نماینده ادوار مجلس در گفت‌و‌گو با دفاع‌پرس:

برخورد با دلالان و مافیای اقتصادی گام بلندی در توسعه دیپلماسی اقتصادی است

حجت‌الاسلام سالک گفت: باید باند مافیای دلال اقتصادی در کشور دستشان قطع شود و اگر بتوانیم یک اقتصاد سالم در بخش‌های کشاورزی، صنعتی، معدنی و تجارت دانش‌بنیان رقم بزنیم، گام بلندی در توسعه دیپلماسی اقتصادی برداشته‌ایم.
کد خبر: ۵۳۷۴۰۰
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۳:۳۰ - 06August 2022

برخورد با دلالان و مافیای اقتصادی گام بلندی در توسعه دیپلماسی اقتصادی استحجت‌الاسلام «احمد سالک» نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، با اشاره به لزوم توسعه دیپلماسی اقتصادی در کشور‌های منطقه آمریکای لاتین با توجه به تاکیدات رهبر انقلاب اسلامی در این‌خصوص اظهار داشت: اسلام و فرهنگ انقلاب اسلامی یک فرهنگ جهانی است، بنابراین منحصر به یک منطقه خاص از دنیا نیست، ما در آیات قرآن کریم و روایات بحث هجرت را داریم که بیانگر این موضوع است.

توسعه دیپلماسی اقتصادی در گرو برنامه ریزی دقیق و راهبرد متناسب است

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه فرهنگ غنی اسلام جامعیت جهانی دارد، تصریح کرد: تحقق دیپلماسی اقتصادی و حضور در منطقه آمریکای لاتین بستگی به هدف‌گذاری صحیح، برنامه ریزی دقیق، راهبرد‌های متناسب و تکیه بر ظرفیت‌های داخلی و خارجی دارد. تقویت چنین حوزه‌هایی سبب می‌شود که در مقابل کشور‌های دنیا قدرت دیپلماسی و چانه‌زنی خود را افزایش دهیم.

سالک در ادامه بیان کرد: برای حضور پر رنگ در نقاط مختلف دنیا داشتن دیپلماسی قوی الزامی است، بنابراین ما نباید مانند دولت گذشته هدفمان فقط این باشد که با اروپا و آمریکا کار کنیم. تبعیض در تقسیم بندی کشور‌ها در بلندمدت به مصلحت نظام جمهوری اسلامی نبود. ما فقط با آمریکا و رژیم صهیونیستی مبتنی بر دیدگاه مقام معظم رهبری و حضرت امام نمی‌توانیم ارتباط داشته باشیم.

وی با بیان اینکه دکترین سیاست خارجی جمهوری اسلامی عدم ارتباط با آمریکا و اسرائیل است، تصریح کرد: البته این دکترین به معنای عدم ارتباط با مردم آمریکا نیست، بلکه ما باید با تمام ملت‌های دنیا ارتباط خود را تقویت کنیم.

مزدوران دیروز امروز در موضع ضعف و دفاع قرار دارند

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با تصریح بر اینکه بستر دیپلماسی جمهوری اسلامی با رشد گسترده بیداری امت‌ها در بهترین شرایط خود قرار دارد، گفت: اگر دیروز بعضی از کشور‌ها مزدوری می‌کردند، امروز در موضع ضعف و دفاع قرار دارند، ما در حال حاضر با ۳۶ کشور مورد تحریم آمریکا مواجه هستیم.

لزوم نشست ۳۶ کشور مورد تحریم آمریکا در تهران

حجت الاسلام سالک اظهار داشت: ما می‌توانیم در ایران نشستی با رؤسای این ۳۶ کشور برگزار کنیم تا نمایش قدرتی برای مستکبران باشد، این کشور‌ها عموما از قدرت سیاسی و اقتصادی خوبی برخوردار هستند که با اتحاد ظرفیتشان می‌توانند به خوبی در مقابل آمریکا و اسرائیل بایستند. بر این اساس معتقدم بیداری ملت‌ها ضامن تحقق دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی خواهد بود.

وی تاکید کرد: آقای رئیسی از ابتدای شروع به کار دولت خود این نوع دیپلماسی را با کشور‌های همسایه آغاز کرده است و ما شاهدیم که حرکت‌های خوبی در این زمینه صورت گرفته است.

منقطه آمریکای لاتین استقبال بی نظیری از رهبر انقلاب و امام دارند

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بنده در مدتی که عضو نهضت‌های جهانی بودم در بسیاری از کشور‌های آمریکای لاتین حضور داشتم و شاهد بودم که دولت و ملت این کشور‌ها استقبال بی نظیری از مقام معظم رهبری و حضرت امام دارند، اکنون در بسیاری از کشور‌های منطقه آمریکای لاتین مساجدی وجود دارد که مرکز اسلام گرایی در آن کشور‌ها محسوب می‌شود.

حجت الاسلام سالک با بیان اینکه کشور‌های آمریکای لاتین تحت فشار آمریکا و اسرائیل هستند، بیان داشت: کشور‌های آمریکای لاتین نیاز به یک سرپناه دارند و هیچ پناهی بهتر از جمهوری اسلامی برای آن‌ها نیست، بنابراین هر مقدار که بتوانیم روابط اقتصادی خود را با کشور‌های آمریکای لاتین گسترش دهیم، شاهد عمق روابط و نفع اقتصادی مشترک خواهیم بود.

پرواز مستقیم تهران-کاراکاس پیرو توسعه دیپلماسی اقتصادی بود

وی در ادامه با تاکید بر اینکه پیرو توسعه دیپلماسی اقتصادی با ونزوئلا اخیرا شاهد برقراری پرواز مستقیم تهران-کاراکاس بودیم، تصریح کرد: آقای رئیسی علاوه بر گسترش روابط با ونزوئلا در شانگهای و اوراسیا دامنه نفوذ ایران را گسترش داده است. معتقدم بستر روابط اقتصادی و دیپلماسی اقتصادی ایران مناسب است، اما دولت باید شرایط فعالیت اقتصادی را به گونه‌ای فراهم کند که نقدینگی کنترل و شرایط صادارت محصولات ایرانی فراهم شود.

عضو سابق مجمع نمایندگان استان اصفهان با تاکید بر اینکه محصولات ایرانی باید شرایط رقابت در دنیا را داشته باشند، گفت: برای رسیدن به این مهم نیاز است بخش خصوص در سطح کلان ساماندهی و فعال شود، همچنین باند مافیای دلال اقتصادی در کشور دستشان قطع شود، البته فراهم کردن این شرایط به سادگی نیست و باید زحمات زیادی کشیده شود، اما اگر بتوانیم یک اقتصاد سالم در بخش‌های کشاورزی، صنعتی، معدنی و تجارت دانش بنیان رقم بزنیم، گام بلندی در توسعه دیپلماسی اقتصادی برداشته ایم.

حجت الاسلام سالک با اشاره به طرح دیپلماسی پارلمانی مجلس و تاثیر آن بر توسعه دیپلماسی اقتصادی گفت: طرحی که اکنون مجلس آن را دست بررسی قرار داده جدید نیست و در مجالس گذشته به طور مکرر اتفاق افتاده است، بنده در مجلس گذشته در رأس یک هیئت دیپلماتیک بلندپایه به سوریه رفتم و با نمایندگان پارلمانی و نخست وزیر این کشور دیدار داشتم.

وی در ادامه گفت: البته اگر این دیپلماسی پارلمانی و سفر‌های دیپلماتیک نمایندگان ساماندهی شود، قطعا کمک بسیار خوبی به وزارت خارجه برای توسعه دیپلماسی اقتصادی خواهد شد. ولی به اعتقاد بنده دیپلماسی پارلمانی مجلس ملزوماتی هم دارد که یکی از مهم‌ترین ملزومات آن کمک و حمایت وزارت امور خارجه از نمایندگان است، در هر سفر پارلمانی وزارت خارجه باید تمامی اطلاعات لازم را در اختیار نمایندگان قرار دهد.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دلیل این است که به هیچ وجه دوگانگی ایجاد نشود، زیرا به صلاح نیست که کشور دیگری پی ببرد اهداف دولت و مجلس ایران متفاوت است، بنابراین هماهنگی قوی باید وجود داشته باشد.

انتهای پیام/۳۷۱

نظر شما
پربیننده ها