یادداشت/ علی عبدالصمدی

امام رضا علیه السلام؛ مظهر تقریب ادیان الهی و مذاهب اسلامی

حضرت علی ابن موسی الرضا علیه‌السلام با حضور در مجالس مباحثه بین ادیان آسمانی و مذاهب اسلامی همواره سعی و اهتمام در تقریب بین پیروان آن‌ها داشتند.
کد خبر: ۵۲۸۰۷۳
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰ - 11June 2022

امام رضا (ع)؛ مظهر تقریب ادیان اللهی و مذاهب اسلامیگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس ـ علی عبدالصمدی؛ حضرت امام علی ابن موسی الرضا علیه‌السلام پیشگام در تقریب ادیان الهی و مذاهب اسلامی بودند.

مامون ملعون خلیفه‌ی وقت به خیال خام خود گمان می‌کرد با دعوت از سران، علماء و دانشمندان سایر ادیان و مذاهب اسلامی و به چالش کشاندن ایشان می‌تواند شخصیت علمی و فرهنگی آن امام همام را دچار لغزش کند و در چشم عوام از محبوبیت ایشان کاسته شود. زهی خیال باطل! ایشان با حضور در مجالس مباحثه بین ادیان آسمانی و مذاهب اسلامی همواره سعی و اهتمام در تقریب بین پیروان آن‌ها داشتند.

میلاد با سعادت امام رضا علیه السلام و دهه‌ی کرامت بهترین بهانه‌ی تقویمی جهت برگزاری همایش‌ها و نشست‌های همفکری بین پیروان ادیان و مذاهب می‌تواند باشد. ضمن بذل عنایت و توجه به این نکته‌ی بسیار مهم که پیروان ادیان بزرگ آسمانی از جمله زرتشتی، اسلامی، مسیحی، کلیمی و... در ایران در نهایت آسایش و حسن همجواری در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند، برگزاری مراسم و گردهمایی‌هایی با موضوع تقریب ادیان و مذاهب می‌تواند شایسته و بایسته باشد. علاوه بر این، حضور حضرت امام رضا علیه السلام و حرم مطهر ایشان در کشور ما دلیلی مهم جهت برپایی چنین مراسم و آیین‌هایی می‌تواند باشد.

یقینا بسیاری از دشمنان اسلام و ادیان الهی سعی دارند تا به اشکال مختلف به وحدت بین پیروان ادیان مختلف ضربه بزنند و باعث ایجاد تفرقه بین پیروان یکی از ادیان و نتیجتا پیروان همه‌ی ادیان الهی شوند. قطعا برگزاری جلسات و نشست‌هایی در خصوص نیل به اهداف ذکر شده میتواند نقشه‌های شوم دشمنان ادیان الهی را در دراز مدت نقش بر آب کند و نشان دهد پیروان ادیان الهی هرگز کوچکترین مشکلی که با یکدیگر ندارند بلکه همواره در قامت اعضاء یک جامعه‌ی مدنی نمونه دوشادوش هم زندگی کرده اند.

دهه‌ی کرامت و میلاد امام هشتم می‌تواند مناسبتی درخور برای برگزاری چنین نشست‌ها و گردهمایی‌هایی باشد و نهایتا به دشمنان این سرزمین اثبات کند که پیروان ادیان الهی در ایران بدون هیچگونه مشکلی در کنار یکدیگر قرن هاست زندگی می‌کنند و وحدت و یکپارچگی خود را حفظ کرده‌ و در بزنگاه‌های مهم تاریخی هم از این آب و خاک دفاع کرده‌اند که دوران جنگ تحمیلی گواه بر این ادعاست.

همچنین بسیاری از پیروان سایر مذاهب و ادیان با حضور در جبهه‌های جنگ تحمیلی توانستند در کنار برادران و خواهران مسلمان و شیعه‌ی خود دِینشان را به این سرزمین اهورایی ادا کنند و بعضا به مقام رفیع شهادت نیز نائل شده‌اند.

انتهای پیام/133

نظر شما
پربیننده ها