فتح خرمشهر؛ فتح خون/ فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال شرق نزاجا:

رشادت رزمندگان اسلام، عملیات «الی بیت‌المقدس» را جاودانه کرد

امیر سرتیپ «آذریان» گفت: رزمندگان اسلام با رشادت‌هایی که در جریان آزادسازی خرمشهر از خود نشان دادند نام عملیات الی بیت‌المقدس را در تاریخ نظامی و جنگ‌های جهان ثبت کردند.
کد خبر: ۵۲۴۸۰۷
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۹ - 24May 2022

به گزارش دفاع‌پرس از مشهد، امیر سرتیپ «رضا آذریان» فرمانده ارشد ارتش در شمال شرق کشور و فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال شرق نزاجا در نخستین یادواره شهدای ارتش منطقه غرب مشهد که همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر در مسجد چهارده معصوم شهرک لشکر برگزار شد اظهار داشت: در عملیات بیت‌المقدس هدف تنها فتح خاک نبود، بلکه حفظ و احیای ارزش‌های اسلامی به‌عنوان دستاوردهای مهم این عملیات مورد توجه بود و رزمندگان اسلام با رشادت‌هایی که در جریان آزادسازی خرمشهر از خود نشان دادند نام عملیات الی بیت‌المقدس را در تاریخ نظامی و جنگ‌های جهان ثبت کردند.

وی افزود: صدام با خیال خود قصد تصرف سه روز خوزستان را داشت. اما در مدت ۳۴ روز با دفاع جانانه رزمندگان و تکاوران نیروی دریایی مواجه شد و  با مشورت کارشناسان نظامی خود اعلام کرد اگر ایران خرمشهر را تصرف کند من کلید طلایی بصره را تقدیم خواهم کرد.

امیر آذریان خاطرنشان کرد: با نصرت و معجزه الهی و رهبری امام خمینی (ره) و رشادت و مجاهدت رزمندگان دلیر اسلام اعم از ارتش، سپاه، بسیج و جهادگران جهاد سازندگی، بعد از ۲۶ روز نبرد سنگین خرمشهر آزاد شد و رزمندگان در مسجد جامع خرمشهر و مردم ایران اسلامی در سرتاسر کشور در مساجد نماز شکر به جا آوردند.

وی افزود: در روزهای آخر عملیات، نیروی هوایی ارتش ۶ هزار نیروی بسیجی را از مشهد در کمتر از ۱۲ ساعت به مناطق عملیاتی منتقل کرد که این کار نیز در نوع خود بی‌نظیر بوده است.

عوام‌فریبی صدام بعد از شکست در عملیات الی بیت‌المقدس

امیر سرتیپ دوم بازنشسته غلامحسین دربندی از پیشکسوتان دفاع مقدس و از حماسه‌آفرینان عملیات بیت‌المقدس نیز گفت: صدام بعد از شکست در عملیات آزادسازی خرمشهر در حضور خبرنگاران خارجی و داخلی به ظاهر به فرماندهان خود مدال شجاعت داد، ولی بعد آن به همه آنها توهین کرد و چند تن از آنان را اعدام کرد.

وی افزود: در این عملیات پنج پل سیار بر روی رودخانه کارون احداث شد. در دهم اردیبهشت تعداد ۴۰ هزار نفر نیرو و ۳۶ هزار تانک و نفربر از روی این پل‌ها عبور کرده‌اند و نیروی هوایی و هوانیروز نیز با پشتیبانی کامل، نقش مهمی در پیروزی این عملیات داشتند.

دربندی همچنین به تشریح نقش شهیدان خلعتبری، درخشان، رستم‌زاد، صیاد شیرازی و خرازی در این عملیات پرداخت و گفت: عزت و سربلندی ایران اسلامی مرهون رشادت شهدا، جانبازان، ایثارگران و رزمندگان است.

در این مراسم از کتاب «آبروی محله» شامل زندگینامه شهدای منطقه قاسم‌آباد مشهد که توسط سیمین وهاب‌زاده گردآوری‌شده نیز رونمایی شد.

اجرای سرودهای حماسی توسط گروه رزم‌نوازان ارتش، مرثیه‌سرایی احمد واعظی، ‌اجرای سرود سلام فرمانده و تجلیل از خانواده‌های معظم شهدا از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار