یادداشت/ شهاب شعبانی‌نیا

ارتش جمهوری اسلامی؛ از دفاع مقدس تا جبهه مقاومت

ارتش با تقدیم ۴۸ هزار شهید، دِین خود را به انقلاب، نظام اسلامی و ملت ایران ادا کرده و بر شعار «ارتش فدای ملت» صحه گذاشته است.
کد خبر: ۵۱۶۶۰۹
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۱:۵۸ - 17April 2022

ارتشگروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس- شهاب شعبانی‌نیا؛ «یکی از بهترین و هوشمندانه‌ترین کار‌های بزرگ امام عزیزمان، تعیین روز ارتش بود؛ این کار همچنان‌که پایه‌ی ارتش را محکم کرد، ریشه‌ی ارتش را در [این]سرزمین مستحکم کرد، خیلی از توطئه‌گران و خیال‌پردازان را مأیوس کرد... بدون شک یکی از برجسته‌ترین و مفیدترین اقدامات و ابتکارات امام بزرگوار، اعلام «روز ارتش» بود. اگر یک نگاهی بکنیم به انگیزه‌هایی که آن روز در سطح کشور و نسبت به همه‌ی زوایای کشور در ذهن دشمنان ایران و انقلاب وجود داشت، می‌فهمیم که اعلان یک روز به‌عنوان روز ارتش کار بزرگی بود، کار مفیدی بود، کار ضروری و لازمی بود.» این جملات، بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی است که در سال‌های گذشته به مناسبت روز ارتش بیان شده است.

۲۹ فروردین «روز ارتش»، روز پاسداشت ازخودگذشتگی‌های مردانی همچون صیاد شیرازی‌ها، بابایی‌ها، آبشناسان‌ها، فلاحی‌ها، شیرودی‌ها و کشوری‌هاست؛ آنان که دوشادوش برادران سپاهی و بسیجی خویش، در نقطه‌نقطه‌ی جبهه‌های از شمال‌غرب تا جنوب کشور حماسه آفریدند و حُصن حَصین ملت و انقلاب اسلامی بودند. «پای‌بندی به تعهدات اسلامی»، «برخورداری از بصیرت انقلابی و دینی»، «مردمی بودن» و «ارتش حزب‌الله» عباراتی است که امام خامنه‌ای در وصف ارتش بیان کرده‌اند. ایشان همچنین ارتش جمهوری اسلامی را «کلمه‌ی طیّبه» دانسته و روز ارتش را یک عید برشمرده‌اند.

ارتش با تقدیم ۴۸ هزار شهید، دِین خود را به انقلاب، نظام اسلامی و ملت ایران ادا کرده و بر شعار «ارتش فدای ملت» صحه گذاشته است. مقابله با غائله‌های ضد انقلاب، حضور در عرصه دفاع مقدس، تأمین امنیت مرزها، نقش‌آفرینی در جبهه مقاومت و مبارزه با تروریست‌های تکفیری، خدمات‌رسانی به مردم در زمان بروز حوادث طبیعی و مبارزه با کرونا ازجمله اقدامات ارتش جمهوری اسلامی از بدو پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون بوده است.

ارتش جمهوری اسلامی سال‌هاست که با وجود تحریم‌های سنگین، از شعار «ما می‌توانیم» عبور کرده و در عرصه‌های متعدد با افزایش توان دفاعی بر اقتدار و عزت کشور ایران افزوده است؛ بر این اساس، نیروی دریایی راهبردی ارتش با تولید ناوشکن‌های بومی و اعزام ناوگروه‌های خود به آب‌های دوردست، از منافع ایران در عرصه دریاها حراست و امنیت شناور‌های ایرانی را تأمین کرده است. نیروی هوایی الهی ارتش نیز علاوه بر بازآماد هواپیما‌های گوناگون و تولید جنگنده تمام‌ایرانی «کوثر»، در عرصه تولید و بکارگیری انواع پهپاد رزمی و شناسایی حرف اول را در میان نیرو‌های مسلح کشور می‌زند؛ به گونه‌ای که طبق اظهارات سرلشکر «موسوی» فرمانده کل ارتش، ایران جزء قدرت‌های برتر پهپادی جهان محسوب می‌شود.

همچنین نیروی پدافند هوایی با بهره‌گیری از انواع سامانه‌های راداری و موشکی بومی، توان هرگونه تعرض به حریم هوایی کشور را از هر متخاصمی گرفته است. نیروی زمینی محوری ارتش نیز ضمن تولید و بکارگیری انواع تانک، خودروی زرهی و تجهیزات بومی مورد نیاز خود، با استقرار در مناطق مرزی، سد محکمی در برابر هر دشمن متجاوزی محسوب می‌شود.

در جمله‌ی قابل تأملی آمده است که «ارتش برای نجنگیدن است؛ نه جنگیدن». در واقع وقتی کشوری از نیرو‌های مسلح توانمند و خوداتکا برخوردار باشد، دیگر کمتر کسی فکر تعرض به آن کشور را به ذهن خود راه می‌دهد و بهره‌مندی از چنین مؤلفه‌ای موجب ایجاد بازدارندگی دفاعی در برابر هر اقدام خصمانه‌ و جنگ‌طلبانه‌ای خواهد بود؛ بر همین اساس، جمهوری اسلامی ایران با برخورداری از اقتدار دفاعی مطلوب، مانع از این شده که قدرت‌های جهانی و یا ریزه‌خواران آن‌ها توان و یا اندیشه تجاوز به این سرزمین را داشته باشند.

تأثیرگذاری بر تصمیمات طرف مقابل و وادار کردن او به پذیرش خواسته‌های، معقول، مشروع و قانونی یک کشور از دیگر مواردی است که علاوه بر برخورداری از دیپلماسی توانمند، نیازمند بهره‌مندی از توان نظامی و اقتدار دفاعی است که در این زمینه می‌توان به برگزاری رزمایش گسترده «فاتحان خیبر» در مناطق شمالی کشور اشاره کرد؛ رزمایشی که در پاسخ به تلاش مذبوحانه دولت‌های جمهوری آذربایجان و ترکیه برای قطع دسترسی زمینی ایران به اروپا انجام و نمایش کم‌نظیر ارتش در استقرار نیرو و تجهیزات دفاعی در مناطق مرزی، موجب عقب‌نشینی دولت سرسپرده‌ی «الهام علی‌اف» از مواضع خصمانه‌اش شد.

ارتش جمهوری اسلامی، ارتش حزب‌الله است و به تعبیر امام خامنه‌ای «حزب خدا مفلح و رستگار است. حزب خدا غالب و پیروز است».

انتهای پیام/ 200

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار