مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس خراسان رضوی:

تدوین دایره‌المعارف دفاع مقدس گامی در جهت تحقق «جهاد تبیین» است

سردار «یوسفعلی‌زاده» گفت: تدوین دایره‌المعارف و دانشنامه‌های استانی دفاع مقدس به‌عنوان یک کار بزرگ علمی و ماندگار در راستای تحقق جهاد تبیین است که مقابله با تحریف دفاع مقدس، یکی از اهداف این جهاد به‌شمار می‌رود.
کد خبر: ۵۱۹۰۰۲
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۹ - 27April 2022

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، نشست شورای علمی دانشنامه دفاع مقدس استان خراسان رضوی به ریاست «مجتبی بذرافشان» رئیس این شورا و با حضور سردار سرتیپ دوم پاسدار «حسینعلی یوسفعلی‌زاده» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان، سرهنگ پاسدار «جواد قاصد نظامیان» مدیر دانشنامه دفاع مقدس خراسان رضوی و سایر اعضا امروز در مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان برگزار شد.

سردار یوسفعلی‌زاده در این نشست اظهار داشت: تدوین دایره‌المعارف و دانشنامه‌های استانی دفاع مقدس به‌عنوان یک کار بزرگ علمی و ماندگار در راستای تحقق جهاد تبیین که یکی از اهداف این جهاد مقابله با تحریف و انحراف است، به‌عنوان اولویت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس پیگیری می‌شود.

وی افزود: دانشنامه دفاع مقدس متقن‌ترین سند علمی و تخصصی در راستای گزارش بزرگ‌ترین رویداد قرن است. رویدادی که کاخ‌های ظلم و ستم را به لرزه درآورد و فریاد اسلام‌خواهی امت حزب‌الله را به گوش جهانیان رساند.

این مسئول خاطرنشان کرد: باید نسبت به تدوین دانشنامه دفاع مقدس که سند رهایی از سلطه و ظرفیت بهره‌گیری از فرصت‌ها در اوج شرارت‌های دشمنان است اهتمام شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی یادآور شد: به دلیل گستردگی یگان‌های رزمی که از استان خراسان در دوران دفاع مقدس نقش‌آفرینی کردند و همچنین برخورداری این استان از منابع ذخار علمی و پژوهشی باید به داشته‌های خود مؤمنانه بها بدهیم و خردمندانه و مجدانه از آن استفاده کنیم.

یوسفعلی‌زاده با قدردانی از تلاش‌های شورای علمی دانشنامه دفاع مقدس استان، گفت: ظرفیت‌های بی‌نظیر حوزوی و دانشگاهی در استان خراسان رضوی وجود دارد که باید با استفاده حداکثری از این ظرفیت‌ها، در جهت تدوین دانشنامه دفاع مقدس استان که یک هدف مقدسی است تلاش کنیم.

این مسئول ادامه داد: تدوین دانشنامه دفاع مقدس به‌عنوان یک اولویت بلامعارض دنبال می‌شود؛ بر همین اساس نسبت به این مأموریت مهم نگاه هویتی داشته باشید زیرا دفاع مقدس نه‌تنها به مردم همیشه در صحنه ایران اسلامی بلکه به ملت‌های مظلوم عالم هویت بخشید.  

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی ابراز داشت: جلسات شورای علمی دانشنامه دفاع مقدس باهدف هم‌افزایی به‌صورت مستمر و منظم برگزار شود و در جهت تقویت روند مأموریت تلاش شود.

یوسفعلی‌زاده با تأکید بر اینکه افزایش ظرفیت‌های عملیاتی موجب تولید در حوزه دانشنامه دفاع مقدس استان می‌شود، ادامه داد: تدوین دانشنامه دفاع مقدس استان با نقش‌آفرینی اعضای شورای علمی شتاب خواهد گرفت.

وی ابراز داشت: اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان از تدوین دانشنامه دفاع مقدس استان به‌عنوان یک حرکت مهم، علمی و ضروری حمایت می‌کند.

این مسئول خاطرنشان کرد: نشر ارزش‌های دفاع مقدس با صد زبان انجام می‌گیرد که متقن‌ترین، کارآمدترین و ماندگارترین روش برای ترویج فرهنگ دفاع مقدس، تدوین دانشنامه دفاع مقدس استان است.

ضرورت ارتقای سطح همکاری‌ دستگاه‌های استانی

سرهنگ قاصد نظامیان در ابتدای در این نشست ابراز داشت: شیوه نگارش مقالات و پرونده‌های علمی نیاز به یک انسجام کاری است که بحمدالله در استان خراسان رضوی این مهم مورد توجه قرارگرفته است.

وی ادامه داد: کتاب راهنمای پژوهشگران و نویسندگان دفاع مقدس در حوزه تدوین دانشنامه دفاع مقدس به همت محققین استان تهیه و چاپ شده است که امیدواریم مبنای کار در سایر استان‌ها شود.

مدیر دانشنامه دفاع مقدس استان در ادامه گزارشی از روند پیشرفت تدوین دانشنامه استان در گروه‌های مختلف ارائه کرد.

قاصد نظامیان در پایان گفت: دستگاه‌ها و سازمان‌های استانی که اطلاعاتی در گروه‌های مختلف دانشنامه در اختیار دارند همکاری خود را با مدیریت دانشنامه دفاع مقدس استان ارتقا دهند تا با بهره‌گیری از این اطلاعات و نگارش مقالات علمی، دانشنامه دفاع مقدس استان برای عموم قابل استفاده باشد.

تأمین اعتبار تدوین دانشنامه دفاع مقدس استان را سرعت بخشید

مجتبی بذرافشان در این نشست ضمن ارائه گزارشی از روند تدوین دانشنامه استانی دفاع مقدس استان خراسان رضوی از سال 1394 گفت: یکی از اتفاقات خوبی که با تغییر مدیریت اداره‌کل حفظ آثار دفاع مقدس استان رخ داد فرایند تأمین اعتبار بود که تاکنون در 2 مرحله انجام شده است.

وی افزود: چاپ تعدادی از مقالات گروه‌های شهدا، جغرافیا و فرهنگی اجتماعی در قالب یک مجلد برای بررسی و تصحیح توسط کارشناسان از اقدامات ارزشمندی است که انجام شد.

رئیس شورای علمی دانشنامه دفاع مقدس استان افزوده شدن 2 نفر از پیشکسوتان علمی دانشگاه فردوسی به مجموعه دانشنامه دفاع مقدس استان و ثبات در ترکیب شورای علمی از دیگر اقدامات مهم در حوزه دانشنامه دفاع مقدس استان است.

در این نشست سایر اعضا گزارشی از روند اقدامات صورت گرفته در حوزه تدوین دانشنامه دفاع مقدس استان با تکیه به ظرفیت‌های سازمانی ارائه کردند.  

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار