یادداشت/ سمانه حسن‌خانی

رفع وابستگی به تکنولوژی‌های وارداتی؛ با «تولید دانش بنیان»

با داشتن ۶ هزار شرکت دانش بنیان فعال در کشور می‌توانیم در برابر تکانه‌های بین‌المللی و تکنولوژی‌های وارداتی مقاومت کرده و در مسیر رشد اقتصادی گام‌های محکمی برداریم.
کد خبر: ۵۱۴۲۳۵
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۳:۰۰ - 05April 2022

رفع وابستگی به تکنولوژی‌های وارداتی؛ با «تولید دانش بنیان»گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس _ سمانه حسن‌خانی؛ تاکید مکرر رهبر معظم انقلاب اسلامی بر کلیدواژه «تولید» در شعار‌های سال‌های اخیر نشان از تمرکز راهبردیِ امام خامنه‌ای بر ظرفیت‌های کشور برای ارتقاء و توسعه تولید و حل شاخص‌ترین مشکلات امروز کشورمان را دارد.

به تعبیر ایشان خداوند زمینه‌های امید را برای ملت ایران فراهم کرده است، بنابراین مسیر زودبازده جهت رسیدن به پیشرفت، رفع فقر و رهایی از اقتصاد متکی بر نفت، حرکت به سوی اقتصاد دانش بنیانِ ثروت آفرین با ارزش افزوده بالا و نگاه فناورانه به تولید است و با پشتوانه فناوری و تقویت تولید پویا و تکیه بر اقتصاد دانش محور به شعار «تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرین» جامه عمل پوشاند.

همچنین داشتن تجربه در کنار دانش، تولید محصولات به روز و باکیفیت را با کمترین هزینه برای مردم جامعه راحت می‌کند؛ در دورانی که جهان به سمت تجاری‌سازی علم حرکت می‌کند، کشورمان در تولید علم مقام ۱۵ در جهان را دارد و از کشور‌های پیشرو در منطقه است.

طبق آمار بیش از شش هزار شرکت دانش بنیان فعال در کشور داریم که با این ظرفیت بزرگ و با بهره‌مندی از پتانسیل‌های بالقوه، می‌توانیم جهت مقاومت در برابر تکانه‌های بین‌المللی و رفع وابستگی به تکنولوژی‌های وارداتی در مسیر رشد اقتصادی گام‌های محکم و استواری برداریم.

یکی از این پتانسیل‌ها که می‌تواند هدف حکیمانه رهبرمان را محقق سازد تمرکز بر تعیین اولویت برای منابع محدود کشور است. اغلب استان‌های کشور ازجمله خوزستان، کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بوشهر با برخورداری از توانمندی‌های متعدد می‌توانند برای تحقق شعار سال جدید نقش آفرین باشند؛ چون استقلال اقتصادی و رفع مشکلات معیشتی مردم با تکیه بر دانش بومی و راهبرد تولیدِ دانش‌بنیان با رویکرد اشتغال‌زایی میسر می‌شود.

در کنار گسترش حوزه دانش‌بنیان، به موازات توسعه زیرساخت‌های فیزیکی باید مواردی ازقبیل نخبه محوری و شایسته‌گزینی در بخش‌های کارشناسی-مدیریتیِ ساختار حکمرانی و دستگاه‌های اجرایی کشور، حمایت ویژه از شرکت‌های دانش‌بنیان و کالا‌های ایرانی، مبارزه با قاچاق کالا و ممانعت از واردات کالا‌هایی که تولیدشان در کشور میسر است هم محقق شود. در این صورت می‌توان امیدوار بود با همسویی مردم و مسئولان، سال ۱۴۰۱ زمینه ساز تحولات عظیم برای رفع معضلات اقتصادی-معیشتی شود.

«محمدباقر قالیباف» رئیس مجلس شورای اسلامی در اولین جلسه علنی خانه ملت در سال ۱۴۰۱ تاکید کرد که مجلس پس از ۱۸ ماه تلاش، در روز‌های پایانی سال گذشته، قانون «جهش تولید دانش بنیان» را نهایی کرد.

رئیس قوه مقننه اظهار امیدواری کرد با تصویب فوری و دقیق آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی این قانون می‌تواند به شرکت‌های نوآفرین و توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان و نیز فراهم کردن زمینه فعالیت نخبگان در کشور کمک کند.

با این اقدام مهم مجلس می‌توان امیدوار بود که این مصوبه به زودی با تایید نهایی شورای نگهبان به قانون تبدیل شود و شرکت‌های دانش‌بنیان از حاشیه اقتصاد خارج شده و به بازیگر اصلی اقتصاد کشور تبدیل شوند. همچنین با تسهیل اخذ مجوز کسب و کار‌ها و قانون جهش تولید دانش‌بنیان با تخصیص اعتبارات، شعار سال به زودی تحقق یابد.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها