بیانیه اتحادیه اروپا و انگلیس علیه شهرک‌سازی صهیونیست‌ها

اتحادیه اروپا و دولت انگلیس در بیانیه‌هایی جداگانه به تصمیم رژیم صهیونیستی برای گسترش شهرک‌سازی‌ها واکنش نشان دادند.
کد خبر: ۴۸۶۱۳۱
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۱ - 29October 2021

بیانیه اتحادیه اروپا و انگلیس علیه شهرک‌سازی صهیونیست‌هابه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، اتحادیه اروپا و انگلیس در بیانیه‌هایی جداگانه بر لزوم توقف گسترش شهرک‌سازی صهیونیست‌ها در اراضی اشغالی تأکید کردند.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «طبق قوانین بین‌المللی، شهرک‌سازی‌ها غیرقانونی هستند و مانع بزرگی بر سر راه دستیابی به راه‌حل دو دولتی و صلح جامع، پایدار و عادلانه بین طرف‌ها محسوب می‌شود».

وی با تأکید بر اینکه اتحادیه اروپا قویاً گسترش شهرک‌سازی‌ها را رد می‌کند، اعلام کرد که این نهاد هرگونه تغییر در مرز‌های ۱۹۶۷ از جمله دست‌اندازی‌های انجام شده در قدس اشغالی را به رسمیت نخواهد شناخت.

بورل از کابینه رژیم صهیونیستی می‌خواهد از گام‌های برداشته شده که کاملاً مغایر تلاش‌های فعلی برای کاهش تنش است معکوس کند و بر تعامل معنادار بین طرف‌های درگیر تمرکز کند.

در این بیانیه آمده است: «اتحادیه اروپا به ایفای نقش در حمایت از گام برداشتن به سمت صلح میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها ادامه خواهد داد».

به نوشته روزنامه «جروزالم پست»، «جیمز کلِوِرلی» معاون وزیر امور خارجه انگلیس در امور غرب آسیا و شمال آفریقا نیز در بیانیه‌ای از رژیم صهیونیستی درخواست کرد از اجرای طرح جدید شهرک‌سازی صرف نظر کند.

کلورلی که کشورش سال گذشته اتحادیه اروپا را ترک کرده است بیان داشت: «این شهرک‌سازی‌ها طبق قوانین بین‌المللی غیرقانونی هستند و مانعی بر سر صلح و ثبات محسوب می‌شوند».

منابع عبری‌زبان، بعدازظهر روز چهارشنبه، گزارش دادند که «شورای عالی برنامه‌ریزی و ساخت و ساز» وابسته به «اداره مدنی» در اراضی اشغالی (از بازو‌های اجرایی رژیم صهیونیستی) ساخت بیش از ۳۰۰۰ واحد صهیونیست‌نشین جدید در کرانه باختری را تصویب کرده است.

وزارت امور خارجه روسیه، عصر امروز (پنجشنبه)، به اقدام تل‌آویو در تصویب طرحی جدید برای ساخت واحد‌های صهیونیست‌نشین در کرانه باختری واکنش نشان داد و اعلام کرد که فعالیت‌های شهرک‌سازی تل‌آویو در اراضی اشغالی فلسطین در کرانه باختری و قدس شرقی «غیرقانونی» است و اقدام جدید تل‌آویو، نوعی «الحاق» اراضی فلسطین به شمار می‌آید.

وزارت امور خارجه آلمان نیز امروز (پنجشنبه) با صدور بیانیه‌ای مشترک با ۱۱ کشور دیگر اتحادیه اروپا خواستار صرف‌نظر رژیم صهیونیستی از طرح ساخت حدود سه هزار واحد صهیونیست‌نشین در کرانه باختری شدند.

اردن نیز به این اعلام تل‌آویو واکنش نشان داد و مخالفت خود را با این گام رژیم صهیونیستی اعلام کرد.

دولت ژاپن نیز امروز اعلام کرد که شهرک‌سازی‌های جدید تل‌آویو در کرانه باختری نقض حقوق بین‌الملل است و امکان دست‌یابی به تفاهم در ارتباط با راهکار دودولتی را تضعیف می‌کند.

شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی در دوره ریاست «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا شاهد جهش چشمگیری بود به‌طوریکه تل‌آویو، مطابق با گزارش منابع صهیونیستی، در سال ۲۰۲۰، ۱۲۱۵۹ واحد صهیونیست‌نشین جدید احداث کرد که این تعداد واحد از سال ۲۰۱۲ تاکنون بی‌سابقه بوده است.

شهرک‌سازی‌ها در حالی در خاک فلسطین انجام می‌شود که شورای امنیت سازمان ملل متحد در بیست و سوم دسامبر سال ۲۰۱۶ قطعنامه ۲۳۳۴ را به منظور پایان دادن به شهرک سازی رژیم صهیونیستی در خاک فلسطین تصویب کرد.

در این قطعنامه ضمن تأکید بر عدم مشروعیت شهرک‌های سازی‌های رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۶۷، از تل‌آویو خواسته شده که به شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری از جمله قدس شرقی پایان دهد.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار