نماینده مردم در مجلس:

روند مذاکرات وین مثبت و رو به جلو است

الهیان گفت: روند مذاکرات را بر اساس گزارش‌های وزیر امور خارجه به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، مذاکرات را مثبت و رو به جلو بدانیم.
کد خبر: ۵۰۰۲۹۲
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۵ - 12January 2022

روند مذاکرات وین مثبت و رو به جلو است

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «زهره الهیان» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی اظهار داشت: تیم مذاکره‌کننده ایران یک تیم فنی است و رویکرد آن بر اساس پیش‌نویسی که ارائه داده است کاملاً فنی است. حضور مسئولین در سطح معاون وزیر در محل گفت‌وگو‌ها نشان از اراده و تصمیم جمهوری اسلامی ایران برای یک توافق است.

وی با اشاره به فضاسازی‌های رسانه‌ای مطرح کرد: هم در داخل و هم در خارج از کشور تلاش شد نشان داده شود که ایران برای رسیدن به توافق مصمم نیست و هم اینکه اساساً توان و قدرت مذاکره را ندارد، اما به جرات می‌توان گفت طرف مقابل متوجه رویکرد فنی و ابتکار عمل در تیم ایرانی شده است و ایران نیز با راهکار‌های ابتکاری و عملیاتی قابل اجرا بر سر میز مذاکرات نشسته است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از نقش سازنده‌تر روسیه و چین نسبت به طرف‌های اروپایی گفت و افزود: روند مذاکرات را بر اساس گزارش‌های وزیر امور خارجه به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مذاکرات مثبت و رو به جلو باید بدانیم.

وی با اشاره به تأکید ایران بر دو محور در مذاکرات وین گفت: راستی آزمایی لغو تحریم‌ها و تضمین برای خارج نشدن از توافق دو محور مورد تأکید ایران محسوب می‌شوند. در توافق سال ۲۰۱۵ جمهوری اسلامی ایران تعهدات خود را عملیاتی کرد، اما شاهد بودیم حتی در دوران اوباما نیز طرف مقابل تعهدات خود را عملیاتی نکرد؛ بنابراین نیاز داریم در مورد لغو تحریم‌ها یک‌راستی آزمایی صورت بگیرد و صرفاً یک توافق روی کاغذ نباشد.

الهیان با تصریح بر این موضوع که در عمل به دنبال احقاق حق ملت ایران هستیم تأکید کرد: برای راستی آزمایی باید دلار‌های بلوکه شده آزاد شود و ایران بتواند به‌راحتی فروش نفت را انجام دهد و پول آن نیز به کشور بازگردد. طرف غربی باید تضمین دهد که این موارد انجام می‌شود و خللی درروند فعالیت اقتصادی ایران صورت نمی‌گیرد.

منبع: رادیو گفت‌وگو

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها