سردار کارگر در آیین اختتامیه انتخاب بهترین کتاب سال دفاع مقدس مطرح کرد؛

نقش تأثیرگذار کتاب در توسعه و تقویت «جهاد تبیین»/ علاج حل مشکلات کشور کسب «اقتدار» است

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با بیان اینکه یکی از ابعاد مهم موضوع جهاد تبیین کتاب است، گفت: ما در تهیه و تدوین کتاب‌ها و در ابعاد دیگر فرهنگی، موسیقی، رمان و اشعارمان باید به جهاد تبیین بپردازیم.
کد خبر: ۵۱۰۷۸۵
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۶ - 09March 2022

نقش کتاب در جهاد تببین اساسی است/ باید اقتدار فرهنگی پیدا کنیمبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، سردار سرتیپ بسیجی «بهمن کارگر» رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس امروز (چهارشنبه) در آیین اختتامیه نوزدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب سال دفاع مقدس که در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای عملیات بدر و خیبر، به‌ویژه شهیدان همت و باکری، اظهار داشت: انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی بود و در طول ۴۳ سال گذشته کار‌های بزرگی در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته که این فعالیت‌ها در حوزه ادبیات و کتاب نیز چشمگیر و قابل توجه بوده است.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه ادبیات و کتاب توجه به مقوله‌های «عزت و اقتدار ملی» ضروری است، افزود: علاج حل مشکلات کشور و ملت ما کسب اقتدار است؛ منظور از اقتدار تنها اقتدار نظامی نیست، بلکه نیازمند اقتدار علمی، اقتصادی و بالاتر از همه آن‌ها اقتدار معنوی و روحی هستیم. اقتدار در حوزه‌های فرهنگی، از طریق کتاب حاصل خواهد شد.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تصریح کرد: در موضوع عزت ملی باید توجه کرد که انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، مقاومت، امام خمینی (ره)، رهبر معظم انقلاب اسلامی، ملت ایران، شهدا، جانبازان و خانواده‌هایشان مایه عزت ما هستند که باید حتما در آثارمان مورد توجه باشند.

سردار کارگر به موضوع جهاد تببین اشاره کرد و گفت: یکی از ابعاد مهم جهاد تبیین کتاب است؛ یعنی ما در تهیه و تدوین کتاب‌ها و در ابعاد دیگر فرهنگی، موسیقی، رمان و اشعارمان به جهاد تبیین بپردازیم. ما در جهاد تبیین باید بتوانیم واقعیت انقلاب اسلامی را مخصوصا به جوانان نسل امروز نشان دهیم.

وی اظهار داشت: امروز اگر ما در جمهوری اسلامی ایران اقتدار و عزت داریم، باید این مسئله را به وسیله کتاب‌ انعکاس دهیم. تبیین دستاورهای انقلاب اسلامی مسئله مهمی است؛ انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و جریان مقاومت با مظلومیت همراه است. نویسندگان و اهالی قلم وظیفه تبیین دارند تا عظمت انقلاب اسلامی را در آثار پررنگ کنند، چراکه استکبار جهانی و آمریکای جنایت‌کار و رژیم صهیونیستی درحال تبلیغات گسترده است، لذا روشنگری درباره جنایت 43 سال گذشته و قبل‌تر که استکبار جهانی بر سر این کشور آورده است را بایستی در ادبیات پررنگ ببینیم.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس از نگاه منتقدانه نویسندگان استقبال کرد و افزود: برخی نویسندگان با نگاه نقد وارد میدان می‌شوند که اشکالی ندارد اما در کنار انتقاد باید دستاوردها نیز گفته شود. تبیین اینکه در ابتدای انقلاب وضعیت کشورمان چگونه بود و اکنون به چه جایگاهی رسیده است، مهم است. پیشرفت ما طی دوران انقلاب اسلامی بسیار چشم‌گیر بوده است به‌طوری که در ابتدای دفاع مقدس ما سیم‌ خاردار وارد می‌کردیم و امروز به جایگاهی رسیده‌ایم که موشک صادر می‌کنیم لذا این جایگاه و پیشرفت قابل مقایسه نیست ضمن اینکه ما اشکالات و ایرادات را نیز قبول داریم و معتقدیم باید رفع شوند اما عظمت دستاورهای انقلاب در برابر آن‌ها غیر قابل انکار است.

سردار کارگر با تاکید بر اینکه نقش ادبیات در انتقال فرهنگ بی‌بدیل است، ادامه داد: پیروزی انقلاب اسلامی موجب تحول ادبیات در کشورمان شد و دفاع مقدس آن را تعالی داد. در این راستا باید توجه جدی به زبان فارسی وجود داشته باشد، چراکه رهبر معظم انقلاب اسلامی در این زمینه تذکرات جدی را فرموده‌اند.

وی با تاکید بر نقش ویراستاری علمی آثار ادبی دفاع مقدس عنوان کرد: باید تلاش شود کتاب وارد سبد زندگی خانواده‌ها شود؛ در این مسیر مجموعه دولت با توجه به وضعیت اقتصادی مردم و گرانی کاغذ باید موضوع کتاب و قیمت آن را مورد حمایت قرار دهد و ما نیز در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس این آمادگی را داریم که به این جریان کمک کنیم.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تولید کتاب، ترویج کتاب و کتاب‌خوانی را جهاد فی‌سبیل‌الله و مقدس دانست و افزود: کتابخانه‌ها در این مسیر باید مورد توجه و تقویت قرار گیرند، لذا بایستی اهمیت آن‌ها را مدنظر داشته باشیم؛ ایجاد و نگه‌داری کتابخانه‌ها در جهت ایجاد فضایی مناسب برای حضور نوجوانان و جوانان برای مطالعه یکی از راه‌های مهم انتقال فرهنگ است. کتاب‌های زیادی تهیه و چاپ می‌شود که اگر بتوانیم آن‌ها را وارد کتاب‌خانه‌ها کنیم در شرایط اقتصادی موجود مردم به راحتی می‌تواند از آن‌ها بهره‌مند شوند.

سردار کارگر درخصوص مشکلات بازار کتاب گفت: بازار نشر کتاب مسئله مهمی است، چراکه کتاب تولید می‌شود ولی در توزیع کتاب و لوازم فرهنگی همواره مشکل وجود دارد. بسته‌بندی و زیبایی کتاب مسئله‌ی مهمی است و باید به آن اهتمام داشت، چراکه همیشه یک کتاب خوب، درست بسته‌بندی و چاپ نمی‌شود که باید به آن بپردازیم. اولویت موضوعی در تولید کتاب نیز باید مورد دقت قرار گیرد؛ اهمیت معرفی کتاب برای جامعه نیز از طریق صداوسیما می‌تواند موجب دیده شدن آثار و رونق جریان کتاب‌خوانی شود لذا رسانه‌ها می‌توانند جذابیت‌های کتاب‌ها را برای مردم تشریح کنند تا مخاطبان بیشتری به آثار مراجعه کنند.

وی به اهمیت تولید کتاب برای کودکان و نوجوانان اشاره کرد و ادامه داد: معتقدیم اگر بخواهیم دفاع مقدس را نشر دهیم باید از کودکستان، مهد کودک و دبستان‌ها شروع کنیم لذا نقش آموزش و پرورش در این مسیر بسیار مهم است. ادبیات دفاع مقدس در حوزه کودک و نوجوان فقیر است و برای این رده سنی کم کاری شده است و لازم است نویسندگان بزرگ در این حوزه کتاب بنویسند.

سردار کارگر با تاکید بر اینکه بایستی دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی را رفع کنیم، عنوان کرد: نویسندگان داستان و قصه را جدی بگیرند، چراکه این ژانر ادبی برای نوجوان و جوان جذاب است. در حوزه کتاب باید در بعد کمیت و کیفیت پیشرفت داشته باشیم؛ کمیت و کیفیت در این مسیر هیچ تناقضی با هم ندارند و ما در همین رابطه گزارشی را به محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی ارائه کرده‌ایم که ایشان بسیار استقبال کردند. معتقدیم در حوزه کمیت نیز بایستی حرکت وجود داشته باشد، درحالی که بسیاری به‌دنبال اثر فاخر هستند؛ این فاخر خوب است اما بسیاری از کتاب‌ها می‌تواند مورد استفاده یک منطقه، کشور و یا یک قوم باشد. لذا اینجاست که کتاب‌های کم تیراژ کاربرد پیدا می‌کند و کتاب برای همه اقوام و اقشار پیش‌بینی می‌شود.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها