مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس خراسان رضوی:

آزادی قدس، افق مجاهدت رزمندگان در دفاع مقدس بود

سردار «یوسفعلی‌زاده» گفت: نام‌گذاری عملیات فتح خرمشهر بنام «الی بیت‌المقدس» نشان می‌دهد که افق مجاهدت‌های رزمندگان از همان سال‌ها مبتنی بر آزادسازی قدس شریف بود.
کد خبر: ۵۲۲۷۳۰
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۵ - 16May 2022

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، سردار سرتیپ دوم پاسدار «حسینعلی یوسفعلی‌زاده» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی در جلسه شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و ستاد بزرگداشت مناسبت‌های دفاع مقدس استان اظهار داشت: علیرغم اینکه ۴۰ سال از زمان عملیات بیت‌المقدس و فتح خرمشهر می‌گذرد اما هنوز یاد و راه شهدای تاریخ‌ساز این عملیات باقوت در حافظه تاریخی ملت ایران باقی مانده است.

وی افزود: راز جاودانگی نام و یاد شهیدان در خدامحور بودن اعمال و رفتار آنان است. هنگامی که امام خمینی (ره) در سخنانی تاریخی فرمودند که خرمشهر را خدا آزاد کرد، نمود بارزی از این خدامحوری در نگرش و دیدگاه به منصه ظهور رسید و در واقع شهدا نیز به امام شهیدان متوسل شده بودند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی ضمن تجلیل از ایستادگی و مقاومت مردم مظلوم فلسطین، پیروزی مجاهدان مقاومت را در امتداد فتح خرمشهر دانست و خاطرنشان کرد: نام‌گذاری عملیات فتح خرمشهر بنام «الی بیت‌المقدس» نشان می‌دهد که افق مجاهدت‌های رزمندگان از همان سال‌ها مبتنی بر آزادسازی قدس شریف بود.

یوسفعلی‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح دستورالعمل گرامیداشت سوم خرداد اشاره کرد و گفت: همه دستگاه‌ها منشأ خدمت و دارای برنامه‌های متنوع در حوزه نشر ارزش‌های دفاع مقدس هستند که بنا بر تأکیدات باید برنامه‌ها در سامانه سادم بارگذاری شود. بنا به اعلام دبیرخانه مرکزی ستاد گرامیداشت مناسبت‌های دفاع مقدس، در سال جاری برنامه‌هایی قابل قبول هستند که در سامانه ثبت شده باشد.

این مسئول گفت: برای گرامیداشت چهلمین سالگرد فتح خرمشهر دستورالعمل مستقل از طریق سامانه دولت و نیروهای مسلح به دستگاه‌ها، یگان‌ها و ساختارها ابلاغ شده که در آن اهداف، راهبردها و سیاست‌ها آمده و باید با رویکرد بومی مبنای تلاش‌ها باشد. مهمترین عناوین عمومی و مشترک در این دستورالعمل 9 بند است که باید نسبت به اجرای آن‌ها اهتمام شود.

وی یادآور شد: برنامه تخصصی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس که در طول سال جاری باید عملیاتی شود، دریافت و بعد از بومی‌سازی به دستگاه‌ها ابلاغ شده است. این برنامه شامل ۹۵ عنوان برنامه در حوزه‌های مختلف است که باید همکاری، مشارکت، مساعدت و نقش‌آفرینی وجهه همت همه دستگاه‌ها قرار گیرد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی خاطرنشان کرد: برنامه‌های تخصصی سالانه حوزه نشر ارزش‌های دفاع مقدس به‌عنوان یک بسته راهنما در سه سطح نیروهای مسلح، دستگاه‌های اجرایی و فرمانداری‌ها ابلاغ شده است که ابلاغ به تشکل‌های فعال در حوزه دفاع مقدس نیز در دستور کار قرار دارد.

یوسفعلی‌زاده تأکید کرد: اصرار بر اجرای تمام عناوین برنامه‌ها نیست بلکه دستگاه‌ها و ساختارها با جهت‌گیری و استفاده از همه ظرفیت‌ها به اندازه توان خود نسبت به اجرایی شدن این برنامه‌ها تلاش کنند تا فضای استان و دستگاه‌ها رنگ‌وبوی دفاع مقدس بگیرند.

این مسئول تشکیل ستاد داخلی گرامیداشت مناسبت‌های ملی دفاع مقدس و مقاومت جهت پیگیری برنامه‌ها، انعکاس عملکردها در سامانه سادم و شبکه اداری، ارائه گزارش عملکرد به‌صورت شش ماهه به دبیرخانه استانی، فعال شدن سیستم ارزیابی عملکردها و نظارت بر روند اجرای مأموریت‌ها و انسجام در اجرای برنامه‌ها را ضروری دانست.

وی گفت: یک سینه حرف در خصوص دفاع مقدس و حماسه‌سازان آن وجود دارد. باید با نقش‌آفرینی همه دستگاه‌ها، ساختارها و تشکل‌های مردم‌نهاد فعال در حوزه دفاع مقدس شمه‌ای از این کتاب عظیم در قالب گرامیداشت‌ها روایت شود. امید است با تأسی به حماسه‌سازان فتح خرمشهر نقش انقلابی، مکتبی و دینی خود را به خوبی ایفا کنیم.

در این نشست سرهنگ پاسدار «جواد قاصد نظامیان» مدیر دانشنامه استانی دفاع مقدس و «محمدرضا حقدادیان» دبیر ستاد گرامیداشت مناسبت‌های دفاع مقدس استان گزارشی از حوزه مأموریتی خود ارائه کردند.

همچنین نمایندگان اداره‌کل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی، اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان، مدیریت حفظ آثار دفاع مقدس ارتش، حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه امام رضا (ع)، فرماندهی انتظامی خراسان رضوی اداره‌کل صدا و سیما استان، ایثارگران جهاد کشاورزی، اداره‌کل آموزش‌وپرورش استان، دانشگاه فردوسی، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و آستان قدس رضوی در خصوص برنامه‌های گرامیداشت سوم خرداد مطالبی را بیان کردند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها