یاران خراسانی (۶۰)؛

شهید «هراتی‌مطلق»: انتقال پیام شهدا رسالتی سنگین است

جهادگر شهید «احمد هراتی‌مطلق» در فرازی از وصیت‌نامه خود آورده است: چه عظیم است تکلیف دفاع از اسلام و قرآن و چه سنگین است مسئولیت زینبیان در راستای رسانیدن پیام خون شهیدان و راست‌قامتان.
کد خبر: ۵۳۸۶۶۲
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۴ - 10August 2022

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، جهادگر شهید «احمد هراتی‌مطلق» در یکم فروردین ۱۳۳۲ در شهرستان «قوچان» متولد شد.

پدر را در هشت‌سالگی به دلیل بیماری از دست داد و پس از فوت پدر به‌اتفاق مادر، خواهر و برادران به مشهد مهاجرت کرد و در جوار حضرت رضا (ع) در محله طبرسی ساکن شد.

شهید هراتی‌مطلق به دلیل عشق و علاقه وافر به مادر هم‌زمان با تحصیل در مدرسه اولیایی مشغول به کار شد تا مادر کمتر دچار درد و رنج شود و از طرفی کمک‌خرج خانواده باشد.

با توجه به سن کم اما بسیار فعال و پر جنب‌وجوش بود و در کارهای عامه‌پسند حضور چشمگیری داشت. به‌عنوان نمونه با توجه به اینکه ۱۴ سال بیشتر نداشت با همکاری شهرداری مشهد نسبت به آسفالت خیابان‌های محل سکونت اقدام کرد که با تلاش‌های این بزرگ‌مرد کوچک فضای محله‌ای که در آن زندگی می‌کرد دگرگون شد.

بعد از مدتی در روزنامه خراسان مشغول به کار شد که این دوره با مبارزات پراکنده مردم علیه رژیم ستم‌شاهی هم‌زمان‌شده بود. در طول دوران خدمت در روزنامه خراسان با همکاری دوستان صمیمی خود همچون سردار شهید محمد بابارستمی به چاپ و پخش اعلامیه‌های حضرت امام خمینی (ره) مشغول بود و در این مدت بارها توسط ساواک دستگیر و به‌عنوان زندانی سیاسی شهره شده بود.

با اوج گرفتن مبارزات مردم علیه رژیم طاغوت شهید هراتی از زندان آزاد شد اما این آزادی نه‌تنها باعث نشد تا دست از مبارزه بردارد بلکه حضور او را در میادین مبارزه با رژیم سفاک پهلوی شدت بخشید.

یکی از افرادی که در طول دوران فعالیت سیاسی شهید هراتی‌مطلق با او همراه بود، شهید «محمدحسین کریمی» شوهر خواهر ایشان بود؛ وی اعلامیه‌ها و نوارهای سخنرانی حضرت امام خمینی (ره) را از شهید هراتی‌مطلق تحویل می‌گرفت و در شهرستان قوچان توزیع می‌کرد. وی در یکی از مأموریت‌ها در زمان عکس‌برداری از تظاهرات مردم و شناساندن عوامل ساواک، به دست دژخیمان ستم‌شاهی به شهادت رسید و شهید هراتی را تنها گذاشت، اما با رهبری امام خمینی (ره) و مجاهدت و ایستادگی آحاد مردم، خون شهید کریمی‌ها به ثمر نشست و انقلاب اسلامی به پیروزی رسید.

با پیروزی انقلاب اسلامی شهید هراتی‌مطلق در جهاد سازندگی خراسان مشغول به خدمت شد و با حکم دادستانی به‌عنوان مسئول ستاد پاک‌سازی این اداره منصوب شد که با همکاری چند نفر از معتمدین و انقلابیون اداری این رسالت خطیر را دنبال می‌کرد.

با شکل‌گیری حراست‌ها در دستگاه‌های اجرایی، شهید احمد هراتی‌مطلق به‌عنوان اولین مسئول حراست جهاد سازندگی خراسان منصوب شد که در طول این مدت با زالوصفتان و مزدوران به‌شدت برخورد کرد که مبالغ کلانی به بیت‌المال بازگردانده شد؛ وی در راستای انجام این وظیفه انقلابی بارها مورد تهدید و سوءقصد قرار گرفت.

هم‌زمان با مسئولیت حراست جنگ تحمیلی آغاز شد که بنا به‌ضرورت مدتی را در سپاه پاسداران مشغول به خدمت شد، سپس مسئولیت دفتر جبهه و جنگ جهاد سازندگی خراسان را بر عهده گرفت که در این مدت خدمات شایان و قابل‌توجهی ارائه کرد. ازجمله اقدامات شاخص شهید هراتی‌مطلق می‌توان به راه‌اندازی کاروان کمک به جبهه‌ها تحت عنوان «کاروان محمد رسول‌الله (ص)» اشاره کرد که طبق اسناد موجود در قالب این کاروان بالغ‌بر ۵۰۰ میلیون تومان کمک جمع‌آوری و به جبهه‌های حق علیه باطل ارسال شد که در نوع خود بی‌نظیر بود.

جهادگر مخلص «احمد هراتی‌مطلق» سرانجام در هفدهم اسفند ۱۳۶۶ در «تنگه چزابه» به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

فرازی از وصیت‌نامه جهادگر شهید احمد هراتی‌مطلق

آنگاه که انسان عاشق می‌شود و پای عشق به میان می‌آید همه‌چیزش را فدای هدفش نموده پای به عرصه میدان و فنا شدن در راه معبود می‌گذارد.

آری چه زیباست آگاهانه به پیشواز یار رفتن و چه شیرین است جان دادن در راه خدا و چه عارفانه و زیباست ناله آخرین را در راه وصال به معشوق سردادن.

چه عظیم است تکلیف دفاع از اسلام و قرآن و چه سنگین است مسئولیت زینبیان در راستای رسانیدن پیام خون شهیدان و راست‌قامتان.

خدایا چه بگویم و چه بنویسم که قلم از عظمت تو نفسش به شماره افتاده است چه قلمی است که بتواند خون شهید را به رشته تحریر درآورد.

ای‌کاش قلب انسان به رشته تحریر درمی‌آمد تا عشق و شور آن موردتوجه همگان قرار می‌گرفت.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار