یادداشت/ علی‌اصغر جعفری

«عاشورا»؛ نقطه کمال پیوند امام و امت

در نظام ساخت‌یافته‌ی شیعی همه چیز با درک مساله‌ی «امام و ماموم (امت)» جلوه می‌کند، که در چشم اغیار جریانی رازآلود و پر قدرت است. نقطه‌ی عطف و تام و تمام آن نیز در مدینه‌النبی (ص) و عاشوراست.
کد خبر: ۵۳۷۱۰۲
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۹ - 01August 2022

«عاشورا»؛ نقطه کمال پیوند امام و امتگروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس ـ علی‌اصغر جعفری ـ مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس؛ «باید باور کرد که جریان مرموز و نیرومندی میان این پیرمرد [امام خمینی] که ۱۵ سال در تبعید است و ملتی که او را صدا می‌زند وجود دارد.» (میشل فوکویاما، ۱۳۷۷) *

استناد به سخنان متفکران و اندیشمندان غربی درباره آنچه ملت بزرگ ایران از دریچه‌ی شهود آن را درک و تجربه کرده است، از سر انفعال یا وجاهت بخشیدن به بیگانگان نیست، چه اینکه اگر در این دیار تمنّای آنچه خود داشته‌ایم از بیگانه مقبول عام و خاص بود هرگز در دوران ابهت ظاهری جهان غرب و پیشرفت‌های آنان در علوم و صنایع اتفاقی همچون انقلاب اسلامی به وقوع نمی‌پیوست؛ انقلاب اسلامی اتمام حجّتی است برای عرض اندام عقل فعّال ایران اسلامی در مقابل انفعال غرب‌زدگان.

شاهد مثال آوردن از آنچه غرب درباره این انقلاب می‌پندارد، تنها زمینه‌ی پرده برداشتن از حقیقتی است که از شدت ظهور، چشم‌های آنان را نیز به خود خیره کرده و معنایی را که نتیجه‌ی زیستن و فهمیدن است در میان متفکران آنان ظاهر ساخته است، گرچه با همه‌ی این تفاسیر آنان از کُنه حقیقتی که در این سرزمین در جریان است غافلند و ارتباط وثیقِ میان امام و امت را با تعبیر «جریانی مرموز و نیرومند» توصیف می‌کنند.

اگر بنیادِ ساختار‌های اجتماعیِ غیراسلامی و قوام ارتباط میان دولت و ملت بر آب است، در نظام ساخت‌یافته‌ی شیعی همه چیز با درک مساله‌ی «امام و ماموم (امت)» جلوه می‌کند، که در چشم اغیار جریانی رازآلود و پر قدرت است. نقطه‌ی عطف و تام و تمام آن نیز در مدینه‌النبی (ص) و عاشوراست.

«إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ» در مدینه النبی (ص) هیچ تعارضی با «هؤُلاءِ ذُرِّیَّةُ الْمُصْطَفى، یُساقُونَ سَوْقَ السَّبایا» در عاشورا ندارد، که اوج و نزول در این جریان تاریخی، زمینه‌ای است تا جوهر ولایت در قلوب مومنان رنگ دهد و برای بیگانگان همچنان اسرارآمیز و همراه با خوف باشد.

انقلاب اسلامی ایران جلوه‌ای از عاشوراست؛ امام (ره) با سخن از اسلام و عاشورا حرکتش را آغاز کرد و در معرکه‌ی جنگ تحمیلی، از مقاتل خاک خورده‌ای که تنها با اشک‌ها و حسرت‌ها پیوند داشتند، صفحاتی ساخت برای بازنویسی حماسه‌های تاریخی در میدان مبارزه. برای ملتی که با چشم و جان و دل خود شاهد «تعزیه‌ی جهاد و مقاومت» بوده است، دیگر سخن گفتن از پیوند و عُلقه‌ی حرکتشان به رهبری امام راحل (ره) با عاشورا تکرار مکررات است.

مردم خوب می‌دانند که انقلاب اسلامی در آغاز از کدام چشمه آب می‌خورد و در غایت خود به کدام مقصد متصل خواهد شد که این سرنوشت هر شیئی است که در پیوند با عاشورای سیدالشهدا (ع) باشد، «والعاقبة للمتّقین.»

پی نوشت:
* ایرانی‌ها چه رویایی در سر دارند؟
ترجمه حسین معصومی‌همدانی، هرمس، تهران

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار