دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

رزمندگان همدانی در عملیات «کربلای ۵» خوش درخشیدند

حضور ۱۴ گردان از لشکر ۳۲ انصارالحسین (ع) استان همدان در عملیات «کربلای ۵»، یکی از افتخارات این لشکر در دوران هشت سال دفاع مقدس محسوب می‌شود.
کد خبر: ۴۹۹۶۲۲
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۸ - 09January 2022

رزمندگان همدانی در عملیات «کربلای ۵» خط‌شکن بودندگروه استان‌های دفاع‌پرس: ۱۹ دی‌ سالروز عملیات «کربلای ۵» است، عملیاتی بزرگ و غرورآفرین که ۳۵ سال پیش با رمز مبارک «یاز هرا (س)» در منطقه شلمچه و شرق بصره آغاز شد تا شکست عملیات «کربلای ۴» را جبران کند و مرهمی بر دل امام خمینی (ره) و رزمندگان اسلام باشد.

ظرف ۱۵ روز پس از عملیات «کربلای ۴»، تمام لشکر‌ها ساماندهی مجدد شدند و عملیات «کربلای ۵» اتفاق افتاد و یک ضربه مهلک و جانانه‌ای به بدنه نظامی عراق وارد شد و دیگر حساب کار دست عراقی‌ها و حامیانشان آمد و آنان را متحیر ساخت؛ به‌طوری که استکبار جهانی بدون هیچ ملاحظه‌ای حمایت خود از صدام را علنی کرد، که نبرد ایران و آمریکا در خلیج‌فارس از آن جمله بود.

عملیات «کربلای ۵» بیش از ۷۰ روز طول کشید و در آن ۷ هزار و ۶۵۱ رزمنده و ۴۰۰ فرمانده شهید، ۵۳ هزار و ۲۹۹ نفر مجروح و ۳ هزار و ۵۲۲ نفر نیز مفقودالاثر شدند.

این عملیات را می‌توان به نوعی از عوامل مؤثر در پایان جنگ تحمیلی و صدور «قطعنامه ۵۹۸» عنوان کرد که شورای امنیت سازمان ملل متحد در آن تا حد زیادی به مواضع جمهوری اسلامی توجه کرده بود.

حضور ۱۴ گردان از لشکر ۳۲ انصارالحسین (ع) استان همدان در عملیات «کربلای ۵»، یکی از افتخارات این لشکر در دوران هشت سال دفاع مقدس محسوب می‌شود.

در این عملیات غرورآفرین، نزدیک به ۸۰۰ نفر از دلاوران لشکر انصارالحسین (ع) به شهادت رسیدند که در میان آنان سرداران شهید «حسین کیانی»، «حسن مراد ابروزن»، «مُطّلِب قیصری»، «ناصر قاسمی»، «ستار ابراهیمی»، «قدرت‌الله دارابی»، «محمد علی رفیعی»، «محمد شهبازی»، «یونس گنجی»، «هدایت پناه»، «محجوب و اسماعیل بیگی» به چشم می‌خورند.

سردار سرتیپ دوم پاسدار «مهدی فرجی» مشاور عالی فرمانده سپاه انصارالحسین (ع) در این باره گفته است: «کربلای ۵» از سخت‌ترین عملیات‌های دوران دفاع مقدس به شمار می‌رود؛ زیرا از یک طرف، خط پدافندی منطقه شلمچه غیرقابل نفوذ بوده و از طرف دیگر، کشور‌های بلوک شرق و غرب نیز به کمک صدام آمده بودند.

به گفته سردار فرجی؛ دشمن سرتاسر منطقه را مین‌گذاری کرده و نوع پیش‌روی رزمندگان در این منطقه قدم‌به‌قدم بود. سخت‌ترین منطقه در این عملیات، منطقه «دوعیجی» یا «پنج ضلعی» بود که رزمندگان در این بخش، سختی‌های بسیاری را متحمل شده و کار‌های بزرگی را انجام دادند و حاج «ستار ابراهیمی» فرمانده بزرگ و شجاع لشکر انصارالحسین (ع) در این منطقه به شهادت رسید.

این فرمانده دوران دفاع مقدس افزوده است: ۱۴ گردان از لشکر ۳۲ انصارالحسین (ع) شامل گردان‌های اصلی و احتیاط و گردا‌ن‌های تخصصی مانند ادوات، توپخانه و پدافند در عملیات «کربلای ۵» حضور داشتند و همه گردان‌ها چندین‌بار به خط زده و برگشتند و دوباره بازسازی شدند و جلو می‌رفتند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها