یادداشت/ محمدرضا سنگری

کنگره شعر دفاع مقدس؛ الهام‌بخش و اسوه‌آفرینی برای ملت‌های دیگر است

برپایی کنگره ملی شعر دفاع مقدس، الهام‌بخش و اُسوه‌آفرینی برای ملت‌های دیگری است که در رهایی از تاریکزار استبداد داخلی یا سیطره مستکبران جهانی، روزنه‌ای به سمت نور و روشنایی می‌گشایند، شعر دفاع مقدس، مشعلی خاموش‌ناپذیر است که گرما و فروغ به جهان و انسان جان می‌بخشد چراکه دفاع مقدس از آبشخور سرزمین تشنۀ عاشورا سیراب می‌شود.
کد خبر: ۵۰۸۷۹۵
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۳ - 27February 2022

گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس ـ محمدرضا سنگری؛ برگزاری کنگره ملی شعر دفاع مقدس یکی از تأثیرگذارترین رویداد‌های ادبی است که از چند منظر قابل تحلیل و تبیین و بررسی است.

نخست آن که ارزش‌ها، عظمت‌ها، زیبایی‌ها و آموزه‌های هشت سال دفاع مقدس و پیامد‌های آن را با زبانی هنرمندانه بازگو می‌کند تا نسل‌هایی که جنگ را زیسته‌اند از درس‌ها و عبرت‌ها و عظمت آن غفلت نکنند و نسل‌های نو از چشمه‌سار زلال آن بنوشند و بهره‌مند شوند.

دومین اثر برگزاری کنگره ملی شعر دفاع مقدس نشان دادن زنده، زاینده و فزاینده بودن این سرمایه عظیم فرهنگی و معنوی است؛ کوثر جوشانی که علی‌رغم گذشت چند دهه و تکاپوی بدخواهان و کثراندیشان در محو یا کم‌رنگ ساختن آن، درخشان و سرزنده راه خود را به سوی فردا‌های بارورتر طی می‌کند.

سومین سازۀ تأثیرگذار برپایی کنگره ملی شعر دفاع مقدس، الهام‌بخش و اُسوه‌آفرینی برای ملت‌های دیگری است که در رهایی از تاریکزار استبداد داخلی یا سیطره مستکبران جهانی، روزنه‌ای به سمت نور و روشنایی می‌گشایند، شعر دفاع مقدس، مشعلی خاموش‌ناپذیر است که گرما و فروغ به جهان و انسان جان می‌بخشد چرا که دفاع مقدس از آبشخور سرزمین تشنۀ عاشورا سیراب می‌شود و همان‌گونه که پیامبر فرمود:

اِنَّ لقَتل‌الحُسین علی‌السلام حرارۀ فی قُلوب المُؤمنین لَن تَبرد ابداً از شهادت حسین (ع) آتشی در قلب‌ها افروخته می‌شود که هرگز سردی و خاموشی نمی‌پذیرد، دفاع مقدس که ملهم از عاشوراست سردی و خاموشی نخواهد پذیرفت.

بیست و سومین کنگره ملی شعر دفاع مقدس در سال ۱۴۰۰ با همدلی و همراهی شاعران استان‌های کشور ره‌آورد ارزشمند بیش از هفت هزار و پانصد و سی و دو هزار قطعه شعر را همراه داشت.

در این میان خراسان رضوی با ۱۸۴۲ قطعه شعر ارسالی رتبه اول را داراست. سروده‌ها در قالب‌های گوناگون شعری مانند غزل، قصیده، مثنوری، چارپار، دوبیتی و رباعی، غزل مثنوی، شعر آزاد و سپید بود که سهم غزل بیش از دیگر قالب‌ها بود.

خوشبختانه هم شاعران نام آشنا در کنگره ملی شعر شرکت داشتند و هم شاعران جوان، سهم شاعران زن نیز در این دوره چشمگیر بود. علی‌رغم تأکید در حوزه شعر کودک و نوجوان، هنوز فاصلۀ زیادی فراروی شعر کودک و نوجوان در حوزه دفاع مقدس احساس می‌شود.

مقوله‌های چندگانه (دفاع مقدس، محور مقاومت، مدافعان حرم، مدافعان سلامت و امنیت، شهدای هسته‌ای و جنگ نرم) مورد عنایت و توجه شاعران بود، اما سهم سروده‌ها درباره دفاع مقدس بیشتر و در حدود ۶۵ درصد سروده‌ها بدان اختصاص داشت.

آن چه در رشد کمی و کیفی این دوره مؤثر بود، تلاش دوستان در استان‌ها بود که مدیریت و ارتباط مستمر دوست عزیز شاعر جناب حجۀ‌الاسلام انصاری‌نژاد در این میانه قابل قدردانی و سپاس است از همۀ همکاران عزیز و داوران فرزانه، ادیب و سختکوش که منصفانه و دقیق به بررسی و داوری سروده‌ها پرداختند باید قدرشناسی کرد. داوران استانی سهم عمده‌ای در پایش و ارزشیابی آثار ایفا کردند.

آخرین مرحله داوری در تهران صورت گرفت که همدلی و همراهی برادران عزیز جناب سرهنگ پاسدار عباس بایرامی، جناب آقای میربابا و گروه داوران جناب دکتر محمود اکرامی‌فر، استاد رضا اسماعیلی، استاد مصطفی محدثی، دکتر وحید سمنانی، آقای حامد محقق، استاد رزمجوی، دکتر طباطبایی، مرحله نهایی داوری را رقم زد.

در مرحله داوری نهایی، داوران اتفاق‌نظر داشتند که:

۱- نقد سروده‌ها باید صورت پذیرد تا شاعران ابعاد آفاق تازه‌تری را در شعر دفاع مقدس فراروی خود ببینند و در نتیجه شعر دفاع مقدس ترازمندتر و فرازمندتر باشد.

۲- در حوزه شعر کودک و نوجوان به تکاپوی بیشتر و عنایت بیشتر شاعران نیازمندیم.

۳- در قلمرو‌های چندگانه‌ای که کمتر اثر دریافت شده بود. اطلاع‌رسانی و زمینه‌سازی‌های بیشتری باید صورت پذیرد.

۴- به‌طور ویژه از همت و تلاش سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس قدردانی شود.

۵- پیشنهاد شد شاخۀ دیگری به مقوله‌های فراخوان با عنوان فداکاران افزوده شود. منظور از فداکاران کسانی هستند که در وقایع و رویداد‌های موقت و آنی (کوتاه و گذرا) از جان مایه گذاشته‌اند مانند علی لندی-نجات جان دو نفر از آتش-نیرو‌های فداکار آتش‌نشانی، معلمان نجات‌دهنده دانش‌آموزان از سیل و آتش‌سوزی دانش‌آموزان و ...

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها