سرداور بخش پژوهش ادبی انتخاب بهترین کتاب سال دفاع مقدس در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

تجربیات نویسندگان در جایزه کتاب سال دفاع مقدس به کار گرفته شود

سعیدی گفت: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و متولیان جایزه انتخاب بهترین کتاب سال دفاع مقدس باید از نویسندگان دعوت کنند تا تجربیاتشان را به شکل‌های مختلف منتقل کرده و از کتاب‌های برتر هر بخش حمایت کنند.
کد خبر: ۵۰۷۹۸۳
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۳:۰۰ - 23February 2022

تجربیات نویسندگان در جایزه کتاب سال دفاع مقدس به کار گرفته شود«مهدی سعیدی» سرداور بخش پژوهش ادبی انتخاب بهترین کتاب سال دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، با اشاره به‌سابقه برگزاری این رویداد ادبی در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، اظهار داشت: خوشبختانه انتخاب بهترین کتاب سال دفاع مقدس هرساله نسبت به دوره‌های پیشین خود از وضعیت بهتری بهره‌مند است. امسال نیز نوزدهمین دوره جایزه در یک فضای آزاد و رقابتی برگزار شد.

وی افزود: در روند مشخص و منظمی کارها داوری و نامزدها معرفی شدند و به‌واسطه‌ تجربه خوبی که دبیرخانه اجرایی و علمی جایزه دارند، کار به صورت حرفه‌ای دنبال شد.

سعیدی درخصوص بخش پژوهش ادبی در این رویداد گفت: پژوهش در عرصه دفاع مقدس نسبت به پژوهش در عرصه‌های دیگر متفاوت است؛ این حوزه مسائل و مشکلات خاص خودش را دارد. گاهی به دلایلی مانند سفارشی‌نویسی یا مسابقه‌هایی که در حوزه تولید کتاب وجود دارد سطح برخی از کارها نازل است، یعنی با کارهایی روبرو هستیم که منطق پژوهش و تحقیق در آنها مراعات نشده است، اما با وجود این مشکلات کارهای خوبی نیز هرساله وجود دارد. امسال حدود ۳۰ اثر به دبیرخانه رسید و پس از داوری پنج پژوهش خوب، روشمند و پژوهش محور به عنوان نامزد نهایی به مرحله آخر راه یافتند.

سرداور پژوهش ادبی کتاب سال دفاع مقدس درخصوص شعار «هویت ملی و انتخاب اثر فاخر» در این رویداد عنوان کرد: دبیرخانه جشنواره سلسله نشست‌هایی را مرتبط با شعار محوری جشنواره برگزار کرد. در این نشست‌ها اساتید صاحب ‌نظر دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی دعوت شدند و هرکدام از آن‌ها درباره موضوع هویت ملی و نسبت آن با حوزه کاریشان صحبت کردند. ما در گروه پژوهش ادبی و هنری نیز همین کار را کردیم و سلسله نشست‌هایی را برگزار کردیم که موضوع آن مرتبط با هویت ملی و ادبیات دفاع مقدس بود.

سعیدی خاطرنشان کرد: در بررسی و داوری آثار نیز موضوع هویت ملی و اثر فاخر مد نظر تیم داوری قرار داشت اما لزوماً بحث هویت ملی به شکل تخصصی معیار اصلی برای انتخاب آثار نبود، بلکه در کنار داوری آثار نشست‌هایی هم برگزار شده که دبیرخانه اقدام به تدوین متن آن‌ها برای انتشار در قالب کتاب جداگانه‌ای کرده است.

وی تصریح کرد: جشنواره کتاب سال رویداد خوبی است که هرساله برگزار می‌شود و کتاب‌هایی هم در هر بخش انتخاب و معرفی می‌شود اما به‌نظر می‌رسد در ادامه و با پایان جایزه کتاب‌ها و کارها فراموش می‌‎شوند.

سعیدی تاکید کرد: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و متولیان این جشنواره باید به نحوی در دبیرخانه دائمی جمعی را متشکل از نویسندگان و اهالی قلم ایجاد کنند تا از کتاب‌های برتر در هر بخش حمایت شود و از نویسندگان هم دعوت کنند تا تجربه و دانششان را با هم به اشتراک بگذارند و هم آن را به شکل‌های مختلف دیگر و در قالب‌هایی همچون کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های علمی به مخاطبان منتقل کنند.

انتهای پیام/121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار