گروه فرهنگ و هنر دفاعپرس ـ رسول حسنی؛ در ماههای اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانات خود بارها از عبارت «جهاد تبیین» استفاده کردهاند.
واژهای که دیگر از قامت کلیدواژه گذشته و تبدیل به راهبرد و رمز عملیات در جنگ نرم و جنگ رسانهها شده است. امام خامنهای با طرح این موضوع رسالت امروز اصحاب فرهنگ و هنر را مشخص کردهاند.
جهاد تبیین البته در فرهنگ شیعی موضوع تازهای نیست و بعد از رحلت پیامبر اسلام (ص) با اقدامات حضرت زهرا (س)، امیرالمؤمنین (ع)، امام حسن (ع)، امام حسین (ع)، امام سجاد (ع) و ... شکل گرفت و همچنان ادامه دارد. دعای امام حسین (ع) در روز عرفه و همچنین زیارت عاشورا و ادعیه امام سجاد (ع) نوعی جهاد تبیین برای روشن شدن مسیر مبارزه است.
جهاد تبیین با غیبت امام عصر (عج) در محاق فراموشی فرورفت اما بعد از گذشت 12 قرن از غیبت و با پیروزی انقلاب اسلامی ضرورت پرداختن به آن بهشدت احساس میشود. بدون جهاد تبیین نمیتوان در مقابل معاندان داخلی و خارجی توفقی حاصل کرد. قدرت نظامی و اقتصادی به شرطی به نتیجه خواهد رسید که در جهاد تبیین نیز قدرتمند بود.
متنی که قسمت دوم در ادامه میخوانید خلاصهای از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی طی سالها زعامت جهان تشییع است که در آن تبیین را یکی از راهبردهای مهم در جنگ رسانه مطرح کردند.
رسالت تبیین
یکی از مواردی که همه جوامع اسلامی و بخصوص کشور ما به آن نیاز دارد این است که مفاهیم اسلامی را به مرحله عمل بکشانیم. منظومه معرفتی و ارزشی اسلام مجموعه مفاهیمی است که آوردن آن میان مردم کار بسیار بزرگ و مهمی است که ما هر جا این کار را انجام دادیم، ارزشمند بود؛ و هر جا غفلت کردیم، محروم ماندیم. در واقع عناوین و مفاهیم معرفتی اسلام باید جنبه عملیاتی و ترجمه عملیاتی پیدا کند و عمل به آنها ممکن و رایج بشود.
مفاهیم مهمی که امام (ره) از آنها استفاده کردند مثل توکل، تکلیف، ایثار همه این مفاهیم مطرح شدند و با تبیین امام وارد عمل زندگی مردم شد؛ نتیجه این شد که ما در هشت سال جنگ تحمیلی، توانستیم بر مخالفینمان پیروز بشویم؛ این مفاهیم را امام در بین مردم رایج و از جایگاه مفهومی که در قرآن و حدیث و مانند اینها میخواندیم و میگفتیم اما در عمل حضور نداشت، در عرصه عمل آورد.
معنای ارسال و رسل در آیه «ما اَرسَلنا مِن رَسولٍ اِلا لِیُطاعَ بِاِذنِ الله» این است که مورد اطاعت قرار بگیرند؛ این اطاعت، مطلق است یعنی در همه امور زندگی که معنای مستفاد از آیه این است که زندگی مردم باید به وسیله دین اداره بشود.
پس این آیه یک مستفاد این جوری دارد؛ امام این معنا را آوردند به میدان عمل؛ از آیه شریفه: «اِنما اَعِظُکُم بِواحِدَةٍ اَن تَقوموا لِله مَثنی وَ فُرادی» استفاده کردند برای این معنا، نه اینکه «اَن تَقوموا لِله مَثنی وَ فُرادی» تا بروید نماز بخوانید؛ نه، تا حکومت درست کنید، تا نظام اسلامی درست کنید.
امام از این استفاده کرد، یک نهضت راه انداخت در سال ۴۱، بعد در طول زمان، متفکرین، علاقهمندان، ارادتمندان، شاگردان امام و در رأس همه خود امام، این فکر را تغذیه کردند تا منتهی شد به پدید آمدن و پیروزی انقلاب.
بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری 4 اسفند 1399
ادامه دارد...