دبیر اجرایی کنگره شعر دفاع مقدس در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

شعر دفاع مقدس شجره طیبه ادبیات انقلاب اسلامی است/ آسیب‌شناسی شعر را جدی می‌گیریم

حجت‌الاسلام انصاری‌نژاد شعر دفاع مقدس را شجره طیبه ادبیات انقلاب اسلامی دانست و گفت: در ادامه کنگره سراسری شعر دفاع مقدس و مقاومت آسیب‌شناسی شعر را جدی می‌گیریم.
کد خبر: ۵۰۸۰۰۵
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۱ - 23February 2022

شعر دفاع مقدس شجره طیبه ادبیات انقلاب اسلامی است/ آسیب‌شناسی شعر را جدی می‌گیریمحجت‌الاسلام «محمدحسین انصاری‌نژاد» دبیر اجرایی بیست و سومین کنگره شعر دفاع مقدس و مقاومت در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، با اشاره به برگزاری آیین اختتامیه این رویداد مهم ادبی در سالن همایش‌های بین‌المللی آیت‌الله دستغیب شیراز، اظهار داشت: آیین اختتامیه کنگره شعر دفاع مقدس امروز به میزبانی استان فارس و شهر شیراز با حضور علیرضا قزوه، رضا اسماعیلی، مصطفی محدثی‌خراسانی و محمد اکرامی‌فر برگزار می‌شود.

وی به معرفی و تجلیل از برگزیدگان پنج محور این کنگره اشاره کرد و گفت: خوشبختانه استقبال از کنگره سراسری شعر دفاع مقدس و مقاومت امسال بسیار باشکوه بود. هفت هزار و ۵۴۲ اثر به دبیرخانه کنگره واصل شد و داوری اولیه در ۳۱ استان با انتخاب دبیر علمی و اجرایی شکل داده شد و بعد از غربالگری آثار توسط هیئت داوری آثار برگزیده به دبیرخانه ملی ارسال شد و مورد داوری نهایی قرار گرفت.

رونمایی از ۱۲۰ عنوان کتاب دفاع مقدس

دبیر اجرایی کنگره شعر دفاع مقدس مقاومت تصریح کرد: در کنگره امسال در پنج محور از نفرات اول تا سوم تجلیل خواهد شد. همچنین نفراتی به‌عنوان تقدیر ویژه مشخص شده‌اند که در آیین اختتامیه بخاطر جریان‌سازی در شهر شیراز مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

انصاری‌نژاد از رونمایی ۱۲۰ عنوان کتاب دفاع مقدس خبرداد و افزود: این آثار عمومأ در حوزه ادبیات هستند که در قالب‌های شعر، رمان، تاریخ َشفاهی، مصاحبه و دیگر گونه‌های ادبی گردآوری شده‌اند که ۲۵ عنوان آن‌ها کتاب صورتی است که مخاطبان زیادی پیدا کرده است.

معرفی چهره‌های جدید شعر دفاع مقدس

وی کنگره سراسری شعر دفاع مقدس را عامل توسعه و تعمیق فرهنگ جهاد و شهادت در قالب هنر دانست و ادامه داد: استان فارس و شهر شیراز امسال برای سومین سال افتخار میزبانی این کنگره را دارد و هیئت داوران که همگی از شخصیت‌های شاخص و برجسته و شریف شعروانقلاب می‌باشند بر کیفیت شعر‌ها و روند تکاملی خیلی خوب آثار تاکید داشتند. ما در این دوره با چهره‌های جدیدی روبرو بودیم. با توجه به جریان کرونا و خلوت گزینی شاعران آثار بیشتری نسبت به دوره‌های پیشین به دست ما رسید.

این شاعر برجسته از دستگاه‌های فرهنگی استان فارس بخاطر همراهی با این کنگره تشکر کرد و اظهار داشت: در این مسیر لازم است از رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، تولیت حرم مطهر حضرت شاهچراغ که با تمام وجود برای برگزاری این کنگره پای کار آمدند تشکر کنم.

حضور شاعران ۱۳ تا ۵۵ ساله در کنگره شعر دفاع مقدس

دبیر اجرایی کنگره سراسری شعر دفاع مقدس و مقاومت درخصوص سن شاعران شرکت کننده در کنگره گفت: تنوع سنی شرکت کنندگان در کنگره بسیار وسیع بود به‌گونه‌ای که کمترین سن شرکت کننده کنگره ۱۳ ساله و بیشترین سن ۵۵ ساله بود؛ جوانان ۲۰ تا ۳۵ ساله نیز بیشترین تعداد شرکت کنندگان بودند.

انصاری نژاد گفت: جا دارد از دبیران و مدیران ادبیات استان‌ها و دبیران علمی که با اطلاع‌رسانی بسیار خوب و درخور در حوزه فضای مجازی و رسانه‌ها با ایجاد گروه‌های مجازی فعالیت گسترده صورت دادند تشکر کنم. برخی شعرا که سال‌های گذشته شاهد حضورشان بودیم امسال متفاوت بودند و سروده‌هایشان از حیث هنرمندی‌های زبانی و تصویری قابل تامل بود. شاعران درون‌مایه و جوهره شعر دفاع مقدس که فرهنگ ایثار و شهادت است را با تصویرگری‌های بسیار زنده و ملموس انعکاس داده بودند.

کشف استعداد‌های جدید شعر دفاع مقدس

وی اظهار داشت: شعر دفاع مقدس به عنوان شجره طیبه ادبیات انقلاب اسلامی در یک روند رو به حرکت است و رو به رشد است و هر سال نسبت به سال گذشته متفاوت و شاهد کشف استعداد‌ها و ذوق‌های بسیار خوب هستیم. امسال شاهد بودیم که شاعران همچنان با همان شورمندی به خلق شعر شهیدانه پرداختند.

انصاری‌نژاد در خصوص ادامه فعالیت‌های این کنگره عنوان کرد: پس از آیین اختتامیه استان‌ها و دبیران استانی در ادامه برنامه‌های کنگره به‌رصد نقاط قوت شعرهای خواهند پرداخت و قالب‌های پراستفاده را مورد بررسی قرار خواهند داد. در حوزه درون‌مایه‌ شعرها که برخی اعتراضی و یا حتی برخی که اندک هستند به‌نوعی به سمت سیاه‌نمایی رفته باشند مورد آسیب‌شناسی قرار خواهند گرفت.

فعال‌سازی انجمن‌های شعر استان‌ها

دبیر کنگره شعر دفاع مقدس و مقاومت از ایجاد شورای شعر دفاع مقدس خبرداد و گفت: این شورا فعالیت خود را رسماً شروع خواهد کرد که فعال‌سازی انجمن‌های شعر استان‌ها یکی از اهداف آن است تا در جریان آن شعرا به‌صورت مستمر و ماهانه دور هم جمع شوند تا اشعارشان در معرض نقد و ارزیابی قرار گیرد. از طرفی برخی از شعرا در این عرصه شناسایی خواهند شد و حتی کسانی که اثر درخور چاپ داشته باشند اما شرایط چاپ کتاب را ندارند مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

انصاری‌نژاد گفت: در استان فارس تمام اشعار مرتبط با دفاع مقدس شعرا توسط یک شاعر هر شهر جمع‌اوری و چاپ شده است که هم‌اکنون این اتفاق برای همه شهرستان‌های استان فارس صورت گرفته است که می‌تواند در سایر استان‌ها نیز تجربه شود.

تغییر زمان برگزاری کنگره شعر دفاع مقدس

این شاعر به لزوم تغییر در زمان برگزاری این رویداد ادبی اشاره کرد و گفت: کنگره‌های زیادی در ماه‌های پایانی سال در سراسر کشور برگزار می‌شود که فعالیت همدیگر را تحت‌الشعاع قرار می دهند و به‌عنوان یک تجربه فکر می‌کنیم لازم است کنگره شعر دفاع مقدس را برای افزایش کیفیت آثار در ماه‌های ابتدایی سال برگزار‌ کنیم.

دبیر اجرایی کنگره سراسری شعر دفاع مقدس و مقاومت از همراهی همه دستگاه‌ها قدردانی کرد و با اشاره به این سخن رهبر معظم انقلاب اسلامی که هر اندیشه‌ای که در قالب هنر گنجانده شود ماندنی است، گفت: شعر دارای ظرفیت شگفتی برای مانایی است که باید از آن بهره بگیریم.

انتهای پیام/121

نظر شما
پربیننده ها