بایدن: دیپلماسی بهترین راه در قبال ایران است/ لاپید: آزادی اسرائیل از طریق زور قابل حفاظت است

رئیس‌جمهور ایالات متحده در کنفرانس خبری مشترک با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بر لزوم پیشبرد دیپلماسی با ایران تأکید کرد و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بار دیگر بر تأمین آزادی صهیونیست‌ها با توسل به زور تأکید کرد.
کد خبر: ۵۳۴۲۱۶
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۲ - 14July 2022

بایدن:دیپلماسی بهترین راه در قبال ایران است/ لاپید:آزادی اسرائیل از طریق زور قابل حفاظت استبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده و «یائیر لاپید» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی قبل از آغاز کنفرانس خبری مشترک، «بیانیه مشترک بیت‌المقدس» را امضا کردند.

لاپید: آزادی اسرائیل از طریق زور قابل محافظت است

لاپید سپس در آغاز این کنفرانس خبری بار دیگر اظهارات ضدایرانی و همچنین علیه روسیه به دلیل جنگ اوکراین را آغاز کرد و گفت: «اسرائیل باید همواره محکم باشد و ارتش مستحکم و قدرتمندی داشته باشد. ما در اسرائیل آموخته‌ایم که باید آزاد و قدرتمند باشیم و گاهی اوقات، آزادی از طریق استفاده از زور قابل محافظت است».

وی به تلاش رژیم صهیونیستی برای اقدام علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران نیز اشاره کرد و گفت: «تن‌ها راه جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای این است که ایران بفهمد که جهان آزاد از زور استفاده خواهد کرد و تنها راه متوقف کردن ایران، تحمیل تهدیدات نظامی معتبر است».

لاپید همچنین بر اهمیت سفر بایدن به ریاض اشاره کرد و گفت: «سفر شما به عربستان سعودی برای اسرائیل و برای کل منطقه و برای امنیت و رفاه خاورمیانه (غرب آسیا) مهم است».

«جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده نیز سپس در ابتدا به جنگ اوکراین اشاره کرد و با تأکید بر لزوم حمایت از کی‌یف در مقابل مسکو گفت: «جنگ پوتین در اورکراین چالشی برای جهان است و ما به حمایت از کی‌یف ادامه می‌دهیم».

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در قبال فلسطینیان ژست انساندوستانه گرفت و گفت: «ما با شما به تمام کشور‌های منطقه از جمله فلسطینیان، پیام صلح ارسال می‌کنیم، زیرا اسرائیل خواهان صلح است و به آن اعتقاد دارد».

بایدن: دیپلماسی بهترین راه‌حل در قبال ایران است

بایدن علی‌رغم آن که در سفر به فلسطین اشغالی اعلانیه‌ای را امضا کرد که محور‌هایی از آن علیه جمهوری اسلامی ایران بود، بر لزوم دیپلماسی در قبال ایران تأکید کرد و گفت: «دیپلماسی، بهترین راه جلوگیری از دستیابی به تسلیحات هسته‌ای است».

رئیس‌جمهور ایالات متحده در ادامه بر لزوم تأمین امنیت صهیونیست‌ها تأکید کرد و گفت: «اسرائیل باید یک دولت یهودی مستقل باقی بماند و ضامن امنیت یهود در جهان باشد. ما از راه‌حل دو دولتی برای دست‌یابی به صلح میان فلسطینیان و اسرائیلی‌ها حمایت می‌کنیم، زیرا راه‌حل دو دولتی بهترین راه‌حل برای درگیری‌های میان فلسطینیان و اسرائیلی‌هاست».

بایدن ادامه داد: «تعهد ایالات متحده در قبال امنیت اسرائیل بسیار مستحکم است و ما تضمین می‌کنیم که اسرائیل می‌تواند از خود دفاع کند».

بایدن: سفر به ریاض برای حفظ منافع آمریکا است

بایدن از سفر خود به عربستان سعودی که موجی از انتقادات را به همراه داشته، دفاع کرد و مدعی شد: «دلیل سفر من به عربستان سعودی، دفاع از منافع ایالات متحده آمریکا است. ما فرصت داریم تا از طریق سفرهایم به عربستان سعودی، مجدداً نفوذ در خامیانه اعمال کنیم».

بایدن: تا ابد منتظر پاسخ ایران نمی‌مانیم

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین به بحث مذاکرات رفع تحریمی اشاره کرد و گفت: «ما برای همیشه منتظر پاسخ ایران برای مذاکرات هسته‌ای نمی‌مانیم. ما به ایران اجازه دستیابی به سلاح اتمی را نمی‌دهیم، زیرا این یک منفعت حیاتی برای امنیت ایالات متحده، اسرائیل و باقی جهان است».

بایدن و لاپید در حالی چنین اتهاماتی به ایران زده‌اند که مقام‌های جمهوری اسلامی ایران بار‌ها تأکید کرده‌اند که به هیچ عنوان به دنبال تسلیحات اتمی نیستند و برنامه هسته‌ای کاملاً صلح آمیز دارند و گزارش‌های پی در پی آژانس نیز عدم انحراف هسته‌ای ایران را نشان داده است.

همزمان با کنفرانس خبری «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا و «یائیر لاپید» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در قدس اشغالی، دو طرف در بیانیه مشترکی بر تعهد آمریکا در راستای ایجاد یک ساختار منطقه‌ای در راستای تعمیق بیشتر روابط رژیم صهیونیستی با کشور‌های منطقه و گسترش آن با دیگر کشور‌های عربی و اسلامی تأکید کردند.

به نوشته الجزیره، در این بیانیه آمده است که واشنگتن به امنیت رژیم اسرائیل و حفظ برتری نظامی [ادعایی]این رژیم در منطقه همچنان پایبند است و اجازه دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را نخواهد داد و آمریکا آماده است تا از تمام عناصر قدرت ملی خود برای اطمینان از این نتیجه استفاده کند و همچنین خود را متعهد به مقابله با فعالیت‌های مستقیم ایران یا فعالیت‌هایی که از طریق گروه‌های همسو با خود همچون حزب‌الله لبنان، حماس و جهاد اسلامی انجام می‌دهد، می‌داند.

در بخش دیگر این بیانیه که به نام «اعلامیه قدس برای شراکت استراتژیک ایالات متحده و اسرائیل» منتشر شده، جو بایدن با حمایت از راه‌حل دو دولتی در فلسطین اشغالی، بدون ذکر حملات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها، مقابله به مثل فلسطینی‌ها علیه صهیونیست‌ها را «تروریستی» خواند و از آن ابراز تأسف کرد. (جزئیات بیشتر)

رئیس جمهور آمریکا، روز گذشته، وارد اراضی اشغالی شد و با «یائیر لاپید» نخست‌وزیر موقت، «اسحاق هرتزوگ» رئیس، بنی گانتز وزیر جنگ و «نفتالی بنت» نخست‌وزیر سابق این رژیم و همچنین «بنیامین نتانیاهو» رهبر اپوزیسیون در اراضی اشغالی دیدار کرد.

بایدن پس از دیدار با مقامات صهیونیست در ظهر روز جمعه به بیت لحم خواهد رفت و با «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار یک ساعته خواهد داشت. رئیس‌جمهور آمریکا بعد از سفر به کرانه باختری، راهی عربستان سعودی می‌شود و به همراه اعضای شورای همکاری خلیج فارس (بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی) به همراه مصر، عراق و اردن در اجلاس سران شورای همکاری در جده شرکت خواهد کرد.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار