نبیه بری:

عملیات پهپادی حزب‌الله موجب پیشرفت پرونده مناقشه مرزی شد

رئیس پارلمان لبنان با اشاره به اینکه هیچ سازش و معامله‌ای روی ثروت‌های دریایی لبنان وجود ندارد گفت: عملیات پهپادی حزب‌الله در میدان کاریش موجب پیشرفت پرونده مناقشه مرزی با فلسطین اشغالی شد.
کد خبر: ۵۳۶۹۵۹
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۸ - 31July 2022

عملیات پهپادی حزب‌الله موجب پیشرفت پرونده مناقشه مرزی شدبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان در یک گفت‌وگوی رسانه‌ای درباره آخرین تحولات مربوط به پرونده ترسیم مرز‌های دریایی این کشور با فلسطین اشغالی اظهار داشت: لبنان خواهان حق کامل خود در میدان «قانا» است و همه این میدان را متعلق به خود می‌داند.

بری در واکنش به بازگشت «آموس هوکستاین» فرستاده آمریکایی (که نقش واسطه را در پرونده مناقشه مرزی لبنان و رژیم صهیونیستی ایفا می‌کند) به بیروت، اعلام کرد که بعد از بازگشت هوکستاین پاسخ قانع کننده‌ای خواهید یافت و امیدوارم از سرگیری مذاکرات غیر مستقیم بهترین گزینه برای حل این پرونده باشد و آنچه که مقامات لبنانی روی آن اتفاق نظر دارند بازگشت به چارچوب توافق است.

رئیس پارلمان لبنان تاکید کرد: هیچ گونه سازش و چانه زنی بر روی ثروت‌های نفتی لبنان یا عادی سازی با اسرائیل از طریق شرکت‌های بین‌المللی وجود ندارد؛ ضمن اینکه عملیات پهپادی اخیر مقاومت در میدان کاریش موجب تسریع روند پرونده مرزبندی دریایی شد.

وی در ادامه به پرونده سیاسی لبنان اشاره کرده و گفت: تا زمانی که قوانین اصلاحی مورد نظر صندوق بین‌المللی پول تکمیل نشده باشد جلسه‌ای برای انتخاب رئیس جمهور جدید تشکیل نخواهد شد. رئیس جمهور جدید باید رنگ و بوی مسیحی و اسلامی را با هم داشته باشد، اما مهمتر از همه این است که او باید دارای یک رویکرد ملی باشد.

بری، درباره اینکه آیا دولت در این مرحله تشکیل خواهد شد یا نه گفت، اگر معجزه‌ای اتفاق بیفتد دولت تشکیل می‌شود. من با «نجیب میقاتی» نخست وزیر مکلف به تشکیل کابینه تماس گرفته و از او خواستم که نشستی میان من و «میشل عون» رئیس جمهوری کشور و همچنین شخص میقاتی و یا نشست دوجانبه‌ای میان نخست وزیر مکلف و رئیس جمهور در روز دوشنبه برگزار گردد.

رئیس پارلمان لبنان در ادامه درباره پرونده انفجار بندر بیروت و بررسی‌هایی که در آن صورت گرفته اظهار داشت، من اگر باور کنم که اشخاصی مسئول انفجار بندر بودند نمی‌گذارم در خانه‌هایشان بخوابند.

وی درباره ارتباط خود با سعد حریری، نخست وزیر پیشین لبنان گفت که با او ارتباطی ندارم و از تصمیم او راضی نیستم.

بری، همچنین به پرونده واردات انرژی از مصر و اردن به لبنان اشاره کرده و اظهار داشت که عمده دلیل عدم واردات برق به لبنان از اردن، ناتوانی دولت در تعیین یک نهاد نظارتی برای بخش برق از ۱۴ سال قبل بوده و بانک جهانی تامین بودجه مالی این پروژه را به تشکیل چنین نهادی مرتبط کرده است.

از طرف دیگر «الیاس بوصعب» معاون نبیه بری در یک مصاحبه تلویزیونی به پرونده مناقشه مرزی لبنان و فلسطین اشغالی پرداخته و تاکید کرد که لبنان به همه بلوک‌های خود در منطقه دریایی پایبند است و مهم‌ترین چیز این است که ما تضمین‌های کافی داریم که عملیات اکتشاف بلافاصله پس از اتمام مرزبندی آغاز خواهد شد.

وی در آستانه سفر فرستاده آمریکایی به بیروت جهت ازسرگیری مذاکرات غیر مستقیم میان لبنان و رژیم صهیونیستی اظهار داشت، شاید بتوان خوشبین بود که با آمدن هوکستاین به لبنان می‌توان راهکاری برای حل پرونده ترسیم مرز‌های دریایی پیدا کرد. ما تاکید می‌کنیم که لبنان به همه بلوک‌های خود پایبند است و هرگز میدان قانا را با کسی تقسیم نمی‌کند. ما از طرح‌های اسرائیل در این پرونده نمی‌ترسیم و موضوع این است که آن‌ها می‌خواهند برخی از بلوک‌های ما را بگیرند. این چیزی است که در رسانه‌ها منتشر می‌شود و ما درباره چیزی که در رسانه‌ها گفته می‌شود اظهار نظر نمی‌کنیم.

این مسئول لبنانی تصریح کرد: من فکر نمی‌کنم که امور به عقب برگردد و ما در این پرونده پیشرفت خواهیم کرد. در این میان برخی توجه خود را به جزئیات معطوف کرده‌اند. اما مهم نیست که ما تنها پرونده مرزبندی را تکمیل کنیم بلکه باید بعد از آن عملیات اکتشاف گاز بلافاصله آغاز گردد؛ بنابراین تضمین‌های کافی وجود دارد که عملیات حفاری بلافاصله بعد از پایان بحث درباره مرزبندی دریایی آغاز شود. همچنین برای ما مهم است که هیچ گونه مانع سیاسی در برابر شرکت‌هایی که قصد انجام عملیات حفاری در بلوک‌های لبنان را دارند وجود نداشته باشد.

وی در پایان گفت: تصمیم گیرنده در این پرونده دولت لبنان است و تا زمانی که مواضع نجیب میقاتی و میشل عون و نبیه بری متحد باشد، حزب‌الله نیز پشت این تصمیم ایستاده است.

در حالی که هنوز بسیاری از مقامات لبنانی نمی‌دانند فرستاده آمریکایی به عنوان میانجی در پرونده مناقشه مرزی لبنان و فلسطین اشغالی که گفته شده بود امروز وارد بیروت می‌شود چه پیغامی برای لبنانی‌ها خواهد داشت، منابع غیر رسمی در این کشور به شاخص‌هایی اشاره می‌کنند که پس از یک سری تماس‌های دیپلماتیک و مکاتبات غیررسمی با آمریکایی‌ها جمع‌آوری شده و نشان می‌دهد با توجه به تجارب گذشته و تحرکات آمریکا در این پرونده، لبنانی‌ها این بار با احتیاط رفتار خواهند کرد.

از سوی دیگر منابع مسئول لبنانی نیز هشدار دادند که نباید نسبت به وعده‌های آمریکا و میانجی آن در پرونده مناقشه مرزی امیدوار و خوشبین بود؛ چراکه روش مذاکره در این پرونده بار‌ها آزموده شده و نتیجه‌ای نداشته است؛ بنابراین می‌توان گفت که در مرحله فعلی نیز آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها به دنبال مانور دادن و خریدن زمان هستند؛ به ویژه در شرایطی که سید حسن نصرالله صراحتاً اسرائیلی‌ها را تهدید به مقابله نظامی کرده است.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار