ابراز نا امیدی شدید محافل صهیونیستی از سفر جو بایدن به فلسطین اشغالی

محافل رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در خصوص تأثیرات مثبت سفر جو بایدن به فلسطین اشغالی، به شدت ابراز نا امیدی کردند.
کد خبر: ۵۳۴۲۴۶
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۷ - 14July 2022

ابراز نا امیدی شدید محافل صهیونیستی از سفر جو بایدن به فلسطین اشغالیبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، علی‌رغم استقبال گرم روز گذشته صهیونیست‌ها از «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا، اما روزنامه‌های عبری‌زبان در خصوص موفقیت وی در این سفر و دستاورد‌های آن برای رژیم صهیونیستی ابراز تردید و نگرانی کردند.

به نوشته وبگاه عربی۲۱، رسانه‌های رژیم صهیونیستی همچنین نتوانستند بدبینی خود را در خصوص موفقیت بایدن در عمل به وعد‌های خود چه در زمینه حفظ امنیت و چه در تقویت روابط این رژیم با دیگر کشور‌های منطقه و حمایت دائمی واشنگتن از رژیم تل آویو را پنهان کنند.

طبق این گزارش، به محض ورود بایدن به سرزمین اشغالی، خبر‌هایی از افزایش کم سابقه تورم در آمریکا منتشر شد و توجه رسانه‌های اسرائیلی را به خود جلب کرد. از نظر این رسانه‌ها نگرانی و علاقه مردم آمریکا اکنون معطوف به کنترل تورم است نه عکس یادگاری بایدن با مقامات تل آویو، به خصوص زمانی که میزان تورم در آمریکا بالاتر از ۴۰ سال گذشته است.

«نداف آیال» کارشناس امور روابط بین‌الملل در این باره در روزنامه یدیعوت احارانوت، نوشت: عکس‌های رهبران اسرائیلی در فرودگاه بن گوریون با بایدن، البته برای آن‌ها در اسرائیل مهم است چرا که سفر هر رئیس جمهور آمریکا مهم است، اما آنچه باید گفت این است که آمریکا و مردم این کشور چنین حسی ندارند، زیرا بایدن به عنوان رئیس‌جمهور از اسرائیلی بازدید می‌کند که از نظر وضعیت داخلی خود طبق نظرسنجی‌ها در وضعیت فروپاشی قرار دارد.

«عوفر شیلح» نماینده سابق کنست، نیز در این باره نوشت: «بایدن در حالی به اسرائیل آمده است که شاهد رکود سیاسی بی سابقه هستیم و به نظر می‌رسد که این شرایط سیاسی هم در اسرائیل و هم در آمریکا مانع این شود که سفر بایدن پس از این استقبال گرم، دستاوردی داشته باشد، به خصوص اینکه موقعیت بایدن در ماه‌های اخیر در آمریکا بسیار بد شده و این می‌تواند تأثیر منفی بر نتایج سفر او به اسرائیل داشته باشد.

او در مقاله‌ای که در روزنامه یدیعوت آحارونوت منتشر شد، افزود: «اسرائیلی‌ها می‌دانند که چشم بایدن به تل‌آویو نیست، بلکه به ریاض است، زیرا یک ماه پس از شروع جنگ در اوکراین، وضعیت اقتصاد جهانی و قیمت بالای انرژی باعث تحریک بایدن شده است؛ بنابراین هرگونه صحبت در مورد مسئله فلسطین و رابطه با فلسطینی‌ها، جایگاه چندانی در این تور نخواهد داشت.»

در این راستا، «تزیپی شمیلوویتز» روزنامه‌نگار روزنامه یدیعوت احارانوت نیز نوشت: «بایدن به اسرائیل می‌آید، اما در عین حال اطلاعی از بحران موجودیتی در اسرائیل که در آمریکا نیز وجود دارد، ندارد و به همین دلیل آمریکایی‌ها توجهی به سخنرانی‌های پرشوری که در اسرائیل بیان می‌کند، نخواهند کرد.»

او افزود: «بایدن مثل رؤسای جمهور سابق با کت و شلوار شیک و عینک آفتابی و لبخند‌های نمایشی و تعداد زیادی همراه وارد اسرائیل می‌شود، اما همه این‌ها این واقعیت را پنهان نمی‌کند که بهتر بود او در واشنگتن می‌ماند و به اسرائیل نمی‌آمد، چرا که این سفر روتینی است و موضوع حاشیه‌ای محسوب می‌شود.»

وبگاه عربی ۲۱ سپس نوشت: «اسرائیلی‌ها ارزیابی بدبینانه خود را از موفقیت بایدن در این سفر پنهان نمی‌کنند، به‌ویژه که خود بایدن در درجه اول می‌بیند که چگونه دموکرات‌ها، رای‌دهندگان و فعالان به طور فزاینده‌ای ناامیدی خود را از او ابراز می‌کنند. محافل اسرائیلی در داخل ایالات متحده نیز در حال رصد انتقادات شدید بخش ترقی‌خواه حزب دموکرات از بایدن در حوزه سیاست خارجی از ادامه یافتن سیاست‌های قبلی در خصوص کوبا تا تردید در بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران، هستند.»

از سوی دیگر «باراک راوید» کارشناس سیاسی اسرائیلی وبسایت «واللا» نیز در یک برنامه رادیویی در خصوص اهمیت سفر «جو بایدن» به سرزمین اشغالی و تأثیر بلند مدت آن بر وضعیت سیاسی رژیم صهیونیستی گفت که بایدن در حالی به اسرائیل سفر کرد که تورم در آمریکا به ۹.۱ درصد رسید، همانند نخست‌وزیران و مقامات سیاسی اسرائیل که همواره دوست دارند تا به خارج از سرزمین اشغالی بروند تا مشکلات خودشان را از یاد ببرند.

او افزود: «بایدن به این سفر آمد، در حالیکه در داخل هواپیما می‌دانست که واکنش‌ها به افزایش تورم در آمریکا و حملات علیه او چگونه خواهد بود. بایدن از مشکلات متعددی رنج می‌برد و میزان حمایت از وی به ۳۳ تا ۳۵ درصد رسیده است. او کاری کرد که رهبران اسرائیل می‌کنند و برای فرار از مشکلات داخلی به سفر خارجی رفت. ما آمریکا را می‌بینیم و هرچه که به یکدیگر نزدیک‌تر می‌شویم متوجه می‌شویم در نهایت همه سیاستمداران رفتار واحدی دارند.»

«باراک راوید» سپس در خصوص بیانیه مشترک آمریکا و رژیم صهیونیستی موسوم به «بیانیه قدس» نیز که امروز پس از دیدار «جو بایدن» و «یائیر لاپید» منتشر شد، گفت: «در این بیانیه بار دیگر بر موضع واحد در قبال برنامه هسته‌ای ایران و اینکه اجازه ساخت سلاح هسته‌ای به ایران هرگز داده نخواهد شد و استفاده از تمامی ظرفیت‌ها و امکانات برای رسیدن به این هدف، تأکید شد؛ اما همه مطالب می‌توانست به جای چهار صفحه در یک صفحه متمرکز شود. آیا با این بیانیه زندگی اسرائیلی‌ها تغییری خواهد کرد؟ آیا چیزی در روابط دو طرف با این برگه تغییری می‌کند؟ چنین فکر نمی‌کنم.»

در این بیانیه آمده است که واشنگتن به امنیت رژیم اسرائیل و حفظ برتری نظامی [ادعایی]این رژیم در منطقه همچنان پایبند است و اجازه دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را نخواهد داد و آمریکا آماده است تا از تمام عناصر قدرت ملی خود برای اطمینان از این نتیجه استفاده کند و همچنین خود را متعهد به مقابله با فعالیت‌های مستقیم ایران یا فعالیت‌هایی که از طریق گروه‌های همسو با خود همچون حزب‌الله لبنان، حماس و جهاد اسلامی انجام می‌دهد، می‌داند.

باراک راوید سپس درباره ادامه برنامه‌های بایدن و سفر به عربستان سعودی و حضور در نشست جده نیز گفت: «دو سال از توافقات عادی‌سازی می‌گذرد و اکنون ما هیچ هیجانی در مقابل این توافقات نداریم. به نظرم چیزی که اتفاق می‌افتد بسیار دراماتیک خواهد بود، مسائل همین امروز نیز به بن بست خورده یا فردا (جمعه) خواهد خورد و از این شرایط محمد بن سلمان و پادشاه سعودی خوشحال خواهند بود.»

به گفته وی قرار است تا در نشست فردا موافقت عربستان سعودی با پرواز هواپیما‌های اسرائیلی بر فراز عربستان به مقصد هند و چین و شرق آسیا، جلب شود، اما به نظر نمی‌رسد که پرونده پرواز مستقیم از سرزمین اشغالی به عربستان سعودی بسته شود و این پرونده همچنان باز خواهد ماند.

رئیس جمهور آمریکا، روز گذشته، وارد اراضی اشغالی شد و با «یائیر لاپید» نخست‌وزیر موقت، «اسحاق هرتزوگ» رئیس، بنی گانتز وزیر جنگ و «نفتالی بنت» نخست‌وزیر سابق این رژیم و همچنین «بنیامین نتانیاهو» رهبر اپوزیسیون در اراضی اشغالی دیدار کرد.

بایدن پس از دیدار با مقامات صهیونیست در ظهر روز جمعه به بیت لحم خواهد رفت و با «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار یک ساعته خواهد داشت. رئیس‌جمهور آمریکا بعد از سفر به کرانه باختری، راهی عربستان سعودی می‌شود و به همراه اعضای شورای همکاری خلیج فارس (بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی) به همراه مصر، عراق و اردن در اجلاس سران شورای همکاری در جده شرکت خواهد کرد.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها