نگاهی به دستاورد‌های بین‌المللی انقلاب اسلامی؛

ارائه «اسلام سیاسی» به‌عنوان گفتمان جدید در عرصه جهانی/ انقلاب اسلامی مبارزه با رژیم صهیونیستی را جهانی کرد

پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) دستاورد‌های مهمی در تمام عرصه‌ها برای ملت ایران به ارمغان آورد؛ که ارائه اسلام سیاسی به‌عنوان گفتمان جدید در عرصه جهانی، بیداری اسلامی، تحقیر امریکا در عرصه بین‌المللی و ... از مهم‌ترین دستاوردهای این انقلاب است.
کد خبر: ۵۰۳۹۴۶
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۳ - 02February 2022

ارائه «اسلام سیاسی» به‌عنوان گفتمان جدیددر عرصه جهانی/ جهانی کردن مبارزه با رژیم صهیونیستیگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) دستاورد‌های مهمی در تمام عرصه‌ها برای ملت ایران به ارمغان آورد؛ از جمله در عرصه بین‌المللی، ارائه اسلام سیاسی به عنوان گفتمان جدیددر عرصه جهانی، بیداری اسلامی، تحقیر امریکا در عرصه بین‌المللی، استکبارستیزی، مبارزه با ظلم و دفاع از مظلوم، استقلال و سلطه‌ناپذیری، عدالت‌خواهی و مبارزه برای آزادی را به دنبال داشت که در این نوشتار مورد واکاوی قرار می‌گیرد.

ارائه «اسلام سیاسی» به عنوان گفتمان جدیددر عرصه جهانی

پیروزی انقلاب اسلامی بر پایه ارزش‌ها و معیار‌های اسلامی، برای اوّلین مرتبه در تاریخ مدرن، گفتمان اسلام سیاسی را در جهان مطرح کرد. در دنیای لائیسم و سکولاریسم دین نه تنها از سیاست جدا بود، بلکه سیاست‌مدارن دنیا نیز با اعتقاد به عدم دخالت دین در سیاست راه هر گونه اظهار نظر دینی در سیاست را بسته بودند.

در پی پیروزی انقلاب اسلامی، جهانیان به این نتیجه رسیدند که دین (اسلام)، نه تنها می‌تواند در سیاست دخالت کند که خود برنامه‌های مهم ودقیقی نیز در زمینه سیاست و حمکرانی دارد. نظریه سیاسی ولایت فقیه به نظام سیاسی، به عنوان طرح نوین در مجموعه نظام‌های بین‌المللی در واقع کشیدن خط بطلان بر تئوری پوچ جدایی دین از سیاست و نظریه سکولاریسم بود. روژه گارودی، اندیشمند فرانسوی در این زمینه می‌گوید: «انقلاب اسلامی دارای معنای جدیدی بود که نه تنها حکومت سیاسی، اجتماعی و استعماری را سرنگون کرد، بلکه مهمتر از این تمدن و جهان‌بینی خاصی را که در مقابل دین علم شده بود، واژگون ساخت».

از این رو پیروزی انقلاب اسلامی خود دریچه‌ای جدید به روی اندیشمندان و صاحب نظران سیاست باز کرد و این اندیشه که دین نباید در سیاست دخالت کند را به چالش کشاند. در واقع پیروزی انقلاب اسلامی نشان داد که برنامه الگوی دین برای زندگی نه تنها به پایان راه خود نرسیده است، بلکه اسلام می‌تواند به عنوان یک نظام سیاسی در جهان قد علم کند و برای حکومت مبتنی بر احکام الهی برنامه عملی دقیقی نیز ارائه دهد.

در زمانی که دین و معنویت در انزوا بود و اسلام محدود به امور فردی شده بود پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی نوید احیای جامعه مبنی بر احکام اسلام را به مسلمانان می‌داد. به نوشته هفته نامه آلمانی اشپیگل، انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی حیات تازه‌ای به مسلمانان در سراسر جهان بخشید و اسلام مبارزترین مذهب دنیا با انرژی انقلاب خود ۱/۲ میلیارد مسلمان را برانگیخت و آنان را برای تشکیل حکومت الله در زمین به حرکت درآورد. [۱]بسیاری دیگر از تحلیل‌گران سیاسی پیروزی انقلاب اسلامی را قدرت‌یابی مسلمانان در جهان ارزیابی کرده‌اند. به عنوان نمونه، دکتر میشل جانسون در مقاله‌ای در نشریه «ژئوپولیتیکان استراتژیک» می‌نویسد: جامعه مسلمین (پس از انقلاب ایران) از حالت ضعف و ناتوانی خود خارج شد و به یک قدرت تبدیل شد .

انقلاب اسلامی الگوی جهانیان برای مبارزه

انقلاب اسلامی علاوه بر اینکه نظام سیاسی اسلام را به دنیا عرضه کرد از سوی دیگر تبدیل به الگوی مبارزاتی مردم تحت ستم در نقاط مختلف جهان گردید و به ملت‌های دربند جهان آموخت که چگونه خود را از زیر سلطه و نفوذ بیگانگان نجات دهند و در واقع بزرگ‌ترین دستاورد انقلاب، درس آزادی و آزاداندیشی برای مردم تحت سلطه در سراسر جهان بوده است. پروفسور جیمز بیل، محقق آمریکایی در این خصوص می‌گوید: «موجی از هیجان توده‌ای، اسلام را فراگرفته است، از یوگسلاوی و مراکش تا اندونزی و مالزی و فیلیپین در شرق، این اسلام نوظهور که به لحاظ ایدئولوژیک منسجم است. در انقلاب ۱۹۷۹ ایران، در اشغال مسجد الحرام در مکه، ترور انور سادات در نوامبر ۱۹۸۱، در مقاومت لبنان و... انعکاس یافت. این نیروی توده‌ای که غالباً به عنوان اسلام بنیادگرا توصیف می‌شود از مرز‌های جغرافیایی گذشته، ایدئولوژی سیاسی و رژیم‌های ملی را نیز فراگرفته است.»

هربر روزنامه‌نگار سوییسی درباره تأثیر انقلاب اسلامی و شعار حمایت از مستضعفین می‌نویسد: «به دنبال انقلاب اسلامی، آمریکای لاتین شاهد ده‌ها کشیش بود که با انتقاد از پاپ خواستار تجدید نظر در آیین کلیسای واتیکان بودند.» اوج چنین روندی در احیای مسیحیت سیاسی در نیکاراگوئه خود را نشان داد. چند سال پس از انقلاب نیز صد‌ها کتاب در مورد نقش مذهبی در صحنه سیاست و اجتماعی نوشته شد و بسیاری از دانشگاه‌ها به تحقیق درباره مذهب پرداختند.

انقلاب اسلامی، کشور‌های افریقایی را نیز تحت تأثیر قرار داد. نلسون ماندلا رهبر کنگره ملی آفریقا و اولین رئیس جمهوری آفریقای جنوبی پس از رهایی از آپارتاید، در جریان سفر به ایران اظهار داشت: انقلاب اسلامی ایران تحت رهبری امام خمینی امید‌های فراوانی را برای قیام مردم آفریقای جنوبی در مبارزه با بی‌عدالتی به همراه داشته است و بدون تردید تاریخ هرگز نقش ایران اسلامی را فراموش نخواهد کرد.

تأثیر انقلاب اسلامی بر موج بیداری اسلامی

بی گمان یکی از مهم‌ترین پدیده‌های سیاسی اجتماعی جهان اسلام گسترش تفکر بیداری اسلامی از اواخر دهه ۱۹۷۰ و به ویژه پس از وقوع انقلاب اسلامی بوده است. در این دوره برخی حرکت‌های اسلامی که پیشتر خاموش بودند مجدداً فعال شدند. پیش از آن گروه‌هایی مانند اخوان‌المسلمین و گروه‌های انشعابی آن در جهان عرب و در مصر وجود داشتند، اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، در کشورهایی، چون تونس، الجزایر، فلسطین، عراق، لبنان، عربستان سعودی و کشور‌های حاشیه خلیج فارس، مراکش، مالزی، اندونزی، و حتی در پاکستان گروه‌های سیاسی تازه‌ای با خط و روش و ایدئولوژی اسلام گرایانه شکل گرفتند. در این میان، فعالیت گروه‌های اسلامی در کشورهایی، چون مصر، سوریه و سودان تحت تأثیر انقلاب اسلامی ایران شدت بیشتری یافت.

در لبنان که بیش از هر کشوری تحت تأثیر نهضت امام خمینی و پیروزی انقلاب اسلامی قرار گرفته جنبش‌های شیعی اَمل، اَمل اسلامی و حزب الله وگروه سنی جنبش توحید اسلامی تحت تأثیر نهضت امام خمینی و انقلاب اسلامی رشد کرده یا تأسیس شدند. در عراق نیز فعالیت حزب الدعوة الإسلامی که از حمایت آیت‌الله سید محمد باقر صدر برخوردار بود در اثر وقوع انقلاب اسلامی گسترش یافت. در فلسطین نیز دو گروه اصلی جهاد اسلامی و سازمان مقاومت اسلامی یا حماس متأثر نهضت امام خمینی و پیروزی انقلاب اسلامی شکل گرفت. در افغانستان به دلیل اشتراک زبانی، همجواری و فرهنگی اثر بخشی انقلاب اسلامی نیز آغاز شد و در مقاومت مردم دربرابر کودتای کمونیستی طرفدار شوروی نمود کاملی یافت، در زمان اشغال افغانستان توسط ارتش سرخ شوروی نیز گروه‌های شیعه و سنی یعنی مجاهدین افغانی از انقلاب اسلامی تأثیر می‌گرفتند. در پاکستان نیز پیروزی انقلاب اسلامی ایران باعث ارتقای سطح فکری و بینش سیاسی نسل جوان شیعی و پیدایش نهضتاجرای فقه جعفری گردید.

«ابا آبان» نظریه پرداز صهیونیستی و وزیر خارجه وقت اسرائیل می‌گوید: «انقلاب اسلامی، کوته اندیشی نیست بلکه فصل جدیدی در تاریخ ایده است. من احساس می‌کنم این ایده در منطقه خاورمیانه شیوع یافته و پیروزی انقلاب اسلامی بیانگر این پدیده‌هاست»

جهانی کردن مبارزه با رژیم صهیونیستی

تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، رژیم پهلوی روابط گرم و دوستانه‌ای با رژیم اشغال گر قدس داشت. وجود پایگاه‌های جاسوسی اسرائیل در شهر‌های جنوبی و غربی ایران و فعالیت گسترده سازمان‌های جاسوسی رژیم صهیونیستی در ایران نیز مؤید همین معناست. رژیم صهیونیستی، حکومت پهلوی را تنها دولت و متحد خود در منطقه می‌دانست و مأموران ساواک را آموزش می‌داد. رژیم پهلوی حتی در ایجاد رابطه دوستی و سازش بین کشور‌های عرب منطقه با اسرائیل غاصب، نقش مهمی ایفا می‌کرد.

به گزارش پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی، با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، فلسطین از نقش و جایگاه ویژه‌ای برخوردار شد. جمهوری اسلامی، نماینده رژیم صهیونیستی را از ایران بیرون راند و سفارت فلسطین را به جای سفارت رژیم صهیونیستی در کشور دایر کرد. همچنین با قطع صدور نفت به رژیم صهیونیستی، تعهد خود را نسبت به آزاد ساختن مسجدالاقصی و فلسطین اعلام کرد. در این راستا با تعیین روز جمعه آخر ماه مبارک رمضان به عنوان روز جهانی «قدس» حضرت امام خمینی، مبارزه با رژیم صهیونیستی را از مرز‌های کشور فراتر برد و آن را جهانی کرد، به طوری که هرساله به پیروی از فرمان امام خمینی، مسلمانان سراسر جهان در روز قدس دست به راهپیمایی اعتراض‌آمیز علیه رژیم اشغال‌گر قدس و حمایت از مبارزات مردم مظلوم فلسطین می‌زنند.

تأثیر استراتژی امام در راستای جهانی کردن مبارزه با رژیم صهیونیستی به حدی بود که شیمون پرز، سیاست‌مدار اسرائیلی و نهمین رئیس‌جمهور رژیم صهیونیستی در اعترافی گفت: انقلاب اسلامی بسیار افراطی و خصمانه در قبال اسرائیل است.» به اذعان صیهونیست‌ها: «نهضت آیت‌اللّه خمینی یک تجربه بسیار تلخ قرن بیستم به شمار می‌رود» اسحاق رابین وزیر دفاع رژیم غاصب نیز اذعان داشت: «دشمنی ایران پس از انقلاب اسلامی به صورت یک دشمنی ایدئولوژیک و دشمن واقعی در آمده و خطر افکار تند مذهبی در ایران از هر خطری برای اسرائیل بیشتر است.»

تحقیر همه جانبه امریکا در جهان

یکی دیگر از دست‌آورد‌های انقلاب اسلامی در بعد بین‌المللی را می‌توان تحقیر همه جانبه امریکا توسط انقلاب اسلامی دانست. زورمداری، نفوذناپذیری و یکه‌تازی قدرت‌های استکباری شرق و غرب، در صحنه جهانی، این باور را در همه مردم جهان به وجود آورده بود که هرگز نمی‌توان با آن‌ها مقابله کرد. در این میان، پیروزی انقلاب اسلامی ایران که سرنگونی رژیم ستم شاهی را به دنبال داشت، اولین ضربه محکم و اساسی را به ابهت و غرور امریکا وارد ساخت.

گری سیک از کارمندان فعال کاخ سفید و شاغل در بخش امنیت ملی آمریکا در دوران کارتر که پیش و پس از آن هم در سیاست خارجی امریکا فعالیت می‌کرد، انقلاب اسلامی مردم ایران را یادآور دورانی آمیخته با خشم و سرخوردگی برای ملت آمریکا می‌داند. موضوع تحقیر امریکا توسط انقلاب اسلامی موضوعی بوده که در همان اوایل انقلاب از چشم رسانه‌های غربی نیز پنهان نماند. به طوری در پی تسخیر لانه جاسوسی امریکا توسط دانشجویان پیرو خط امام، وزنامه آلمانی اشپیگل نوشت: «زمانی ایالات‌متحده می‌توانست تصمیم بگیرد که چه کسی در ایران بر مسند قدرت بنشیند، اما امروز در ۱۹۸۰، آیت‌اللهی در تهران می‌تواند سرنوشت انتخابات ریاست­‌جمهوری ایالات‌متحده را تعیین کند».

ادامه شکست‌های امریکا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، باعث اعتراف مقامات امریکایی به اقتدار جمهوری اسلامی و خفت امریکا در برابر انقلاب اسلامی شد. به طور مثال؛ سایروس ونس اشغال سفارت آمریکا در ایران را آغاز یک داستان دردناک برای ملت آمریکادانست. همچنین ویلیام داگرتیحقارت آمریکا رادر مصاحبه با کانال "CNN"چنین تصویر می‌کند: «وقتی این‌طور کشور شما (آمریکا) را تحقیر می‌کنند که ما (منظور کارمندان سفارت آمریکا در زمان اشغال سفارت) را تحقیر کردند، این‌جور چیز‌ها به یاد آدم می‌ماند». ریچارد نیکسون رئیس جمهور سابق امریکا نیز ضمن اعتراف به تحقیر امریکا در برابر انقلاب اسلامی گفت: ایالات متحده امریکا با شکست در عملیات نجات گروگان‌های امریکائی اکنون بسیار بی‌وجهه و شدیدا خوار و خفیف شده است. بدین ترتیب، پیروزی انقلاب اسلامی امریکا را در سطح بین‌المللی تحقیر کرد. علاوه بر این، باعث هر چه بیشتر چهره کریه و ضدبشری امریکا در بین جهانیان منعکس شود.

فروپاشی نظام دوقطبی

تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، دو بلوک قدرت بزرگ جهانی به سرکردگی آمریکا و شوروی (سابق)، با استفاده از توان خویش توانسته بودند دنیا را به دو حوزه مربوط به قلمرو خود تقسیم کنند. هر کشور قدرتمندی مانند برخی کشور‌های اروپایی، به یکی از این دو قطب وابستگی داشت و قدرت مستقلی خارج از تقسیم بندی جهان به شرق و غرب وجود نداشت. تبلیغات جهانی مبنی بر اینکه بدون وابستگی به یکی از دو ابرقدرت نمی‌توان در جهان کشور مستقل عمل نمود، در دامن‌زدن به این تفکر بی‌اثر نبود.

در چنین ساختاری انقلاب اسلامی با رهبری امام خمینی و با شعار و سیاست «نه شرقی و نه غربی» شکل گرفت. امام ابتدا، حکومت اسلامی و کشور ایران را، کشوری مستقل از دو ابرقدرت معرفی کردند و فرمودند: «ما از هیچ‌کدام از ابرقدرت‌ها سرِ سازش نداریم. نه تحت سلطه آمریکا می‌رویم و نه سربار شوروی. ما مسلمانیم و می‌خواهیم آزاد زندگی کنیم» و به این ترتیب تقسیم بندی نظام بین‌المللی را به چالش کشید و آن را زیر سؤال برد.

این امر خود در جهان بازتاب‌های فراوانی داشت به طوری که برخی از خبرگزاری‌های جهانی قدرت ایران را به عنوان بزرگ‌ترین قدرت جهان مطرح کردند، برای نمونه، هفته نامه دو زبانه «هجوم» نوشت: «امام خمینی، غرور غرب را پایمال کرد و ابرقدرت‌های شرق و غرب را به ذلت و خواری کشاند و نشان داد که اسلام دارای بزرگ‌ترین قدرت است»

تبدیل شدن ایران به قدرت برتر در منطقه

یکی دیگر از دستاورد‌های انقلاب اسلامی در سطح بین‌المللی قدرت‌یابی و نفوذ ایران در منطقه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اشت. قدرت‌یابی ایران بعد از انقلاب موضوعی بوده است که تحلیل‌گران بسیاری به آن اذعان و اعتراف داشته‌اند به عنوان نمونه پین هاس اینباری، تحلیل‌گر مرکز «جروزالم» در اسرائیل، از احتمال تبدیل شدن ایران به یک ابرقدرت سخن می‌گوید. راشل آوراهام، سردبیر «جروزالم آنلاین»، می‌گوید: ایران سلطان جدید خاورمیانه است. سناتور راند پال، نامزد سابق جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، معتقد است: «ایران در سراسر منطقه نفوذ و هژمونی دارد.» یوشکا فیشر ایران را «بزرگ‌ترین برنده رقابت برای گستره نفوذ در منطقه غرب آسیا می‌داند.» کیسینجر از «شکل‌گیری امپراتوری ایران در منطقه غرب آسیا» می‌گوید و برژینسکی اعتبار و نفوذ ایران در منطقه را بسیار بیشتر و قوی‌تر از دوره پهلوی می‌داند. بنابر این تبدیل شدن ایران به یک قدرت منطقه‌ای موضوعی است که با پیروزی انقلاب اسلامی حاصل شده است.

این‌ها تنها گوشه‌ای از دستاورد‌های انقلاب اسلامی در عرصه بین‌المللی است. به این فهرست می‌توان غروب هژمونی امریکا در منطقه، هدایت قیام‌ها به سمت انگیزه‌های اسلامی، احیای فریضه حج، احیای ارزش‌های مشترک جهان اسلام، احیای وحدت بین مسلمین، صدور انقلاب اسلامی، ترویج فرهنگ استقلال‌خواهی و ... را اضافه کرد.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار