مدیر انتشارات سوره مهر:

نمایشگاه کتاب امسال با استقبال خوبی روبرو خواهد شد

شیروانی با بیان اینکه قضاوت درباره همزمانی برگزاری نمایشگاه و فروش آنلاین دشوار است، گفت: ناشران امیدوارند همزمانی این دو مورد به پررونق شدن نمایشگاه امسال بیشتر کمک کند.
کد خبر: ۵۲۰۶۸۳
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۹ - 06May 2022

نمایشگاه کتاب امسال با استقبال خوبی روبرو خواهد شدبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «علی اکبر شیروانی» مدیر انتشارات سوره مهر درباره پیش‌بینی از استقبال مردم از نمایشگاه کتاب بعد از یک وقفه دو ساله، اظهار داشت: چند نمایشگاه و رویداد در ماه‌های اخیر شکل گرفت که نشان از استقبال مجدد و حضور چشمگیر مردم داشت. به گمانم نمایشگاه کتاب امسال هم استقبال خوبی داشته باشد. بالاخره اهل کتاب و دوستداران کتاب بعد از دو سال می‌توانند با هم رودررو دیدار کنند که فکر می‌کنم این فرصت را غنیمت بدانند.

وی با بیان اینکه تعطیلی دو ساله نمایشگاه و شرایط کرونایی تاثیر بسیار زیادی بر فعالیت‌های اهالی حوزه نشر داشت، افزود: اینکه صرفاً از تأثیرات عدم برگزاری نمایشگاه بخواهم چیزی بگویم کار مشکلی است. بالاخره همه جهان در همه وجوهات زندگی‌شان دچار پیشامدی عجیب و غریب بودند و زندگی همه در همه ابعاد متأثر از آن بود. نمایشگاه کتاب یکی از حلقه‌های زنجیره کتاب و کتابخوانی است که طبعاً مثل دیگر حلقه‌های این زنجیره متأثر از بیماری فراگیر بود. زندگی همه ما در این دوسال تغییر شکل‌هایی داد که هنوز تمام نشده و کتاب، کتابخوانی و مطالعه هم قطعه‌ای از زندگی جمعی است.

شیروانی درباره برگزاری نمایشگاه مجازی در کنار نمایشگاه فیزیکی اظهار داشت: سال‌هاست فروش آنلاین آهسته و پیوسته جایش را باز کرده است. اما فراگیری کرونا به این حرکت آهسته شدت بخشید و تسریع کرد. در کار کتاب که پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد، فروش آنلاین تسهیل دسترسی را به همراه داشت. قضاوت درباره همزمانی برگزاری نمایشگاه و فروش آنلاین دشوار است، چون تجربه نشده است. فارغ از این همزمانی، نفس فروش آنلاین ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

وی در پایان گفت: در اکثر کشور‌ها جایی متولی و متصدی گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی است. یعنی فارغ از هدایتگری مطالعه به ترویج، تبلیغ و توسعه مطالعه و کتابخوانی می‌پردازد. در ایران هر دوره‌ای و در هر دولتی بخشی به این کار می‌پردازد و گاهی تا مدتی بی‌متصدی می‌ماند. امیدارم ستاد و مرکزی آشکار و روشن پیگیر این کار بشود.

سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بیست‌ویکم تا سی‌ویکم اردیبهشت ۱۴۰۱ در دو بخش حضوری در مصلی امام خمینی (ره) و مجازی در سامانه ketab.ir برگزار می‌شود.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها