سخنگوی وزارت امورخارجه:

شورای عالی امنیت ملی راهبری مذاکرات وین را در دست دارد/ در مذاکرات با حقوق مردم مصالحه نمی‌کنیم

خطیب‌زاده با بیان اینکه گفت‌وگو‌ها پیشرفت‌های بسیار قابل توجهی داشته است، گفت: دامنه و تعداد موضوعات کاهش جدی پیدا کرده و موضوعات باقی مانده بسیار جدی است.
کد خبر: ۵۰۷۶۵۷
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۵ - 21February 2022

شورای عالی امنیت ملی راهبری مذاکرات وین را در دست دارد/ در مذاکرات با حقوق مردم مصالحه نمی‌کنیبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، «سعید خطیب‌زاده» امروز در یک نشست خبری در مورد برداشته شدن تحریم‌های غیر هسته‌ای، اظهار داشت: هیئت جمهوری اسلامی ایران پس از بازگشت از ایران پیشنهادات خودش را به صورت مکتوب ارائه کرده‌اند.

وی ادامه داد: آنچه مسلم است در چارچوب گفتگو‌ها همه تحریم‌ها فارغ از هرگونه برچسبی که زده‌شده است، باید مرتفع شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: مرتفع شدن تحریم‌ها جز اصول ما بوده و تا امروز هم پیگیری کرده‌ایم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: گفتگو‌ها پیشرفت‌های بسیار قابل‌توجهی داشته است البته دامنه و تعداد موضوعات کاهش جدی پیدا کرده است و موضوعات باقی‌مانده بسیار جدی است. مردم مطمئن باشند ما با حقوق آن‌ها مصالحه نمی‌کنیم.

خطیب زاده گفت: اگر تعهدات طرف مقابل را در دو یا سه موضوع باقی مانده در عمل ببینیم وارد فاز نهایی ساز توافق می‌شویم. هنوز منتظر تصمیمات اروپا و آمریکا هستیم که البته هنوز اراده‌ای در طرف مقابل مشاهده نشده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد بدهی انگلیس به ایران، گفت: گفتگو‌ها با انگلیس در مورد بازپرداخت بدهی‌اش انجام شده است.

وی گفت: دولت انگلیس بار‌ها نشان داده که نمی‌تواند خیلی به آنچه که توافق می‌شود، در شب توافق اجرا کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد رابطه وزارت خارجه با مجلس شورای اسلامی در بحث برجام گفت: شورای عالی امنیت ملی راهبری مذاکرات در وین را در دست دارد.

وی گفت: در یکی دوماه اخیر هم وزیر امورخارجه و هم آقای باقری با نمایندگان مجلس شورای اسلامی صحبت کرده‌اند.

خطیب زاده با بیان اینکه قانون اساسی تفکیک قوا را به رسمیت می‌شناسد، تصریح کرد: تفکیک قوایی که هریک در یک هارمونی درست کار می‌کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: ما صدای نمایندگان ملت را شنیده‌ایم لذا تصمیم نهایی با شورای عالی امنیت است.

وی درباره تضامین در گفت‌وگو‌های وین، اظهار کرد: تا به نقطه توافق برسیم راه قابل توجهی باقی مانده است. در مورد تضامین، تضامین حقوقی، سیاسی و اقتصادی تضامینی هستند که ذیل آن‌ها ابتکارات و طرح‌هایی بوده است. درباره تضامین اقتصادی گفتگو به صورت ویژه در جریان است.

خطیب‌زاده بیان کرد: یکی از مهمترین تضامینی که در مذاکرات اعلام کردیم و به صورت جدی پیگیری کردیم تضامینی است که به صورت ذاتی برای ایران قائل هستیم و آن برگشت‌پذیری برنامه‌های ایران است.

خطیب‌زاده در پاسخ به این سؤال که برخی مقامات غربی ازجمله رئیس جمهور فرانسه در خصوص ضرب‌الاجل دستیابی به توافق اظهاراتی داشته‌اند، موضع تهران در قبال این موضوعات چیست، گفت: مقامات اروپایی برخی مواقع اشتباهات محاسباتی دارند و فکر می‌کنند می‌توانند با صرف اظهارات سیاسی و در اتاق مذاکره برای خود دستاورد سیاسی به دست بیاورند.

وی ادامه داد: اگر برای آن‌ها زمان مهم است نباید هر شب موضوعات فرابرجامی را مطرح کنند. آن‌ها نمی‌توانند در موضوعات هسته‌ای ایران مطالبه‌گر باشند، اما در اتاق مذاکره در خصوص تحریم‌های ایران سکوت کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی در خصوص دستاورد‌های سفر هیات ایرانی به کره جنوبی گفت: هیات ایران به درخواست طرف کره‌ای بعد از ملاقات معاون وزیر خارجه کره با آقای باقری در وین به سئول رفت، اما همچنان هیچ اقدام عملی را از سوی کره شاهد نیستیم.

وی افزود: مادامی که اموال مردم ایران در بانک‌های کره‌ای مسدود است، هیچ موضوعی را با طرف کره‌ای در دستور کار نخواهیم داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص اظهاراتی که توافق وین را با برجام مقایسه می‌کند، گفت: ما در وین توافق جدیدی را مذاکره نمی‌کنیم. برجام یکبار مذاکره و مهر و موم شده و قطعنامه ۲۲۳۱ آن را الزام‌آور است.

وی بیان کرد: آنچه امروز در وین مذاکره می‌کنیم مربوط به امکان بازگشت ایالات متحده به برجام براساس اخذ تضامین و انتفاع اقتصادی ملت ایران است. روزی که به توافق برسیم ابعاد و متن توافق را در اختیار افکار عمومی قرار می‌دهیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال که آمریکا بدهکار است و آیا در این شرایط می‌توان اطمینان یافت که می‌تواند پول ایران را آزاد کند، گفت: هیچ توافقی در وین انجام نمی‌شود مگر اینکه پول ملت ایران به مردمش داده شود.

خطیب‌زاده در پاسخ به این سوال که با توجه به سخنان وزیر امور خارجه در کنفرانس امنیتی مونیخ مبنی بر اینکه اگر آمریکا حسن نیت نشان دهد با آن‌ها به طور مستقیم مذاکره خواهیم کرد، آیا چنین دیداری صورت خواهد گرفت، گفت: اقای امیرعبداللهیان چنین صحبتی نکردند که قرائت متن کامل سخنان وزیر امور خارجه این موضوع را مشخص می‌کند.

وی افزود: مذاکره مستقیم با ایالات متحده بار‌ها از سوی مقامات آمریکایی درخواست شده است چرا که می‌خواهند برخی موضوعات را در مذاکرات مستقیم مطرح کنند و آقای ترامپ هم چنین درخواستی داشتند و حتی گفته بودند اگر عکسی یادگاری گرفته شود چه دستاورد‌هایی را به همراه خواهد داشت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: ما امروز به صورت غیرمستقیم با آمریکایی‌ها مذاکره می‌کنیم.

وی درباره اظهارات مشاور امنیت ملی عراق در خصوص برگزاری دور پنجم مذاکرات بین ایران و عربستان به‌زودی در بغداد و همچنین اظهارات وزیر خارجه عربستان مبنی بر این‌که منتظر دور پنجم هستیم و پیشرفت بنیادینی صورت نگرفته و امیدواریم ایران تمایل جدی داشته باشد، اضافه کرد: همکاران من در عربستان می‌دانند هر گفتگو مذاکره‌ای دو پایه اصلی دارد مستمر بودن و اراده واقعی در اطراف مذاکره. اگر این دو در طرف مقابل ما در همکاران در عربستان هر چه زودتر تجمیع شود و اراده واقعی را ببینیم شاهد گفتگو‌ها ثمربخش خواهیم بود.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: همواره با همه مشکلات و اختلافات آمادگی داشتیم، با همسایه خود در خلیج فارس گفتگو داشته باشیم و اگر تاریخ دور پنجم قطعی باشد شرکت خواهیم کرد.

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی در مورد اینکه اقدام استرالیا در قرار دادن حماس جزو گروه‌های تروریستی، بیان کرد: این استفاده ابزاری از برخی مفاهیم کلیدی در روابط بین‌الملل و استاندارد‌های دوگانه در به کارگیری واژه‌ها و به کار گرفتن مفاهیم بنیادین در دست برخی افراد و دولت‌ها، بیشترین ضربه را به این مفاهیم زده است.

وی ادامه داد: حماس امروز بیشترین نماینده را در پارلمان فلسطین دارد و نمایند غالب مردم در ساختار حکومتی فلسطین است. اینکه استرالیا تصمیم بگیرد در ظلم آشکار چند دهه‌ای در کنار ظالم قرار بگیرد و در کنار رژیم آپارتاید قرار بگیرد، بعید می‌دانم هیچ آزاده‌ای به این تصمیمات سیاسی نگاه کند.

خطیب‌زاده با اشاره به حق‌آبه ایران و انجام مذاکراتی در این رابطه با افغانستان گفت: یکی از ملاک‌های مهم سنجش صداقت هیئت حاکمه افغانستان موضوع حق‌آبه اروند است.

وی گفت: تا امروز آبی به ایران نرسیده و این موضوع به عنوان یکی از اقدامات غیرمسئولانه هیئت حاکمه افغانستان ثبت شده است. آن‌ها برخی مسائل فنی را مطرح می‌کنند و ما اعلام آمادگی کرده‌ایم این مسائل فنی را رفع کنیم.

خطیب‌زاده درباره تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا نیز اظهار داشت: یکسری اتباع ما هستند که تابعیت مضاعف دارند. جرائمی را مرتکب شدند و دادگاه صالحه در ایران به آن‌ها رسیدگی و احکامی صادر شده است و به خاطر تابعیت مضاعف درخواست‌هایی را آمریکا و چند کشور اروپایی درخواست‌هایی داشت.

وی ادامه داد: اجازه ندادیم مسائل گفتگو‌ها در وین بر سرنوشت انسان‌ها تأثیر بگذارد.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: بازدشت اتباع ما به بهانه دور زدن تحریم‌ها توسط آمریکا و متأسفانه با مداخله و همراهی برخی کشور‌های اروپایی انجام شده و برای ما اولویت داشته و مذاکرات و گفتگو‌ها جدی بوده و تفاهماتی داشتیم و امیدواریم طرف مقابل آماده اجرایی کردن این گفتگو‌ها باشد.

وی درباره سفر رئیس رژیم صهیونیستی به ترکیه بیان کرد: رژیم صهیونیستی هر جا رفته با خودش ناامنی و ترور برده است و جا پای درست کردن این رژیم برای چه بوده است.

خطیب‌زاده افزود: در برخی کشور‌های منطقه ترور‌های متعددی با همکاری سرویس‌های اطلاعاتی و سرویس ترور رژیم اشغالگر قدس رخ داده است. اینکه برخی خود را پایگاه این رژیم کردند باید شاهد عواقب آن باشند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره برخورد با مسلمانان در هند نیز اظهار داشت: آنچه به طور پراکنده در تصاویر شبکه‌های اجتماعی و برخی رسانه‌ها دیده می‌شود اصلاً با جامعه متکثر و متساهل هند همخوان نیست. این تساهل و تکثرگرایی اتفاقاً عامل همگرایی این کشور کهن بوده است.

وی ادامه داد: کشور دوست ما، هندوستان عضو متعهد میثاق بین المللی مدنی و حقوقی هست که ماده ۱۸ آن آزادی بیان، مذاهب و آموزه‌های آن را برای همه اعضا روشن کرده است.

خطیب زاده با بیان اینکه دادگاه عالی هندوستان این قضیه را در دست بررسی دارد، افزود: با دوستان در هندوستان در ارتباط هستیم و می‌دانیم تا چه حد این کشور بر مبنای تکثر استوار است.

وی عنوان کرد: ملاقات امیرعبداللهیان با گوترش موضوعات مختلفی را در برداشت از جمله وضعیت دردناکی که مردم یمن در آن قرار دارند و پیشنهاد وزیر خارجه مبنی بر اینکه سطح اقدامات به سطح دبیرکل ارتقا یابد تا بتوانیم جنگ یمن را تمام کنیم.

وی افزود: البته در مورد اوکراین سطح عمل دبیرکل سطح مؤثرتری خواهد بود. باید تلاش کنیم منطقه اوراسیا را از درگیری دور کنیم.

خطیب‌زاده گفت: هیچ توافقی در وین انجام نمی‌شود مگر این‌که پول این ملت در اختیار این ملت قرار بگیرد. در ذهن هیچ کسی نمی‌گنجد که پول این ملت در اختیار این ملت قرار نگیرد.

وی خاطرنشان کرد: شیعه هراسی یک کارزار تخریب در فضای بین‌المللی وجود داشته و سال‌ها با این کارزار مقابله کردیم. بیش از توان این اردوگاه پر از زر و زور و تزویر که در مقابل این ملت ایستاده است.

خطیب زاده گفت: آگاهی چیزی نیست که با کارزار ضد اطلاعاتی در کوتاه مدت تخریب شود. ما رسالت‌مان تلاش برای آگاه کردن دوستان و مردم درباره واقعیات ایران و جمهوری اسلامی است و قطعاً در این مسیر هر چه کار کنیم کم است. الگو‌های رفتاری خود را از کارزار‌های ضد اطلاعاتی و تخریبی برنمی‌داریم. در قاموس ما جوانمردی و ادب را از که آموختی از بی ادبان قرار داشته است و ما رسالت خود را بر آگاهی بخشی گذاشته‌ایم.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار