مدیرکل حفظ آثار دفاع ‌مقدس خراسان رضوی خبر داد؛

تدوین طرح محتوایی مرکز فرهنگی دفاع مقدس خراسان رضوی

سردار «یوسفعلی‌زاده» گفت: برای تدوین طرح محتوایی مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان حدود 2 سال مطالعات و پژوهش‌های دقیق در حوزه دفاع مقدس انجام گرفته که در کشور بی‌نظیر بوده است.
کد خبر: ۵۱۷۴۱۵
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۲ - 19April 2022

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، سردار سرتیپ دوم پاسدار «حسینعلی یوسفعلی‌زاده» مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس استان در نخستین جلسه هیئت ‌امناء مرکز فرهنگی و موزه دفاع ‌مقدس در سال جدید که در مشهد برگزار شد، اظهار داشت: برای تدوین طرح محتوایی مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان حدود 2 سال مطالعات و پژوهش‌های دقیق در حوزه دفاع مقدس انجام شده است.

وی افزود: بنابر اظهارات متولیان موزه دفاع ‌مقدس کشور، تاکنون مطالعه‌ای با این عمق و دقت در زمینه موزه‌های دفاع ‌مقدس در کشور انجام نشده است. خروجی این اقدامات 9 جلد مطالعات محتوایی و تألیفی است که با بهره‌مندی از این محتوا هم‌اکنون آمادگی جهت طراحی جزئیات داخلی موزه دفاع‌مقدس استان وجود دارد.

این مسئول با بیان اینکه در زمینه اجرای موزه از تجربه دیگر موزه‌های کشور نیز استفاده شده است، یادآور شد: در این مطالعات 513 سوژه برگزیده در بخش‌های مختلف برآورد شده است تا در بخش موزه اصلی و موزه مقاومت اسلامی از آن‌ها بهره­گیری شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدی خراسان رضوی با اشاره به اینکه عملیات ساخت موزه دفاع ‌مقدس استان از سال 1396 آغاز شده است، تصریح کرد: هم‌اکنون ساختمان مرکز اسناد و کتابخانه دفاع ‌مقدس با مساحت دو هزار و 900 مترمربع به بهره‌برداری رسیده است. همچنین ساختمان مقاومت اسلامی با زیربنای سه هزار و 100 مترمربع از شهریور 1400 نیز به بهره‌برداری نیمه دائمی رسیده که هم‌اکنون با کاربری نمایشگاهی به‌صورت روزانه بازدیدکننده دارد.

یوسفعلی‌زاده در تشریح بناهای در حال ساخت و فعالیت‌های عمرانی مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان گفت: سالن همایش و آمفی‌تئاتر این مرکز با ظرفیت 600 نفر تاکنون فقط پنج درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. همچنین آماده‌سازی محوطه مرکز فرهنگی و موزه دفاع‌مقدس با 50 درصد پیشرفت فیزیکی پس از وقفه چندماهه از سرگرفته شده است و امیدواریم تا ماه‌های آینده به نتیجه برسد.

وی همچنین با اشاره به اهمیت ایجاد یادمان‌های شهدای گمنام در استان، تأکید کرد: در 115نقطه استان پیکر شهدای گمنام دفاع ‌مقدس تدفین شده که در 66 نقطه یادمان شهدای گمنام احداث شده و حدود 36 نقطه یادمان شهدا در حال ساخت است. در این بین با توجه به اینکه ساخت یادمان شهدای گمنام کوهسنگی حدود 18 سال به تأخیر افتاده است خواستار اقدامات عملیاتی در این حوزه هستیم.

یوسفعلی‌زاده ادامه داد: در سال جاری بودجه‌ای برای تجهیز، آماده‌سازی و اداره مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان پیش‌بینی شده است که امیدواریم با همراهی دستگاه‌های متولی تحقق پیدا کند.

وی همچنین با بیان اینکه موزه دفاع ‌مقدس در بسیاری شهرهای کشور از جمله کرمان بیش از 20 سال فعالیت دارد، خاطرنشان کرد: تلاش ما بر این است تا عقب‌ماندگی استان در زمینه بهره‌برداری از موزه دفاع ‌مقدس جبران شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع ‌مقدس خراسان رضوی درخصوص بودجه تخصیصی جهت احداث موزه دفاع مقدس استان توضیحاتی را ارائه کرد.

در پایان جلسه ضمن تقدیر و تشکر از اقدامات به عمل آمده، تصویب بودجه سالانه مرکز فرهنگی، پیگیری جدی مصوبات قبلی خصوصا تأدیه اعتبار و تکمیل کتابخانه مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس، اتمام عملیات اجرائی محوطه سازی مرکز فرهنگی، تأدیه بودجه مصوب سفر ریاست جمهور و تعهدات قبلی شهرداری، احداث یادمان شهدای گمنام کوهسنگی با محوریت پیگیری ریاست شورای شهر و اتمام عملیات احداث و تکمیل 36 یادمان شهدای گمنام مورد تأکید و موافقت رئیس هیئت امناء مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان قرار گرفت.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار