سفیر ایران در روسیه:

تمدید «سند همکاری ایران و روسیه» نیازمند تصویب مجلس است

جلالی گفت: «سند همکاری ایران و روسیه» در قالب موافقت‌نامه است و قاعدتاً باید به مجلس شورای اسلامی رفته و تصویب شود.
کد خبر: ۴۹۰۰۶۰
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۱ - 20November 2021

تمدید «سند همکاری ایران و روسیه» نیازمند تصویب مجلس استبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه در ارتباط با ابعاد جدید قرارداد بلندمدت همکاری ایران و روسیه اظهار داشت: این قرارداد سندی ۲۰ ساله است که از سال ۲۰۰۱ آغاز شده و مصوبه مجلس شورای اسلامی را هم دارد.

وی افزود: این سند از سوی دو دولت امضا شده و در ۲۰ سال گذشته بر اساس این سند، همکاری میان دو کشور صورت پذیرفته است.

سفیر ایران در روسیه با اشاره به مکانیزم تمدید این سند که هرسال یکبار اتفاق می‌افتاد، گفت: تا سال ۲۰۲۶ این سند در دستور کار خواهد بود ولی نیازمند روزآمد شدن است؛ براین‌ اساس، مسئله روزآمدی مورد تاکید رهبران دو کشور قرار گرفت و توافق شد این کار اجرایی در این خصوص انجام شود.

وی با اشاره به این‌که در سفارت جمهوری اسلامی چندین ماه صرف وقت شد تا پیش‌نویس سند آماده شود و در تهران مورد بررسی قرار گیرد، گفت: بر اساس پیگیری‌های وزارت امور خارجه، در نخستین دیدار رؤسای جمهور دو کشور، این سند همکاری مبادله خواهد شد.

جلالی افزود: قرار است پیش‌نویس این سند از سوی جمهوری اسلامی ایران آماده و به‌طرف روسی ارائه شود تا نظرات خود را اعمال کرده و در صورت نیاز به یک کمیسیون مشترک این مهم از سوی دو کشور تشکیل شده و سند در نهایت مورد موافقت دو کشو قرار گیرد.

سفیر ایران در روسیه یادآوری کرد: چون این سند در قالب موافقت‌نامه است، قاعدتاً باید به مجلس شورای اسلامی رفته و تصویب شود.

جلالی اذعان کرد: البته در این میان رسانه‌های غیرخیرخواه که خواستار گسترش روابط دو کشور نیستند نیز گاه مواردی را درباره این سند مطرح کرده و گمانه‌زنی می‌کنند و حتی به جزئیاتی ورود می‌یابند که در این موافقت‌نامه درج نشده است.

وی خاطرنشان کرد: همکاری ما با روسیه در زمینه فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، دفاعی، نظامی، اطلاعاتی و... است که در این بخش گنجانده شده و کلیاتِ چگونگی اجرای این مفاد در سند و به‌عنوان یک نقشه راه کلی درج شده است و قطعاً ما در جزئیات وارد نمی‌شویم و آنچه در رسانه‌ها درج می‌شود، قطعاً گمانه‌زنی است.

سفیر ایران در روسیه اذعان کرد: در سند پیشنهاد شده است در افق ۲۵ (یا ۲۰ ساله) ساله پیش‌رو - بسته به تصمیم مسئولان عالی‌رتبه کشور - باید به چه میزان شراکتِ تجاری با روسیه دست یابیم. چگونگی دستیابی به این مهم به توافقات جزئی‌تر متصدیان امر ارتباط دارد. همچنین در این توافقنامه نقشه کلی راه برای همکاری‌های سیاسی، منطقه‌ای و بین‌المللی مشخص شده است.

انتهای پیام/ ۳۵۱

نظر شما
پربیننده ها