یادداشت/ رضا دیده‌بان

«مهدویت» قبله‌نمای مجاهدان

رزمندگان در دوران دفاع مقدس هدف خود را حرکت در مسیر انتظار ریل‌گذاری کرده بودند. آن‌ها گرای دیده‌بانی خود را همسو و هم‌سازی کردند تا زاویه دیدشان از ولایت‌محوری منحرف نشود و تمام فعالیّت‌ها و اقداماتشان در چارچوب مکتب مهدوی انجام شود تا دچار ضلالت و گمراهی در میدان جهاد نشوند.
کد خبر: ۵۱۲۴۶۵
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۳ - 18March 2022

«مهدویت» قبله‌نمای مجاهدانگروه استان‌های دفاع‌پرس- رضا دیده‌بان؛ مبانی معارف دفاع مقدس مبتنی بر عقلانیّت و اعتقاد به مکتب مهدویّت بود که نقش اساسی در عمق‌بخشی به رفتار معنوی و هماهنگ با رسالت انتظار رزمندگان داشت.

مبانی فلسفه انتظار، عقلانیّت آن‌ها را در اعتقاد به امام زمان (عج) و مکتب مهدویّت ارتقاء بخشید و سبب شد تا رزمندگان عاشق شهادت‌ شوند و در سایه اعتقاد به انتظار به پویایی حقیقی برسانند.

با توجه به معنا و مفهوم واژه انتظار رزمندگان تمام سعی و تلاش خود را بکار گرفتند تا در چارچوب مبانی مهدویّت به جهاد و مبارزه بپردازند و مولفه‌های جهاد واقعی را به عقلانیّت و عملکرد مورد انتظار ولی امر سوق دهند و با رویکرد امام‌شناسی به دنبال نزدیک کردن فکر و اندیشه خود به رضایت خداوند و رویئت اولیای الهی و صاحب الامر باشند.

کسی نمی‌تواند منکر نقش معرفت و محبت مهدوی در یاری‌رساندن به رزمندگان و شهیدان دفاع مقدس باشد. ارکان اساسی که به مجاهدان فی‌سبیل‌الله قدرت بخشید و این انگیزه را در آنها ایجاد کرد تا برای دشمن‌شناسی و دشمن‌ستیزی و یا دجّال‌شناسی و دجّال‌ستیزی به دنبال «حجت‌شناسی» و «حجت‌محوری» که لازمه جهاد و حضور در میدان در عصر غیبت است بروند.

نظام ولایت فقیه با محوریّت مکتب مهدویّت قدرت مدیریّت جامعه را به دست گرفت و مجاهد تربیت کرد. فرهنگ معرفتی که سبب شد تا عشق به جهاد در روح و جان مردم جامعه و رزمندگان شعله‌ور شود و معرفت مهدوی آنها را به سمت بصیرت مهدوی رهنمون سازد تا سیره اخلاقی‌شان مهدوی شود.

ضرورت‌های مکتب مهدویّت مطابق با سیره عملی شهیدان دفاع مقدس، ضمن نهادینه‌سازی اهمیّت دشمن‌شناسی در جامعه در عرصه میدان جنگ نرم و جنگ سخت دفاع را به‌عنوان فرهنگ غالب به جامعه ارائه کرد و مردم را با فتنه‌ها آشنا ساخت و آن‌ها را مهیا کرد تا حول محور ولایت و امامت به ستیز و مبارزه با استکبار جهانی و ایادی آن برخیزند و نگذارد دجّالیان در بنیان‌های معرفتی جامعه خللی ایجاد کنند.

رزمندگان و شهیدان دفاع مقدس نقشه‌های نظام سلطه را در فتنه دوره آخرالزمانی شناخته بودند و با بصیرت مهدوی در جبهه‌های جنگ حاضر شدند و با ایمانی و اعتقادی که به مبدا و مقصد خود داشتند دشمن را به خاک مذلت نشاندند.

غالب رزمندگان دفاع مقدس هدف خود را حرکت در مسیر انتظار ریل‌گذاری کرده بودند. آن‌ها گرای دیده‌بانی خود را همسو و هم‌سازی کردند تا زاویه دیدشان از ولایت‌محوری منحرف نشود و تمام فعالیّت‌ها و اقداماتشان در چارچوب فلسفه اعتقاد به مکتب مهدوی انجام شود تا دچار ضلالت و گمراهی در میدان جهاد نشوند. این راهبرد سبب شد تا تلاش و مجاهدت رزمندگان جهت‌گیری الهی بگیرد و جلب رحمت و نصرت پروردگار و پیروزی نهایی را رقم زد.

فرهنگ مهدویت می‌تواند میدان تقابل جبهه حق و باطل را در جنگ سخت و در جنگ نرم به نزاع بین نور و ظلمت بکشاند، نزاعی که تا انتظار و ظهور امام عصر (عج) جریان خواهد داشت. مشتاقان مکتب مهدوی مطمئن باشند که پیروزی نهایی با جبهه ولایت‌محور مهدوی است و منتظران واقعی با جهاد خود در عصر غیبت ضامن امنیّت جامعه اسلامی خواهند بود و زمینه‌ساز ظهور حضرت بقیة الله الاعظم (عج) خواهند شد.

در این مسیر باید قدردان شهیدان بود که ماهیّت فلسفه اعتقاد به انتظار را به‌عنوان یک هویّت جهادی در جهت انسان‌سازی تراز مهدویت در جامعه اسلامی نهادینه کردند، تا با شعور و فهم و بصیرت، معتقدین و مجاهدین مشتاق شهادت به مقام فلاح و رستگاری دست پیدا کنند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار