دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

جشنواره بین‌المللی «رسام»؛ آینه تمام‌نمای افتخارات دفاع مقدس

جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه «رسام» آینه تمام‌نمای افتخارات ماندگار تاریخ کشورمان در دوران دفاع مقدس است که با استفاده از ظرفیت هنری هنرمندان از ارزش‌های دفاع مقدس حراست می‌کند.
کد خبر: ۴۹۹۷۱۴
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰ - 11January 2022

جشنواره بین‌المللی رسامبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، زبان فاخر هنر همواره بهترین و تاثیرگذارترین شیوه برای انتقال فرهنگ دفاع، مقاومت و دلاوری‌های رزمندگان هشت سال دفاع مقدس است.

برای حفظ و نشر آثار دفاع مقدس و دفاع از ارزش‌های نظام جمهوری اسلامی ایران در دنیای امروز باید کار‌های بیشتری صورت بگیرد تا شناخت و آگاهی جامعه نسبت به این موضوع مهم بیشتر شود.

جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه با عنوان «رسام» سعی دارد آینه تمام نمای افتخارات ماندگار تاریخ کشورمان را به تصویر بکشد و با استفاده از ظرفیت هنری هنرمندان و تولیدات فاخر، در تمام عرصه‌های هنر از ارزش‌های دفاع مقدس و مقاومت حراست کرده و ترازویی برای ارزیابی عملکرد هنرمندان باشد.

این جشنواره موضوعات دفاع مقدس، مقاومت، مدافعان حرم، مدافعان امنیت وطن، ولایتمداری و بصیرت را شامل می‌شود و هدفش بازشناسی نقش بی‌بدیل دوران دفاع مقدس در اقتدار ملی و امنیت پایدار ایران اسلامی در دنیای پرتلاطم امروز است.

نخستین دوره این جشنواره بین‌المللی در سال ۱۳۹۷ و در استان خوزستان برگزار شد و دومین دوره آن هم به میزبانی آبادان در سال ۱۳۹۹ برپا شد.

و حال سومین دوره این جشنواره قرار است در ۲۹ دی سال جاری در منطقه آزاد اروند پس از پخش آثار برگزیده در سینماهای آبادان و خرمشهر برگزار شود و از هنرمندان برگزیده داخلی و خارجی هم تجلیل خواهد شد.

سرهنگ محمود سزاوار رییس سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، از برگزاری آخرین نشست هیئت داوران انتخاب برترین آثار سومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه دفاع مقدس و مقاومت رسام خبر داد.

وی درخصوص تعداد آثار رسیده به جشنواره اظهار کرد: امسال در سومین جشنواره فیلم کوتاه رسام مجموعأ یک هزار و ۳۴۸ اثر به دبیرخانه جشنواره رسید که ۵۹ اثر در بخش ملی و ۴۴ اثر در بخش بین‌الملل به مرحله نهایی داوری رسیدند.

سرهنگ سزاوار خاطرنشان کرد: علی‌رغم مشکلاتی که جهان به واسطه ویروس کرونا درگیر آن بود، اما خوشبختانه شاهد بودیم که در این رویداد هنرمندان ۷۵ کشور آثارشان را برای جشنواره ارسال کردند.

سردار سرتیپ دوم پاسدار «میر عبدالرضا مرادحاجتی» مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان هم در گفت‌وگو با دفاع‌پرس گفت: استقرار دبیرخانه دائمی جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه رسام در استان خوزستان یک رخداد مهم فرهنگی برای این استان است که بایستی به خاطر این اهتمام از مسوولین سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس و تمام کسانی که در این روند تاثیرگذار بودند، تشکر کنیم.

وی با بیان‌ اینکه واگذاری دبیرخانه جشنواره رسام به استان خوزستان باعث شد سازمان منطقه آزاد اروند مشتاق به همکاری در این رویداد بین‌المللی حوزه دفاع مقدس و مقاومت باشد، افزود: افتتاحیه و اختتامیه جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه رسام در استان خوزستان و شهر‌های آبادان و خرمشهر برپا خواهد شد.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان از داوری آثار رسیده به جشنواره فیلم رسام خبر داد و گفت: خوشبختانه آثار رسیده به دبیرخانه مورد داوری و ارزیابی هیئت داوران جشنواره رسیده است. سطح کیفی آثار رسیده از جایگاه قابل قبولی برخوردار است و می‌توان آن را در سطح مطلوب یک رویداد بین‌المللی در حوزه مقاومت و دفاع مقدس ارزیابی کرد.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان خاطرنشان کرد: مهمانان و هنرمندان کشوری و استانی مطرحی برای حضور در آیین اختتامیه جشنواره رسام دعوت شده‌اند و برنامه‌ریزی‌‎‌های لازم برای برگزاری یک مراسم باشکوه در شان جریان هنری و سینمایی مقاومت و دفاع مقدس را تدارک دیده‌ایم. امیدوارم فرهنگ‌سازی مناسبی متناسب با نام استان خوزستان که گره خورده به مقاومت است در ایامی که مقارن با سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی است، در جریان جشنواره شکل بگیرد.

سردار مرادحاجتی با تاکید براینکه جشنواره رسام با ارائه آثار فاخر می‌تواند ایران را به‌درستی به دنیا بشناساند، گفت: تلاش خواهیم کرد با انتشار آثار جشنواره فیلم رسام در سطح بین‌المللی، مردم جهان و به‌خصوص جوانان و آزاد‌خواهان را با دفاع جانانه مردم ایران در هشت سال دفاع مقدس آشنا کنیم. الحمدالله با پایان مراحل داوری آثار رسیده به جشنواره، مشکلات و دغدغه‌هایمان در برگزاری این رویداد رفع شده است و برای داوری و انتخاب آثار از هیئت انتخاب و داوری جشنواره کمال تشکر را دارم.

دوران هشت ساله دفاع مقدس یک مقطع تاریخی صرف نیست بلکه یک جریان است که همچنان ادامه دارد و باید این فرهنگ برخواسته از دفاع مقدس برای تضمین انقلاب ادامه داشته باشد و برگزاری جشنواره فرهنگی رسام در سطح ملی و بین‌المللی می‌تواند با ارائه آثار فاخر بار دیگر به سردمداران کشورهای جهان نشان دهد فرهنگ دفاع مقدس زمینه صدور انقلاب اسلامی را به جهان فراهم کرد.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی هم ماه گذشته در هفته کتاب و کتابخوانی در نشست صمیمی با جمعی از نویسندگان گفت: در دفاع مقدس با فرهنگ به میدان جنگ رفتیم، نه با قدرت نظامی. 

وی تاکید کرد: با گوشت و پوست و استخوان خود می گویم جز با اتکا به فرهنگ و باورهای خود، مقابل دشمن نجنگیدیم.

بنابراین با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره تاکید کردند: «اینکه تصور بشود که هنر دفاع مقدس در جامعه‌ی ما مخاطب ندارد، طالب ندارد، این خطای بزرگی است، از اشتباهات فاحش است؛ اگر کسی این را خیال کند. تحقیقاً پرمشتری‌ترین آثار هنری بعد از انقلاب در زمینه‌های مختلف، آن آثار هنری است که مربوط به دفاع مقدس بود؛ چه در زمینه‌ی فیلم و سینما، چه در زمینه‌ی کتاب، خاطره، داستان.» باید اهالی فرهنگ و رسانه بر تقویت و ترویج فرهنگ دفاع مقدس با زبان هنر آن هم برای نسل جوان امروزی تلاش کرده و با فعالیت هنری دشمنان نظام را ناامید کنند.

گزارش از سمانه حسن‌خانی

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار