سخنگوی وزارت امور خارجه:

«روز غزه» بیانگر سیاست دفاع ایران از آرمان فلسطین است

خطیب‌زاده در نشستی خبری گفت: گرامیداشت روز غزه در ایران، یادآور سیاست ما در دفاع از آرمان فلسطین و حق خدشه‌ناپذیر مردم فلسطین است.
کد خبر: ۵۰۱۰۶۲
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۲ - 17January 2022

«روز غزه» بیانگر سیاست دفاع ایران از آرمان فلسطین استبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری امروز خود ضمن گرامیداشت روز غزه، اظهار داشت: این روز یادآور سیاست ما در دفاع از آرمان فلسطین و حق خدشه‌ناپذیر مردم فلسطین است.

وی در ادامه به روند مذاکرات وین اشاره کرد و گفت: پس از یک تنفس، مجدد شاهد بازگشت مذاکره‌کنندگان به وین هستیم؛ البته در این بازه زمانی جلسات در سطح کارشناسی ادامه داشت و تنها مذاکره‌کنندگان ارشد برای مشورت به پایتخت‌هایشان بازگشته بودند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: بسیاری از جداول آماده شده، بخشی از پرانتز‌ها پاکسازی شده است. توافق و ایده‌ها در حال تبدیل به کلمات و جملات است.

خطیب‌زاده افزود: مسایل باقی مانده موضوعات کلیدی است و نیازمند تصمیمات خاص سیاسی همچون رفع تحریم‌ها از سوی آمریکا خواهد بود. در صورتی که با حسن نیت طرف‌های مقابل مواجه باشیم می‌توان به سرعت در حرکت به سمت توافق پایدار باشیم.

وی در ادامه در خصوص آغاز توافق ۲۵ ساله ایران به چین که با سفر وزیر امور خارجه به این کشور آغاز شد نیز بیان کرد: این توافق نقشه راهی برای همکاری‌های بلندمدت و ارتقاء روابط است. در پنج ماه گذشته جلسات ویژه‌ای از سوی وزارتخانه‌های مختلف در خصوص قرارداد‌ها انجام شده و در حال حاضر نیازمند فاز اجرایی آن بودیم که این روند آغاز شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ارتباط با تأکید تعدادی از قانونگذاران آمریکایی مبنی بر ترک آمریکا از مذاکرات هم بیان کرد: این موارد سیاست خود آن کشور است و ما نسبت به این موضوع اظهارنظر نمی‌کنیم. ایران تنها حاکمیتی را می‌شناسد که می‌بایست مسئولیت خود را در راستای بدعهدی نسبت به تعهداتش از آن سر باز زده را بپذیرد.

وی در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر بازگشایی سفارتخانه‌های ایران و عربستان هم بیان کرد: تمرکز جمهوری اسلامی ایران بر آغاز فعالیت نمایندگی ایران نزد سازمان همکاری‌های اسلامی در جده است. کشورمان از آغاز روی کار آمدن دولت جدید آمادگی خود را برای بازگشایی سفارت خود اعلام آمادگی کرده و نتیجه آن به اقدامات عملی عربستان سعودی بازمی‌گردد.

خطیب‌زاده در ارتباط با نگرانی کشور‌های عربی نسبت به نفوذ چین در منطقه با توجه به توافق ۲۵ ساله ایران و چین، عنوان کرد: روابط ایران با چین روابط شرق با شرق و طبیعی است؛ حضور کشور‌های مختلف در منطقه نه مبنای تهدید است و نه نگرانی. ایران همواره از روابط متوازن و مستقل با کشور‌های مختلف استقبال می‌کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه بر لزوم وجود نگرانی از حضور فرامنطقه‌ای نظامی و ایجاد پایگاه‌های نظامی و تلاش برای تغییر در حاکمیت‌ها در منطقه تأکید کرد.

وی همچنین در خصوص سفر رئیس‌جمهور به روسیه هم بیان کرد: این سفر به دعوت روسیه انجام شده است که در راستای تداوم مسیر سیاست خارجی متوازن جمهوری اسلامی ایران است. با توجه به پاندمی کرونا تلاش‌ها برای برگزاری حداکثر جلسات با رعایت پروتکل‌ها باشیم.

خطیب‌زاده در ادامه نسبت به روند سرعت مذاکرات اظهار نگرانی کرد و گفت: سرعت مذاکرات در وین نامناسب است، چون ما با توجه اختیاراتی که در موضوعات مختلف از جمله مسائل فنی داشتیم ابتکاراتمان را ارائه کردیم، اما ابتکاراتی را از طرف آمریکایی ندیدم و موضوع رفع تحریم‌ها را منوط به تصمیمات سیاسی می‌دانند. تاکنون طرف‌های مقابل ابتکار عملی از خود نشان نداده و بیشتر شنونده بوده‌اند.

وی در خصوص اظهارات اخیر وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر اعلام ضرب‌الاجل برای به نتیجه رسیدن مذاکرات و گزینه‌های مختلف این کشور در صورت به نتیجه نرسیدن گفتگو‌ها هم بیان کرد: وزارت خارجه آمریکا تمام ابتکار خود را برای پلن A در راستای به نتیجه رسیدن مذاکرات انجام دهد، چون پلن B برای هیچ کشوری جذابیت ندارد. البته هر کشوری برای خودش پلن B دارد که این پلن هم برای آن‌ها جذابیت ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ارتباط با تعیین ضرب‌الاجل برای پایان مذاکرات هم گفت: آمریکایی‌ها و فعالان سیاست خارجی این کشور به خوبی می‌دانند که برجام به‌خاطر جمهوری اسلامی ایران زنده است و نه آمریکایی تلاش کرده بود تا آن را از بین ببرد. اگر آمریکا در این زمینه دچار فراموشی شده، ولی جامعه بین‌الملل آن را فراموش نخواهد کرد؛ بهتر است آمریکایی‌ها از مسیر اشتباهی که رفتند بازگردند تا با تغییر در رفتار شاهد یک توافق در دسترس باشیم.

خطیب‌زاده درباره تجاوزات رژیم صهیونیستی به سوریه و برخی ادعا‌ها علیه ایران نیز بیان کرد: روابط ایران و سوریه چند لایه و چند بعدی و با عمق استراتژیک خودش است و بهتر است کشور‌ها به محاصره ناجوانمردانه مردم سوریه خاتمه دهند. ایران به خوبی منافع خود را می‌شناسد و به خوبی بلد است از جان و منافع خود دفاع کند.
وی تصریح کرد: هیچ طرفی تا به امروز در مناطقی که ایران به صورت مستشاری حضور داشته و مناطقی که به حاکمیت ملی کشور‌ها کمک کرده اجازه نداده برخی طرف‌ها بزنند و در بروند و ایران به خوبی پاسخ آن‌ها را می‌دهد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص مذاکره مستقیم ایران و آمریکا هم بیان کرد: سیاست ایران تا امروز این است که آمریکا باید نشان دهد که از مسیر غلط گذشته به صورت عملی برگشته و تا مادامی که این اتفاق نیفتد در میز برجام جایی ندارد و این اعتماد و شناسایی را آمریکا باید با اصلاح رفتارش کسب کند.

خطیب‌زاده خاطرنشان کرد: از طریق مسیر مکتوب به صورت غیررسمی با انریکه مورا نکات مورد نظر ارائه شده و این مسیر را ادامه می‌دهیم و تا زمانی که نیاز باشد به این مسیر ادامه می‌دهیم. مسیر گفتگو‌های الان کاملا روشن است nonpaper‌هایی که داده و گرفته شده پیشرفت‌هایی را داشته است.

وی درباره ترتیبات امنیتی و منطقه‌ای در خلیج فارس هم گفت: ایران همیشه از ترتیبات منطقه‌ای حمایت کرده و طرح‌هایی را ارائه کرده و طرح امنیت دسته جمعی را روسیه در برهه‌های مختلف ارائه کرده است و در برخی برهه‌ها طرح خود را بروزرسانی کرده و مولفه‌هایی در این طرح است که با طرح‌های ایران مشترک است.

خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی گمانه‌زنی‌ها در خصوص احتمال کوتاه آمدن ایران از برخی مواضعش در وین نیز اظهار داشت: اگر قرار بود ایران از خطوط قرمز خود کوتاه بیاید در ۶ دور اول حتما توافقی حاصل می‌شد. برای رسیدن به توافق خطوط قرمز خود را فراموش نمی‌کنیم؛ توافقی که ایران دنبال آن است دو ویژگی دارد قابل اتکا و پایدار باشد و این دو در اتاق‌های مذاکرات به طرف‌های مقابل گفته شده است.

وی تصریح کرد: ما به دنبال تضمین‌های سه گانه‌ای هستیم که آمریکا مجددا نظام بین‌الملل را به سخره نخواهد گرفت و هیچ دولتی در آمریکا از سازوکار‌های برجام بر ضد برجام استفاده نکند و تضمین‌هایی که انتفاع ایران را تضمین کند. در هر توافقی این‌ها باید باشد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: در داخل میز مذاکرات به صورت روشن خواسته‌های خود را گفتیم. مواضع خود را به صورت مکتوب ارائه می‌کنیم برای اینکه شفاف و مکتوب خواسته‌های خود را بگوییم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره قضاوت درباره روند مذاکرات نیز عنوان کرد: ما معمولا قضاوت را انجام نمی‌دهیم و قضاوت در روز‌ها و در مسیر خود مشخص خواهد شد. در این زمینه بن بست لاینحلی نداریم و تصمیمات سیاسی باید اتخاذ شود. عدم رسیدن به یک توافق برای هیچ طرفی جذابیت نخواهد داشت.

خطیب‌زاده درباره انتقال مجدد فریبا عادلخواه به زندان نیز گفت: مقامات فرانسوی باید توجه کنند تا با اظهاراتشان در روند‌های قضایی ایران دخالت نکنند. توجه آن‌ها را به این نکته جلب می‌کنم حاکمیت قانون حاکمیتی نیست که با اظهارات و سوءگیری‌های برخی‌ها تغییر کند.

وی ادامه داد: خانم عادلخواه براساس گزارشی که قوه قضاییه داده چندین مورد نقض محدوده تردد داشته است و تذکرات مکتوب و شفاهی به ایشان داده شده بوده، ولی آگاهانه بی توجهی کرده و قاضی تصمیم گرفت به خاطر نقض مکرر تردد برای ادامه محکومیتش به زندان بازگردد.

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی درباره ادعای دانمارک مبنی بر جاسوسی ایران در قطب شمال و همچنین ادعای رژیم صهیونیستی درباره جاسوسی ایران در سرزمین‌های اشغالی نیز خاطرنشان کرد: گزارش‌های تایید نشده‌ای که از سوی برخی کشور‌ها مثل دانمارک ارائه می‌شود قابل کامنت دادن و توضیح نیست و آن‌ها بهتر می‌دانند خودشان در چه فعالیت‌هایی بودند و سفارت ما در کپنهاگ هم این ادعا را بی اساس خوانده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: رژیم اشغالگر قدس بهتر می‌دانند ما چه اشراف اطلاعاتی داریم و دوستان در نهاد‌های مربوطه کار خود را ادامه می‌دهند.

وی درباره دیدار احمد مسعود با سرپرست وزارت خارجه افغانستان در تهران هم عنوان کرد: در ادامه ابتکار تهران گفتگو‌های بین الافغانی را همواره میزبانی کردیم و در این سفر تلاش شد این گفتگو‌ها بین گروه‌های صورت بگیرد؛ ما تسهیل‌کننده گفتگو‌ها بودیم.

وی ادامه داد: همه باید تلاش کنیم تا این گفتگو‌ها بین برادرانمان در افغانستان شکل و نضج بگیرد و به نتایجی که گروه‌ها و مردم افغانستان می‌خواهند برسد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره باز کردن سرکنسولگری چین در بندرعباس که مورد درخواست چین بوده هم گفت: این طبیعی است در شهر‌هایی که اتباع کشور‌ها حضور دارند و یا مراودات تجاری وجود دارد، برخی کشور‌ها بخواهند این سرکنسولگری‌ها باز شود.

خطیب‌زاده درباره بدهی کره جنوبی به ایران هم گفت: همچنان مسیری که باید توسط دولت کره جنوبی انجام شود صورت نگرفته است.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت عراق نیز عنوان کرد: هر اقدامی که صلح و ثبات و آرامش در مرز‌های عراق را هدف قرار داده مردود است. همه باید کمک کنند انتقال آرام قدرت در عراق صورت بگیرد و همه گروه‌های شناسامه‌دار باید تلاش کنند تا امنیت این کشور به خطر نیفتد.

خطیب‌زاده درباره اقدامات وزارت خارجه برای آزاد کردن کامبیز کاشانی شهروند ایرانی بازداشت شده در آمریکا هم گفت: نسبت به گروگان‌گیری‌ها اعتراض کردیم و از تمامی توان خود در حوزه سیاسی و دیپلماتیک استفاده می‌کنیم که اتباع خود را حفاظت و حمایت کنیم نه آن‌هایی که در آمریکا گروگان گرفته شدند بلکه آن‌هایی که به دلایل واهی در اقصی نقاط عالم در بازداشت هستند.

وی تصریح کرد: از همان لحظه‌ای که مطلع شدیم چنین اتفاقی افتاده است ملاقات با خانواده ایشان انجام شده است و تمامی تلاش را می‌کنیم که مساعدت‌های کنسولی لازم انجام شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص پرداخت حق عضویت ایران در سازمان ملل نیز گفت: دبیرخانه سازمان ملل و دبیرکل بهتر از هر کسی می‌دانند ایران به عنوان عضو اصلی سازمان ملل تمامی پرداخت‌های خود را به موقع انجام داده و آنچه مانع پرداخت شده تحریم‌های غیرقانونی و فراسرزمینی آمریکاست.

وی در پایان عنوان کرد: این دومین سال است که دچار مشکل می‌شویم و از تمامی مجاری برای انتقال امن حق عضویت و احقاق حقوق قانونی‌مان در سازمان ملل دفاع می‌کنیم. از دبیرخانه و دبیرکل انتظار می‌رود نشان دهند که با این نظام تحمیلی آمریکا به نظام بین‌الملل همراهی نمی‌کنند.

انتهای پیام/ 351

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار