دبیر علمی نهمین همایش ادبیات پایداری خبر داد؛

ارسال بیش از ۸۰ مقاله به دبیرخانه نهمین کنگره ملی ادبیات پایداری/ اختتامیه امروز در شهر کُرد برگزار می‌شود

صفری از ارسال بیش از ۸۰ مقاله به سامانه پذیرش نهمین کنگره ملی ادبیات پایداری خبر داد.
کد خبر: ۵۱۱۷۴۱
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۷ - 14March 2022

اختتامیه همایش ادبیات پایداری در چهار محال و بختیاریبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «جهانگیر صفری» دبیر علمی نهمین همایش ادبیات پایداری با اشاره به ماهیت این ادبیات، اظهار داشت: ادبیات پایداری همچون آیینه‌ای است که قیام‌ها، نهضت‌ها و خیزش ها‌ی مردمی علیه ظالمان و ستمگران و استعمارپیشگان و متجاوزین را به تصویر می‌کشد.

وی ادامه داد: این نوع ادبیات، جهان شمول و بدون مرز است. هرکجا نهضت آزادی‌بخشی سربر می‌آورد و مقاومتی علیه ظلم و ستم شکل می‌گیرد، قبل و بعد از آن ادبیات پایداری در قالب‌های متنوع و گوناگون حضور دارد.

صفری با بیان اینکه در صد سال گذشته تاریخ ایران به دلیل حوادث مهم اجتماعی و سیاسی و فرهنگی، تحولات چشمگیری را شاهد بوده، تصریح کرد: در این سرزمین، دوره بیداری و مبارزه مردم با ظلم وستم، استعمار و تجاوز در قالب انقلاب مشروطیت و مبارزه با استبداد رضاشاهی، نهضت ملی شدن نفت، کودتای ۲۸ مرداد، نهضت ۱۵ خرداد، انقلاب شکوهمند اسلامی و در نهایت دفاع پرافتخار مقدس در جنگ تحمیلی خود را نشان داده است، برآن شدیم تا در نهمین همایش ادبیات پایداری، یکی از موضوعات بسیار مهم یعنی جریان‌های فکری در ادبیات پایداری از مشروطه را به عنوان موضوع همایش انتخاب کنیم.

دبیر علمی نهمین همایش ادبیات پایداری ادامه داد: بدون شک هر خیزش، جنبش، نهضت و مقاومت اجتماعی بطور مستقیم و غیر مستقیم با اندیشه همراه و از آن الهام گرفته است. پس نقش جریان‌های فکری در تحولات سیاسی و اجتماعی و فرهنگی جامعه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و بدون شناخت جریان‌های فکری در هر نوع پایداری و قیام اجتماعی، سیاسی و فرهنگی، نمی‌توان به شناخت جامع و درستی از آن نهضت‌ها و قیام‌ها دست یافت.

وی افزود: به همین جهت با تامل در تاریخ یکصد سال گذشته، محور‌های همایش با وسعت نظر انتخاب شدند به گونه‌ای که بتوانند اکثر اندیشه‌ها و جریان‌های فکری و دگردیسی آن‌ها را که در تحولات پایداری از مشروطه تا کنون در جامعه ما نقش آفرین بوده‌اند، ظرفیت پژوهش و تحقیق یابند.

صفری با تاکید بر اینکه هدف اصلی این همایش این بود که نویسندگان و پژوهشگران با تامل و تفکر در تحولات پایداری از مشروطه تا کنون، جریان‌های فکری و حرکت آفرین و انقلابی این دوران را شناسایی و انعکاس این جریان‌ها را در اثار ادبی تحلیل و بررسی کنند، تصریح کرد: هرچند آثار ارزشمند ادبی فراوانی در این دوره تاریخی بویژه در مورد دفاع مقدس منتشر شده، اما تحلیل این اثار بر اساس جریان‌های فکری غالب بر آن‌ها چندان مورد توجه نبوده است.

وی اضافه کرد: پس از انجام مقدمات این همایش در دانشگاه شهر کرد که با پذیرش بیش از ۱۰ دوره دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد ادبیات پایداری توانایی کافی برای برگزاری چنین همایشی را کسب کرده بود و هماهنگی با دانشگاه کرمان زادگاه این همایش و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، محور‌های بیستگانه آن مشخص و فراخوان آن اعلام شد. همچنین با تلاشی که انجام شد، نمایه‌های علمی isc و سیویلیکا نیز برای همایش گرفته شد و اعتبار علمی آن افزون گشت و همین امر باعث استقبال بیشتر پژوهشگران شد.

صفری بیان کرد: خوشبختانه با تلاش همکاران در بنیاد و همراهی اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و پژوهشگران و دانشجویان این حوزه، استقبال خوبی از همایش صورت گرفت و بیش از ۸۰ مقاله به سامانه پذیرش مقاله ارسال گشت. با برنامه ریزی انجام شده در پنج کارگروه، مقالات داوری شد. اکثر مقالات همایش با مشارکت اعضای هیات علمی دانشگاه‌های دولتی، پیام نور و دانشگاه آزاد اسلامی ارسال شده و سطح علمی مقالات بسیار رضایت بخش است.

دبیر علمی نهمین همایش ادبیات پایداری در پایان خاطرنشان کرد: برنامه اختتامیه همایش امروز دوشنبه (۲۳ اسفند) در دانشگاه ملی شهر کرد با حضور برگزیدگان این همایش برگزار می‌شود.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار