سرداور بخش شعر بهترین کتاب دفاع مقدس در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

دست شعر دفاع مقدس در طنز و جنگ شهر‌ها خالی است/ فرماندهان معرفی نشده‌اند

سعیدی‌راد گفت: درباره موضوع جنگ شهر‌ها و طنز تقریبا دستمان خالی است و کمتر شاعری به سراغ این موضوع رفته است.
کد خبر: ۵۱۰۴۳۰
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۰ - 10March 2022

دست شعر دفاع مقدس در طنز و جنگ شهر‌ها خالی است/ فرماندهان معرفی نشده‌اند«عبدالرحیم سعیدی‌راد» سرداور بخش شعر و نثر ادبی نوزدهمین رویداد انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، با بیان‌اینکه تعریف امروزی از شعر دفاع مقدس با تعاریف گذشته متفاوت است، اظهار داشت: در گذشته رسالت شعر دفاع مقدس تهیج رزمندگان برای حضور در جبهه و دفاع از میهن اسلامی بود، اما در حال حاضر این تعریف بخاطر فاصله‌ی که از آن دوران گرفته‌ایم فرق پیدا کرده است، اما ریشه همان ریشه است.

وی با تاکید براینکه شعر دفاع مقدس می‌تواند پیوند بین دوران کنونی با گذشته باشد، گفت: این انتظار وجود دارد که پیوند با دفاع مقدس در شعر به‌گونه‌ای باشد که بتواند زبان امروزی پیدا کند و با زبان معیار روز حرفش را زده باشد درعین‌حالی که بتواند از المان‌های دوران دفاع مقدس استفاده کرده باشد و حرف‌های امروزی خودش را زده باشد.

این شاعر با اشاره به موضوعات مورد توجه بخش شعر این کنگره عنوان کرد: ما در کنگره امسال بحث مدافعان حرم و موضوعات دیگری را مورد توجه قرار دادیم، اما درباره موضوع جنگ شهر‌ها و طنز تقریبا دستمان خالی است و کمتر شاعری به سراغ این موضوع رفته است. در خصوص شخصیت‌های جنگ کمتر شعر سخن گفته است درحالی که هر شهری اسطوره‌هایی در جنگ داشته که شاعران می‌توانند به آن‌ها بپردازند و تا به امروز مورد غفلت قرار گرفته‌اند. شاعر باید طوری این شخصیت‌ها و قهرمانان را معرفی کند که مخاطب امروزی پذیرای آن باشد و احساس کند در زمان حال یک شعر را می‌شوند.

داور رویداد انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس گفت: در بحث مفاهیم ارزشی معتقدیم این مفاهیم ذیل مقوله دفاع مقدس قرار دارند. اگر از آن نوجوان دلیری که خودش را در دل آتش انداخت تا کسی را از آتش نجات دهد شعر گفته می‌شود در واقع از دفاع مقدس الهام گرفته شده است. جلو‌های قهرمانی این نوجوان در دوران دفاع مقدس وجود داشته است که نمونه‌های آن حسین فهمیده و بهنام محمدی و دیگر نوجوانانی بودند که پهلوانان آن دوران رقم زدند و خودشان را به آتش جنگ انداختند برای اینکه از شهر‌های خودشان حفاظت کنند؛ این‌ها پیوند‌های بین این زمان و آن دوران است.

سعیدی‌راد در پاسخ به سوالی درخصوص شعار هویت ملی و اثر فاخر برای این رویداد ادبی عنوان کرد: هویت ملی بحثی است که به ریشه‌های تاریخی و فرهنگی ما مربوط می‌شود که از دل آن‌ها می‌توان اثر فاخر انتخاب کرد. موضوع انتخاب کتاب دفاع مقدس است، اما هویت ملی ما می‌تواند آن را تحت شعاع قرار دهد و بدین ترتیب اگر بتوانیم نمونه‌هایی از هویت ملی مردم را پررنگ و در اشعار مطرح کنیم و توجه‌ها را جلب کنیم می‌توانیم موفقیت داشته باشیم.

وی با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی پیرامون هویت ملی گفت: ایرانی همواره ظلم و حرف و زور را نپذیرفته‌اند که شاخصه ایرانی‌ها در طول تاریخ بوده است؛ مواردی همچون شجاعی و قومیت‌ها که هرکدام هویت خاص خودشان را دارند که همگی ایران اسلامی را تشکل می‌دهند بایستی حفظ شوند و این‌ها را می‌توان از دل این انتخاب‌ها بیرون کشید و به جامعه نشان داد. اگر این موارد را تقویت کنیم توانسته‌ایم یک فعالیت درست فرهنگی را انجام داده باشیم که انتخاب کتاب دفاع مقدس می‌تواند در این راستا تاثیرگذار باشد.

این شاعر با اشاره به آثار داوری شده در این رویداد اظهار داشت: عموم شاعرانی که آثارشان را برای داوری به دبیرخانه ارسال کرده بودند طی دو یا سه دهه توسط شاعران سروده شده بود که همین باعث می‌شود اشعار یک‌دست نباشند و داوری را مشکل کند و اگر بخواهیم اشعار گذشته را با دید امروزی داوری کنیم چالش خواهیم داشت.


داور رویداد انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس تصریح کرد: وقتی اسم دفاع مقدس در یک فعالیت ادبی وجود داشته باشد ممکن است دافعه‌ای را به‌وجود آورد چراکه ذهن انسان‌ها از جنگ و هرنوع که شامل دفاع باشد، بیزارند چراکه جنگ ذاتاً ویرانی به‌دنبال دارد لذا ذات انسان‌ها از این مقوله دوری می‌کنند. همین دافعه باعث این می‌شود که شعر جنگ مخاطب عام نداشته باشد و استقبال کمتری از کنگره‌های شعر صورت گیرد و شاعر کمتری داشته باشد. شعر دفاع مقدس به سمتی می‌رود که مخاطب خاص داشته باشد که محدودیت ایجاد می‌کند.

سعیدی‌راد تصریح کرد: محدودیت برای شعر دفاع مقدس باعث استقبال شاعران خواهد شد. امسال برای داوری این رویداد حدود ۹۰ کتاب مورد ارزیابی قرارگرفت؛ این آمار برای شعر دفاع مقدس کم است درحالی که در دیگر ژانر‌های ادبی آثار بیشتر بود که باید این مقوله مورد نقد و بررسی قرار گیرد چراکه می‌توانستیم شرایط بهتری را برای چاپ آثار فراهم کنیم.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار