه تشکیل پرونده سلامت الکترونیک دندانپزشکی و حذف نسخ کاغذی دندانپزشکی سازمان بیمه خدمات درمانی نیرو‌های مسلح اظهار داشت: بخش عمده‌ای از خدمات سازمان تامین اجتماعی نیرو‌های مسلح به صورت آنلاین انجام می‌شود؛ توسعه نظام جامع نرم‌افزاری در حوزه ارائه خدمات از جمله خدمات سلامت، بیمه و بازنشستگی به عنوان یکی از عوامل پیشگیری از هدر رفت منابع مالی است.

وی افزود: توسعه خدمات برخط به معنای ارائه خدمات پایدار و در حال توسعه است و این اطمینان را به بیمه‌شدگان می‌دهد که در زمان نیاز، خدمات تسهیل شده و مطلوبی را از مراکز درمانی طرف قرارداد دریافت خواهند کرد.

مدیرعامل ساتا بهره برداری از بستر فضای الکترونیک در ارائه خدمات به جامعه هدف را در کاهش هزینه‌ها موثر عنوان و تصریح کرد: ایجاد پرونده الکترونیک سلامت و هوشمندسازی سیستم خدمت‌رسانی در حوزه دندان پزشکی از اولویت‌های سازمان خدمات درمانی نیرو‌های مسلح است که با تعامل و مشارکت فعالانه‌ای که با بیمارستان‌های تخصصی نیرو‌های مسلح داشته، توانسته با حذف نسخ کاغذی، سامانه پرونده سلامت الکترونیک را راه‌اندازی و با بهترین کیفیت، خدمات دندانپزشکی را به‌صورت برخط و با هدف تامین رضایتمندی بیمه‌شدگان نیرو‌های مسلح ارائه دهد.

مدیریت ۵۰۰ میلیارد تومانی هزینه‌ها با استفاده از بستر الکترونیک

در ادامه دکتر امیر نوروزی اهتمام سازمان بیمه خدمات درمانی نیرو‌های مسلح در توسعه خدمات آنلاین دندان‌پزشکی در مراکز درمانی تحت پوشش و پیش‌بینی بسته‌های بیمه‌ای در حوزه خدمات پیشگیری دندانپزشکی را از دیگر برنامه‌های در دست اقدام این سازمان برای جامعه بیمه‌شدگان عنوان و تاکید کرد: با اجرا شدن تشکیل پرونده سلامت الکترونیک دندانپزشکی می‌توان خدمات پیشگیری، ارائه بسته‌های آموزشی بهداشت دهان و دندان، اعمال سیاست‌های تشویقی به منظور ارتقای سلامت دهان و دندان بارویکرد کاهش درصد فرانشیز و همچنین فراخوان بیمه شدگان در فواصل زمانی معین و ارجاع بیماران به بخش‌های تخصصی را در دستور کار قرار داد.

وی ادامه داد: تعیین شاخص‌های سلامت دهان، دندان و لثه (DMF) بیمه‌شدگان و تبیین به موقع نیاز‌های درمانی جامعه هدف بالاخص کودکان زیر ۱۲ سال از اهداف دیگر اجرای تشکیل پرونده سلامت الکترونیک دندانپزشکی است.

مدیرعامل سازمان خدمات درمانی نیرو‌های مسلح با اشاره به اینکه سامانه تشکیل پرونده سلامت الکترونیک دندانپزشکی و حذف نسخ کاغذی دندانپزشکی بر اساس تعامل و همکاری مطلوب با معاونت سلامت، آموزش پزشکی و دفاع زیستی سپاه و در بیمارستان فوق تخصصی دندانپزشکی شهید شکری به مرحله بهره‌برداری رسیده، از توسعه و تعمیم این نحوه از خدمات‌رسانی در همه مراکز دندان‌پزشکی طرف قرارداد، خبر داد.

دکتر نوروزی درباره چگونگی حذف نسخ کاغذی بیان داشت: سازمان بیمه خدمات درمانی نیرو‌های مسلح بعد از ارتباط امن آنلاین و تشکیل نسخ الکترونیک، اقدام به حذف نسخه کاغذی دندانپزشکی در مراکز منتخب به صورت پایلوت کرده و در آینده نزدیک کلیه مراکز دندانپزشکی طرف قرارداد، نیاز به جدا شدن برگه دفترچه درمانی بیمه شدگان برای ارائه خدمات دندانپزشکی ندارند و می‌توانند خدمات دندانپزشکی ارائه شده را مستقیما در سامانه نسخ الکترونیک ثبت کنند.

وی اضافه کرد: از مزایای این طرح، تسریع فرآیند ارائه خدمات و نظارت بر خدمات دندانپزشکی، جلوگیری از خطا‌های کاربری، صرفه جویی در استفاده از کاغذ، کاهش تقاضای القایی ارائه خدمات دندانپزشکی، کاهش و حذف کسورات مراکز دندانپزشکی و تسریع در رسیدگی به اسناد درمانی است.

مدیر عامل سازمان بیمه خدمات درمانی نیرو‌های مسلح، وسیع‌ترین وکارآمدترین تعهدات دندانپزشکی بین همه بیمه‌های پایه و تجاری را، مختص به سازمان خدمات درمانی نیرو‌های مسلح عنوان و تصریح کرد: بیشترین مراکز دندان‌پزشکی طرف قرارداد را این سازمان دارد و بدون در نظر گرفتن سقف ریالی، هزینه‌های دندانپزشکی بیمه شدگان را می‌پردازد.

وی اظهار داشت: اگر چه تا اهداف مطلوب فاصله داریم، ولی بیمه نامه و تعهداتمان بیشترین رضایت را بین بیمه شدگان و جامعه دندان‌پزشکی از آن خود کرده است.

دکتر نوروزی با تاکید بر اینکه خدمات دندانپزشکی، فضای رقابتی خوبی را بین مراکز درمانی نیرو‌های مسلح ایجاد کرده است، بیان کرد: خدمات دندانپزشکی جزو خدمات ویژه‌ای است که این سازمان به جامعه هدف خود ارائه می‌کند و مزایا و بسته‌های خدمتی تخصیصی بیمه نیرو‌های مسلح به خدمات دندان‌پزشکی، در مقایسه با خدمات سازمان‌های بزرگ بیمه‌گر تامین اجتماعی و بیمه سلامت که چندین برابر "ساخد" جمعیت تحت پوشش دارند، بسیار گسترده‌تر است.

وی از پیش‌بینی بسته بیمه‌ای در حوزه خدمات پیشگیری دندان‌پزشکی با فرانشیز پلکانی خبر داد و افزود: طرح مطالعاتی این برنامه با همکاری دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) در دست انجام است و امیدواریم از سال ۱۴۰۱ این طرح وارد مرحله اجرایی شود.

نوروزی در ادامه گفت: در سال ۹۹ حدود ۵۰۰ میلیارد تومان در خدمات دندانپزشکی توانستیم مدیریت منابع کنیم. ما با ذخیره این منابع، در راستای افزایش کیفیت ارائه خدمات برای بیمه‌شدگان استفاده می‌کنیم. ما از سال ۱۴۰۱ دیگر نسخ غیرالکترونیک در حوزه دندانپزشکی نخواهیم داشت و امیدواریم بتوانیم نظام ارجاع را نیز اجرا کنیم.

وی ادامه داد: با استفاده از بستر الکترونیک و بارگذاری OPG در این بستر، تعداد رادیوگرافی‌های انجام شده و درنتیجه هزینه‌ها را کاهش داده‌ایم.

۴۰ درصد هزینه‌های بخش سرپایی مربوط به دندانپزشکی است

در ادامه این آیین، دکتر عراقی زاده، رئیس اداره بهداشت و درمان و امداد ستاد کل نیرو‌های مسلح نیز با بیان اینکه اجرای نسخ الکترونیک نقطه عطفی در ارائه خدمات حوزه سلامت در نیرو‌های مسلح است گفت: کارکنان، بازنشستگان و خانواده‌های نیرو‌های مسلح از این خدمات بهره‌مند خواهند شد و ما امیدواریم در سال ۱۴۰۰ این امر محقق شود. یک تفاوت بین نیرو‌های مسلح و سایر سازمان‌های بیمه گر وجود دارد، معمولا در بیمه‌های دیگر ملاحظات امنیتی مهم نیست، اما در حوزه نیرو‌های مسلح حساسیت زیادی وجود دارد و بنابراین اجرای نسخ الکترونیک در نیرو‌های مسلح کار پیچیده‌ای است، اما ما مصمم هستیم که این کار انجام شود و البته با رفع مشکلات، مردم نیز نباید سرگردان شوند.

وی افزود: باید در بحث پیشگیری و خدمات سلامت‌محور توجه ویژه‌ای به خصوص در حوزه سلامت دهان و دندان داشته باشیم، زیرا در غیر این صورت اگر تعداد مراکز دندانپزشکی را نیز افزایش دهیم، شاخص‌های سلامت دهان و دندان رشد چشمگیری نخواهد داشت. مردم زمانی به دندانپزشک مراجعه می‌کنند که دچار مشکلات و دندان‌درد شده باشند که در این صورت هزینه‌ها زیاد می‌شود بنابراین باید کاری کنیم که مردم عادت کنند به صورت سالانه به مراکز دندانپزشکی مراجعه کنند. تجربیاتی در جهان مانند فرانشیز پلکانی وجود دارد؛ مردم برخی کشور‌ها مجبورند سالانه به دندانپزشک مراجعه کنند و در غیر این صورت باید هزینه بیشتری بپردازند.

عراقی‌زاده ادامه داد: ۴۰ درصد پرداختی‌های ساخد در بخش سرپایی در کشور مربوط به خدمات دندانپزشکی است بنابراین باید به بیمه‌شده بگوییم سالانه به دندانپزشکی مراجعه کند تا با استفاده از روش‌های پیشگیرانه هزینه‌ها را کاهش دهیم.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار