تکذیب ارسال پیام برای دمشق از سوی تل‌آویو

پس از سفر رئیس‌جمهور سوریه به امارات و انتشار شایعاتی درباره این سفر، معاون وزیر امور خارجه سوریه ارسال هر گونه پیام برای دمشق از سوی تل‌آویو را تکذیب کرد.
کد خبر: ۵۱۳۰۷۱
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۸ - 25March 2022

تکذیب ارسال پیام برای دمشق از سوی تل‌آویوبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «بشار الجعفری» معاون وزیر امور خارجه سوریه، پنجشنبه، درباره سفر «بشار اسد» رئیس‌جمهور این کشور به امارات توضیحاتی ارائه کرد.

معاون وزیر امور خارجه سوریه در گفتگو با خبرگزاری «اسپوتنیک» اظهار داشت: «اسرائیل به واسطه امارات هیچ پیامی برای سوریه ارسال نکرده است.»

بشار الجعفری در بخش دیگری از اظهاراتش بیان کرد: «در‌های دمشق به روی هر اقدام حقیقی [از سوی کشورهای] عربی بسته نیست.»

این اظهارات پس از آن مطرح می‌شود که رئیس‌جمهور سوریه بیست و هفتم اسفندماه سال گذشته در صدر هیأتی بلندپایه وارد امارات شد و با مقامات ارشد این کشور دیدار و گفتگو کرد.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) گزارش داده بود که «محمد بن راشد آل مکتوم» حاکم دبی ضمن استقبال از بشار اسد و هیأت همراه وی، ابراز امیدواری کرد که امنیت و صلح در سراسر سوریه برقرار شود و ثبات در این کشور و منطقه حکمفرما گردد.

در این دیدار، روابط بین دو کشور و چشم‌انداز گسترش همکاری‌های دوجانبه به ویژه در زمینه اقتصاد، سرمایه‌گذاری و تجارت مورد بحث و بررسی قرار گرفت. این نخستین سفر رئیس‌جمهور سوریه به یک کشور عربی پس از ۱۱ سال بود.

«انور قرقاش» مشاور دیپلماتیک رئیس امارات پس از گزارش سانا، گفت: «امارات همچنان به اتخاذ یک سیاست واقع‌گرایانه به منظور کاهش تنش و پررنگ‌تر کردن نقش [کشورهای]عربی در قالب یک رویکرد عملی برای ایجاد راهکار برای بحران‌های منطقه ادامه می‌دهد چراکه شرایط پیچیده منطقه مستلزم اتخاذ رویکردی عملی و منطقی است که به‌حاشیه راندن تلاش [کشورهای]عربی را برنتابد؛ کشور‌هایی که در تلاش برای تقابل با چالش‌ها و اجتناب از شر بحران‌ها و فتنه‌ها هستند.»

انور قرقاش اضافه کرده بود: «سفر بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه از قصد امارات برای نهادینه کردن نقش [کشورهای] عربی در پرونده سوریه نشأت می‌گیرد و در راستای اعتقاد این کشور به لزوم ارتباط سیاسی، [سیاست] باز و گفتگو در سطح منطقه صورت گرفته است. این مرحله به منظور نهادینه کردن ثبات و شکوفایی و تضمین آینده منطقه و ملت‌های آن نیازمند گام‌های شجاعانه‌ای است.»

روابط امارات و سوریه پس از آنکه اتحادیه عرب در سال ۲۰۱۱ عضویت سوریه را به حالت تعلیق درآورد، قطع شد و ابوظبی سفیر خود را از دمشق فراخواند و مخالفت صریح خود را با دولت سوریه اعلام کرد. با این حال، امارات در سال ۱۳۹۷ سفارت خود را در دمشق بازگشایی کرد و روابط خود را با این کشور از سر گرفت.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها