سخنگوی وزارت امور خارجه:

برای تامین امنیت و منافع مردم با هیچ طرفی مصالحه و شوخی نداریم/ تمرکز جدی ما بر انتفاع اقتصادی ایران از برجام است

خطیب‌زاده گفت: ایران ثابت کرده که برای تامین امنیت و منافع مردم با هیچ طرفی مصالحه نمی‌کند و شوخی هم ندارد.
کد خبر: ۵۰۴۹۲۲
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۶ - 07February 2022

هیئت مذاکره کننده فردا به وین می‌رود/ رفع تحریم‌ها خط قرمز ما استبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، «سعید خطیب‎زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه امروز در نشست خبری با اشاره به اینکه قدرت‌های خارجی از جنگ هشت ساله تا کارزار‌های تروریسم اقتصادی و … تلاش کردند نهضت مردمی ما را به شکست بکشانند، اظهار داشت: اراده ملت ما قوی‌تر از توطئه‌های آن‌ها بوده و هست.

وی تاکید کرد: اکنون که ۴۳ سال از انقلاب اسلامی می‌گذرد باید بر همه روشن شده باشد که مسیر ارعاب ملت‌ها شکست خورده است و هنوز باعث تاسف است که برخی دولت‌ها از جمله آمریکا به این فشار‌ها ادامه دارند؛ امروز در وین این دولت‌ها با یک آزمون روبرو هستند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص آغاز دور جدید مذاکرات ایران و اعضای ۱+۴ در وین، گفت: هیئت مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران که چند روزی برای تنفس و مشورت‌های لازم در تهران بود، فردا عازم وین خواهد شد و انتظار است که همه هیئت‌ها فردا به وین برگردند و گفتگو‌ها از سر گرفته شود.

خطیب‌زاده افزود: طبیعی است که جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد که تصمیم‌های لازم و ضروری در طرف‌های مقابل اتخاذ شود.

موضوع رفع تحریم‌ها خط قرمز ایران است

وی تصریح کرد: ایران انتظار دارد که تصمیم‌های ضروری به ویژه در واشنگتن اتخاذ شده باشد، موضوع رفع تحریم‌ها و انتفاع ایران خط قرمز ایران است. انتظار ما این است که برخی هیئت‌ها با دستورالعمل روشن در خصوص عمل به تعهدات و رفع تحریم‌ها در چارچوب برجام برگردند و موضوعات قابل توجهی همچنان در دستور کار است که احتمالاً گشایش در آن‌ها جز با تصمیم‌های سیاسی در واشنگتن، متصور نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: ما معتقدیم که اظهارات مثبتی که در مورد مذاکرات شنیده می‌شود باید در عمل به تعهدات منجر شود و ما بتوانیم به یک توافق خوب و قابل اتکا در وین دسترسی پیدا کنیم.

خطیب‌زاده افزود: مقامات ایالات متحده باید بدانند نمی‌توانند هزینه تصمیمات مخرب و غلط خود از جمله در خروج غیرقانونی از برجام و نقض تعهداتش در برجام و ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ را از جیب ملت ایران بپردازند.

منتظر تغییر رفتار طرف مقابل در وین هستیم

وی افزود: آن‌ها باید اعتماد ملت ایران را جلب کنند و از مسیری که رفتند، برگردند. برخی اظهارات حاکی از این است که حاضر نیستند هزینه تصمیمات غلط خود و زحماتی را که برای جامعه بین الملل با این تصمیمات ایجاد کردند، بپردازند و این مانع بزرگی است. ما منتظر هستیم تغییر رفتار آن‌ها را در وین ببینیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: اروپایی‌ها نیز در حوزه برجام بی‌عملی‌های مفصل و مکرری داشتند و تنها راهش این است که به تعهدات برگردند و از این بی‌عملی مطلق نسبت به تحریم‌های غیرقانونی و فراسرزمینی ایالات متحده عبور کنند. یک‌بار نشان دهند که اراده و توانایی دارند و می‌توانند به تعهدات خودشان عمل کنند و کنشگران قابل اتکایی در نظام بین الملل هستند.

واکنش دستگاه دیپلماسی به اقدامات انگلیس علیه ایران

خطیب‌زاده همچنین در واکنش به برگزاری دادگاه نمایشی بر علیه کشورمان در انگلیس گفت: هر نمایشی، کارگردان و نویسنده‌ای دارد که قصه، بازیگران و تماشاچیان را فراهم می‌کند. اما آن چیزی که برای ما مهم است این است که دولت انگلیس و مقامات لندن باید بدانند که لندن را تبدیل به صحنه تمرکزی در اقدامات ضد مردم ایران در فضای عمومی و همچنین آماده کردن این فضا‌های مسموم کردند.

وی افزود: لندن باید تصمیم بگیرد که تا چه زمانی می‌خواهد بر رفتار خودش بر ضد ملت ایران ادامه دهد. رفتار‌های انگلیس مسبوق به سابقه است و هیچ دولت مسئولی این چنین رفتار خصمانه در دستور کار خودش قرار نمی‌دهد که فضا‌هایی را به صورت ۲۴ ساعته برای رسانه‌هایی که سر در آخور تروریست‌ها دارند و شبانه‌روز بر ضد ملت ایران توطئه و سیاه‌نمایی می‌کنند، فراهم کند. هیچ کشور مسئولیت این رفتار را نمی‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: به مقامات لندن اعلام کردیم که این رفتار‌های نابخردانه متناسب با عمل مسئولانه یک دولت در نظام بین الملل نیست.

آمریکا به جای رفتار‌های «فرابرجامی» با دستور کار مشخص به وین بازگردد

خطیب‌زاده در واکنش به تعلیق برخی از تحریم‌های هسته‌ای کشورمان توسط آمریکا، گفت: این تحریم‌ها «اسقاطی‌هایی» است که دولت ترامپ در ادامه اقدامات ضد برجامی ملغی کرده بود. آنچه که امروز انجام شد، بخش بسیار کوچکی در حوزه خواست طرف آمریکایی بوده است.

وی اضافه کرد: تمرکز جدی ما بر انتفاع اقتصادی ایران است که در آن حوزه هیچ حرکتی انجام نشده است و آمریکا تصمیم گرفته است که در حوزه‌ای که خودش می‌خواهد اقدامات را انجام دهد. این‌ها مواردی نیست که ارزش پرداختن جدی داشته باشد، وقتی هیئت آمریکایی به وین برمی‌گردد، باید با دستورکار مشخص برای گرفتن تصمیمات لازم برگردد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه ایران و طرف‌های برجامی تصمیمات سخت خود را همان سالی گرفتند که در برجام ماندند و اجازه دادند این توافق زنده بماند، تصریح کرد: امروز آمریکا باید به جای رفتار‌های فرابرجامی با دستورکار مشخص به وین بازگردد.

خطیب‌زاده گفت: اگر با دستورکار سیاسی برای رفع تحریم‌ها به وین برگردند قطعا در کوتاه‌ترین زمان ممکن رسیدن به توافق ممکن است.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص سفر سردار قاآنی به عراق، گفت: سیاست اصولی ایران تلاش برای وفاق و وحدت ملی در عراق و حضور همه گروه‌ها در شاکله عراق بوده است و در این راستا از همه کوشش‌ها بهره می‌گیریم.

خطیب‌زاده همچنین در واکنش به برگزاری مانور دریایی آمریکا با حضور برخی از کشور‌های فرامنطقه‌ای و رژیم صهیونیستی و عربستان، افزود: حضور نامشروع قدرت‌های فرامنطقه‌ای در این منطقه دهه‌هاست که منبع ناامنی و جنگ در منطقه بوده است؛ آمریکا میراث شوم جنگ در منطقه به جای گذاشته است.

وی با بیان اینکه مردم منطقه بهتر از هر کسی می‌دانند که در بزنگاه‌ها آمریکا در کنار هیچ کشوری قرار نمی‌گیرد و رژیم صهیونیستی همه تلاش خود را برای ناامنی این کشور‌ها می‌کند، اظهار داشت: این کشور‌ها اگر به ترتیبات منطقه‌ای برگردند برای منطقه بهتر خواهد بود.

برای تامین امنیت و منافع مردم با هیچ طرفی مصالحه نکرده و شوخی هم نداریم

خطیب‌زاده درباره محکوم شدن سه عضو گروهک الاحوازیه در دانمارک اظهار داشت: متاسفم که به رغم احراز هویت برخی گروهک‌های تروریستی از جمله الاحوازیه و آگاهی قطعی این کشور‌ها از وابستگی این گروهک‌های تروریستی توسط برخی کشور‌ها از جمله عربستان و آگاهی از فعالیت‌های این گروهک‌های تروریستی در اروپا، این کشور‌ها را پناهگاهی برای گروه‌های تروریستی قرار دادند و به رغم اعلان قرمز برای این گروهک‌های تروریستی، این کشور‌های اروپایی در رفتار دوگانه از این‌که این گروهک‌ها را اخراج و تحویل ایران بدهند، سرباز زدند.

وی بیان کرد: بدیهیات حقوق بین‌الملل ایجاب می‌کند این کشور‌ها از استاندارد‌های دوگانه پایان دهند و به بهشت امن این گروهک‌ها خاتمه دهند. ایران ثابت کرده که برای تامین امنیت و منافع مردم با هیچ طرفی مصالحه نمی‌کند و شوخی هم ندارد.

از تصمیم بخردانه اتحادیه آفریقا حمایت می‌کنیم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص تعلیق عضویت رژیم صهیونیستی در اتحادیه آفریقا، گفت: تصمیم جمعی ۵۵ کشور عضو اتحادیه آفریقا نشان داد که اقدامات رژیم اشغالگر قدس برای عادی سازی خود در فضا‌های بین‌‎الملل ابتر و شکست خورده است. ما از این تصمیم بخردانه و درست اتحادیه آفریقا حمایت می‌کنیم و از اعضایی که مسئولانه نسبت به رفتار‌های این رژیم نژادپرست و آپارتایدی تصمیم گرفتند، حمایت می‌کنیم.

خطیب‌زاده با بیان اینکه آرمان فلسطین، آرمان خدشه ناپذیر تمامی آزادی خواهان جهان است، تاکید کرد: این یک پیام بزرگ است برای تمام آن‌هایی که در منطقه ما با سوء محاسبه در مسیر عادی سازی روابطشان با رژیم جعلی و اشغالگر قدس حرکت کردند.

آمادگی ادامه گفتگو‌ها با عربستان را داریم

وی درباره مذاکرات ایران و عربستان نیز، افزود: ابتدا از تحرک دیپلماتیک و تلاش‌های دولت و مردم عراق برای گسترش فرهنگ گفتگو برای گسترش همکاری‌ها در منطقه استقبال و تشکر می‌کنم.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: ما در چارچوب دوره‌های قبلی در بغداد آمادگی ادامه گفتگو‌ها را در بغداد داریم. تاریخ و زمان آن طبعاً منوط به اراده در ریاض است و هر زمانی این اراده در ریاض شکل بگیرد، ما در بغداد حاضر خواهیم بود.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار