قالیباف:

مجلس توجه ویژه‌ای به تقویت تولید دانش‌بنیان داشته است/ شرکت‌های دانش‌بنیان باید ستون فقرات تولید در کشور باشند

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس با در نظر گرفتن بودجه ۱۱ هزار میلیارد تومانی، امکان محقق‌ شدن هدف گذاری و مطالبات رهبر معظم انقلاب در توسعه تولید دانش‌بنیان توسط دولت، بعنوان متولی اصلی امر را فراهم کرده است.
کد خبر: ۵۱۴۱۸۹
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۰ - 04April 2022

قالبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، «محمدباقر قالیباف» رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود در نشست علنی امروز (دوشنبه ۱۵ فروردین) مجلس، اظهار داشت: حلول ماه میهمانی خدا، ماه مبارک رمضان را به تمامی مردم ایران و تمامی مسلمانان جهان تبریک و تهنیت عرض می‌کنم.

وی ادامه داد: این ماه فرصتی درخشان برای تقویت همدلی، اعتماد و محبت اجتماعی و همچنین رقم زدن جلوه‌های بی‌نظیر نوع‌دوستی در سراسر کشور است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی تولید را محور فعالیت‌های اقتصادی در سال پیش‌ رو قرار دادند. مجلس یازدهم از روزهای آغاز به کار خود توجه ویژه‌ای به تقویت تولید دانش‌بنیان داشته است و خوشحالیم که مجلس پیشاپیش رسالت خود را در این زمینه انجام داده و ریل‌گذاری لازم برای حمایت از تولید دانش‌بنیان را صورت داده است.

وی تاکید کرد: از همان ابتدای شروع به کار مجلس، با فعالان این حوزه نشست‌هایی برگزار شد تا از نیازمندی‌های این حوزه اشراف بیشتری داشته باشیم و متناسب با نیازمندی‌ها، بدون معطلی رفع آن‌ها را در چارچوب قانون، در دستور کار قرار گرفت. مجلس انقلابی پس از ۱۸ ماه تلاش، در روز‌های پایانی سال گذشته، قانون «جهش تولید دانش بنیان» را نهایی کرد و امروز که رهبر انقلاب حمایت از تولید دانش بنیان را اولویت سال ۱۴۰۱ قرار دادند، خوشحالیم که مجلس پیشاپیش رسالت خود را به انجام رسانده است.

رئیس قوه مقننه بیان کرد: از ابتدای سال جاری، پشتیبانی‌های قانونی و ریل‌گذاری لازم برای حمایت از تولید دانش بنیان در دسترس مدیران اجرایی قرار گرفته و ضروری است با تصویب فوری و دقیق آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی از این فرصت بهترین استفاده صورت گیرد. در قانون «جهش تولید دانش بنیان»، کمک به شرکت‌های نوآفرین و توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان و نیز فراهم کردن زمینه فعالیت نخبگان در کشور به تصویب رسیده است.

قالیباف افزود: در این قانون، حمایت‌هایی نظیر تسریع در پرداخت تعهدات مالی معوق دستگاه‌های اجرایی به شرکت‌های دانش‌بنیان، افزایش سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی و توسعه فعالیت بانک‌ها در این حوزه، واگذاری دستاورد‌های پژوهشی دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی به همراه تخصیص فضای مازاد آن‌ها به شرکت‌های دانش بنیان، خرید خارج از فرآیند قانون مناقصات محصولات دانش‌بنیان در مواردی که برای اولین بار در کشور ساخته شده اند، و همچنین مشوق‌های مالیاتی لازم پیش‌بینی شده است و رسیدگی به اختلافات مربوط به شرکت‌های دانش‌بنیان در شعب تخصصی دادگاه با راهبری قوه قضاییه نیز به تصویب رسیده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه تاکید کرد: این مصوبه به زودی با تایید نهایی توسط شورای نگهبان به قانون تبدیل خواهد شد که در صورت اجرای صحیح و تشکیل «شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان» به ریاست رییس جمهور، در جهت همگرایی و هم افزایی دستگاه‌های اجرایی در حوزۀ اقتصاد دانش بنیان، می‌تواند شرکت‌های دانش‌بنیان را از حاشیه اقتصاد خارج کرده و آن‌ها را به بازیگران اصلی و ستون فقرات تولید در کشور تبدیل کند.

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: توجه ویژه مجلس یازدهم به تولید دانش‌بنیان بگونه‌ای بوده است که اعتبارات لازم برای جهش اقتصاد کشور در این حوزه نیز در بودجه سال ۱۴۰۱ در نظر گرفته شده است؛ مجلس با در نظر گرفتن بودجه ۱۱ هزار میلیارد تومانی، امکان محقق شدن هدف گذاری و مطالبات رهبر معظم انقلاب در توسعه تولید دانش‌بنیان توسط دولت، بعنوان متولی اصلی امر را فراهم کرده است. مجلس ضمن تاکید بر انجام وظیفه نظارتی خود در اجرای قانون، آمادگی خود را برای تصویب دیگر نیاز‌ها و الزامات قانونی در جهت تحقق شعار سال، به دولت و فعالان حوزه تولید دانش بنیان اعلام می‌دارد.

قالیباف بیان کرد: امیدواریم در سال ۱۴۰۱ بتوانیم با سپردن فرمان اقتصاد کشور به جوانان پرانگیزه، با استعداد و نخبه ایران و با فراهم کردن زمینه فعالیت ثروت‌آفرین این جوانان در کشور، به انحصار‌های دولتی و دیوانسالاری کهنه و بی‌رمق اداری در کشور پایان دهیم و فصلی جدید در توسعه و آبادانی ایران آغاز کنیم.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها