در نشست طیف اجتماعی ادبیات داستان دفاع مقدس مطرح شد

مخاطب از کتاب‌های سفارشی دفاع مقدس دل‌زده شده است

نشست "بررسی طبف اجتماعی ادبیات داستانی دفاع مقدس" در محل نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس برگزار شد.
کد خبر: ۵۴۰۶
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۶ - 01November 2013

مخاطب از کتاب‌های سفارشی دفاع مقدس دل‌زده شده است

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، در این نشست که شب گذشته برگزار شد، رضا امیرخانی، محمدرضا بایرامی و حسن گلچین (نویسنده رمانهای ادبیات دفاع مقدس) حضور داشته و به بررسی مخاطبان ادبیات داستانی دفاع مقدس پرداختند.

رضا امیرخانی در این نشست با بیان اینکه ادبیات دفاع مقدس طیف اجتماعی خاصی ندارد و هرکس که به ایران علاقه دارد را در بر میگیرد، اظهار داشت: من قائل به این نیستم که مخاطبان ادبیات جنگ و ادبیات انقلاب اسلامی، طیف مشخصی هستند.

نویسنده کتاب ارمیا تصریح کرد: مشکل اصلی ضعف ارتباط اثر و مخاطب است و آثار از نفوذ زیادی برخوردار نیستند. طیف مخاطبان گسترده هستند، اما برخی ادبیات دفاع مقدس را انتخاب میکنند و برخی ژانر دیگری را میپسندند. این به انتخاب مخاطب و کیفیت اثر ارتباط دارد.

در ادامه این نشست محمدرضا بایرامی در اینباره گفت: با توجه به مرز هزار کیلومتری و با حضور اقوام مختلف و حتی زنان در جنگ، طیف گسترده ادبیات داستانی دفاع مقدس قابل بحث نیست و این امر بدیهی است.

نویسنده رمانهای پل معلق و عقابهای تپه شصت، با بیان اینکه با توجه به پتانسیلهای موجود، به جنبههای مختلف جنگ پرداخته نشده است، افزود: عدهای بعضی الفاظ را بهکار میبرند و تعریفهایی را ارائه میدهند که عدهای را از دایره جنگ خارج میکنند و این باعث مصادره جنگ میشود. به همین دلیل گاهی اوقات مخاطب علاقهای به موضوع ادبیات دفاع مقدس نشان نمیدهد.

 در بخش دیگری از این نشست، حسن گلچین با اشاره به درک نویسنده از مخاطب گفت: معمولا نویسندهها در کشور ما و به طور خاص در ادبیات دفاع مقدس تصوری از مخاطب ندارند و بیشتر متوجه پذیرش اثر توسط ناشر و ممیزی هستند.

وی یکی از مهمترین مشکلات حال حاضر آثار داستانی را وجود بروکراسی ممیزی و سلیقهی ناشران دانست و تصریح کرد: در ادبیات دفاع مقدس معمولاً اثرها سفارشی هستند و توسط شخصیتهای دولتی یا شبهدولتی سفارش داده میشوند. در طول این سالها کتابهایی بر اساس بخشنامه تولید شدهاند که فروش نداشتند و الان دارند خاک میخورند.

این نویسنده با بیان اینکه در جامعه اقبال خوبی از کتابهای جدید نمیشود مگر اینکه نویسنده را بشناسند، افزود: با توجه به هزینه و سرمایهگذاری که در ادبیات دفاع مقدس میشود بازدهی خوبی وجود ندارد و حتی برخی ناشران کارشان را رها کردهاند.

وی با بیان اینکه مهم این است که مخاطب به صورت داوطلبانه به دنبال یک اثر برود، خاطرنشان کرد: باید به این سوال پاسخ داده شود که چرا وقتی کتابی در حوزه ادبیات دفاع مقدس منتشر میشود مشتری به سراغ آن نمیرود؟ این درحالی است که برخی کتابها بدون در اختیار داشتن رسانه و کمترین تبلیغات به چاپ شصتم رسیده است.

گلچین با انتقاد از انتشار کارهای سفارشی و عدم تأمل مسئولین در این زمینه افزود: من نویسندهای را دیدهام که قرار بود زندگینامه شهید شاخصی را بنویسد، اما وقتی بررسی کرد متوجه شد و سر و ته این خاطرات بیش از 10 صفحه نمیشود. او برای اینکه بتواند پنج میلیون تومان از بنیاد شهید بگیرد، آسمان و ریسمان بافت و با جابهجا کردن زمان، حجم خاطرات را به 200 صفحه افزایش داد.

وی خاطرنشان کرد: موضوع باید نویسنده را وادار به نوشتن کند، نه عوامل دیگر. طبیعی است وقتی نویسندهای درگیر موضوعی میشود، کار را زیباتر و بهتر مینویسد، اما اگر کار سفارشی شود دیگر سرنوشت این اثر برای نویسنده مهم نخواهد بود.

نظر شما
پربیننده ها