در بیانیه هیئت داوران بیست و سومین کنگره سراسری شعر دفاع مقدس و مقاومت مطرح شد؛

شاعر پایداری واژه‌ها را به مدد می‌گیرد که از وطن بنویسد

هیئت داوران بیست و سومین کنگره سراسری شعر دفاع مقدس و مقاومت در بیانیه‌ای تاکید کردند: شاعر پایداری واژه‌ها را به مدد می‌گیرد که از وطن بنویسد؛ شعر دفاع مقدس دریای بی‌کران ادبیات انقلاب را به خلیج بی‌کران ادبیات مقاومت اسلامی پیوند زده است.
کد خبر: ۵۰۸۲۵۴
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۸ - 24February 2022

شاعر پایداری واژه‌ها را به مدد می‌گیرد که از وطن بنویسدبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، هیئت داوران بیست و سومین کنگره سراسری شعر دفاع مقدس و مقاومت پس از اعلام برگزیدگان این رویداد مهم ادبی بیانیه‌ای صادر کردند.

بسم الله الرحمن الرحیم
مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ
کس چون تو طریق پاک­بازی نگرفت با زخم نشان سرفرازی نگرفت

زین پیش دلاورا، کسی چون تو شگفت حیثیّتِ مرگ را به بازی نگرفت

شعر آیینه‌ی شور و شعور است و دروازه‌ی پرواز در افق‌های عرفان و خرد و تعهد. شاعر پایداری واژه‌ها را به مدد می‌گیرد که از وطن بنویسد، از حقیقت و معرفت و شهادت؛ شعر دفاع مقدس، اقیانوسی است با موج‌موج شوق رشادت و صخره صخره حماسه‌ی سعادت که دریای بی‌کران ادبیات انقلاب را به خلیج بی‌کران ادبیات مقاومت اسلامی پیوند زده است.

بیست و سومین کنگره سراسری شعر دفاع مقدس و مقاومت، به عنوان مهمترین رویداد شعر پایداری در دهه‌های اخیر، بازنمودی از فراز و فرودهای شعر انقلاب و ادبیات متعهد بوده است. مرکزیت یافتن شهر شعر و ادب، شیراز جنت‌طراز و سومین حرم اهل بیت علیهم السلام، برای برگزاری آیین پایانی این کنگره، مجالی برای بازخوانی و رشد این اتفاق مهم فرهنگی است که امید است در سال‌های آتی به آن دست یابیم.

دبیرخانه مرکزی شعر دفاع مقدس، ضمن ارج نهادن به تلاش‌های شاعران و سخنوران جوان و پیشکسوت ادبیات انقلاب اسلامی که اشعار خود را به این کنگره ارسال کرده‌اند. پیش از اعلام نام برگزیدگان، یادآوری چند نکته را ضروری می‌داند.

فراخوان این کنگره، با هدایت و همراهی اداره‌ی کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان‌ها و انجمن‌های ادبی در تیرماه ارسال شده است که حاصل آن، دریافت بیش از ۷ هزار و ۵۰۰ قطعه شعر در محورهای دفاع مقدس، جنگ نرم، مدافعان سلامت، مدافعان‌حرم و کودک و نوجوان بوده است.

تعداد اشعار دریافتی نشانگر استقبال گسترده جماعت ادبی از این رویداد ملی بوده است. دبیرخانه‌ی مرکزی، به سنت سال‌های گذشته غربالگری ابتدایی و همچنین انتخاب اشعار برگزیده‌ی هر استان را به شاعران و ادیبان شاخص هردیار سپرده است و در مجموع از رای نظر علمی ۷۸ نفر از شاعران و منتقدان شاعر در ارزیابی اولیه آثار بهره برده است.

داوری نهایی با ارزیابی اشعار برگزیده استانی (۱۷۸ قطعه شعری) و در جلسات متعدد در دی ماه برگزار شده و با توجه به رقابت زیاد و کیفیت اشعار، سروده‌های برگزیده انتخاب شده است.

هیئت داوران، ضمن اذعان به اینکه داوری آثار ادبی گاه با سلیقه و نظر داور و مخاطب وابسته است و با یادآوری این که کوشیده است تا با در نظر گرفتن ملاک‌های ادبی و علمی به بهترین انتخاب برسد، برگزیدگان و تقدیر شوندگان را معرفی خواهد کرد. امقد آن‌که در سال‌های آینده شاهد اشعاری با کیفیت بیشتر، به دور از شعار زدگی و با زبان و بیان دقیق‌تر باشیم.

و من الله توفیق

به گزارش دفاع‌پرس، محمود اکرامی‌فر، مصطفی محدثی خراسانی، رضا اسماعیلی، عبدالرحیم سعیدی‌راد، سید مهدی طباطبایی، وحید سمنانی، حبیب‌الله رزمجویی و حامد محقق به دبیری علمی محمدرضا سنگری و دبیر اجرایی حجت‌الاسلام محمدحسین انصاری‌نژاد داوری بیست و سومین کنگره سراسری شعر دفاع مقدس را برعهده داشتند.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها