نویسنده و خبرنگار باسابقه صداوسیما:

هویت فرهنگ یک کشور بیش از هرچیز در کتاب متبلور می‌شود

غرقی با بیان اینکه نمایشگاه کتاب کشور را از خطرات فرهنگی و هویتی نجات می‌دهد، گفت: هویت فرهنگ یک کشور بیش از هرچیز در کتاب و مکتوبات متبلور می‌شود.
کد خبر: ۵۲۰۶۸۹
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۳ - 06May 2022

برگزاری نمایشگاه حضوری کتاب در شرایط فعلی جای تقدیر داردبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «مرتضی غرقی» خبرنگار و نویسنده کتاب «خیابان چهل‌ودو»، «از تفنگ تا قلم» و «تجربه‌ای دیگر» اظهار داشت: جای تقدیر است که برگزارکنندگان نمایشگاه کتاب در دوران سخت شیوع کرونا این نمایشگاه را به صورت حضوری برگزار می‌کنند. طبیعی است که فضای نمایشگاه حضوری تفاوت زیادی با برگزاری نمایشگاه در بستر فضای مجازی دارد، این اتفاق خوبی است و امیدواریم که همه مخاطبان و ناشران در نمایشگاه امسال از خطر کرونا در امان باشند.

وی با بیان اینکه هویت فرهنگ یک کشور بیش از هرچیز در کتاب و مکتوبات متبلور می‌شود، افزود: طبیعی است با رشد تکنولوژی، بخش‌های مختلف صوتی و تصویری ایجاد شده است و می‌تواند جایگزین کتاب شود، اما یادمان باشد که خواندن کتاب و ارتباط با آن جدای از آنکه فهم و شعور سیاسی، اجتماعی و اعتقادی افراد را بالاتر می‌برد، نوعی آرامش خاطر نیز به انسان اهدا می‌کند. هیچ‌وقت نمی‌توان یک تکنولوژی را جانشین کتاب کرد.

لزوم ترویج کتابخوانی از دوران مدرسه

این خبرنگار پیشکسوت با تاکید بر اینکه ترویج فرهنگ کتابخوانی یکی از اصولی است که باید روی آن متمرکز شویم و به کودکان‌مان آموزش دهیم، ادامه داد: معلوم نیست آموزش و پرورش به فکر کتابخوان‌کردن بچه‌ها هست یا خیر؛ حداقل تا آنجایی که ما درس می‌خواندیم، کتابخوانی جزو فرهنگ و درس ما محسوب نمی‌شد و به قدری که دروس دیگر را به ما آموزش دادند، ما را به سمت کتابخوانی هدایت نکردند.

نمایشگاه کتاب کشور را از خطرات فرهنگی و هویتی نجات می‌دهد

غرقی با بیان اینکه اگر فرهنگ کتابخوانی در جامعه‌ای جاانداخته نشود، تربیت آن جامعه بسیار سخت خواهد شد افزود: می‌توان باجاانداختن فرهنگ کتابخوانی، به خوبی یک نسل را تربیت کرد. شاید بتوان گفت علت لنگ‌زدن و کمبود در بسیاری از اصول اجتماعی، جا انداخته‌نشدن فرهنگ کتابخوانی است. با این حال برگزاری نمایشگاه کتاب می‌تواند در جا انداختن فرهنگ کتابخوانی کمک زیادی کند و اگر در نمایشگاه کتاب همراه با خرید و فروش کتاب، فرهنگ کتابخوانی را نیز ترویج کنیم، کار بسیار مثبتی انجام دادیم.

این نویسنده با بیان اینکه نمایشگاه کتاب، گام بسیار مثبتی است افزود: نمایشگاه کتاب می‌تواند کشور را از بسیاری از خطرات فرهنگی و هویتی نجات دهد و به نوعی کشور را در مسیر رشد و توسعه قرار دهد. اکنون یکی از معضلات زبان و فرهنگ فارسی، رایج شدن بسیاری از لغات انگلیسی و غربی در مکالمات‌مان است، حال آنکه ما این لغات را از کتاب یادنگرفتیم و از رسانه‌های صوتی و تصویری فراگرفته‌ایم. از طریق ترویج کتابخوانی و برگزاری گردهمایی‌هایی، چون نمایشگاه کتاب، آثار و تبعات بسیار مثبتی در زندگی روزمره، تربیت نسل، حفظ هویت جامعه و کشور ایجاد می‌شود. از این رو از همه برگزارکنندگانی که تلاش کردند این نمایشگاه امسال به شکل حضوری برگزار شود و اثرگذاری دوچندان داشته باشد، کمال تشکر دارم.

سی‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بیست‌ویکم تا سی‌ویکم اردیبهشت ‌۱۴۰۱ در دو بخش حضوری در مصلی امام خمینی (ره) و مجازی در سامانه ketab.ir برگزار می‌شود.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها