یادداشت/ غلامرضا بنی‌اسدی

«جهادِ تبیین» یک تکلیف عاشورایی است

این که پس از ۱۴ قرن به روشنی تمام کربلا را می‌بینیم، به خاطر روایت دست اول جریان امامت از کربلا و تبیین آنان از واقعه است. این رسم هم درسی است فراروی ما. مایی که خود را و نهضت خود را جان‌یافته با عاشورا تعریف کرده‌ایم به قاعده با تهدیدهایی از مولفه‌های تهدید کننده آن مکتب هم مواجهیم.
کد خبر: ۵۴۱۸۴۸
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۴ - 27August 2022

گروه استان‌های دفاع‌پرس- «غلامرضا بنی‌اسدی» پیشکسوت دفاع مقدس و رونامه‌نگار؛ تبیین حقیقت به اندازه خود حقیقت واجب است. غفلت از این مهم می‌تواند به آن بینجامد که باطل، لباس حق را بپوشد و بر صدر بنشیند و حکم هم بدهد. می‌تواند حقیقت را تیغ بر شاهرگ کشد و حیات بستاند. کم به یاد ندارد تاریخ از این جابه‌جایی‌ها. از قلب واقعیت‌ها که به غلبه ناحق انجامیده است.

این که رهبر فرزانه انقلاب از یک واجب حیات‌بخش به نام «جهاد تبیین» سخن به میان آورده‌اند، برای این است که میدان، به دست اصحابِ «تقلیب» و «تغلیب» نیفتد تا با «واژگونه» نمایی، راه «چیرگی» نابایسته‌ها را فراهم کنند. اگر این بایستگی ملی و انقلابی را در اندازه جهاد، عظیم و فراگیر ندانیم، قطعا به روزهایی خواهیم رسید که خون از حنجره حقیقت فوران کند.

کربلا از دو منظر پیش روی ماست. اول از این زاویه که چون میدان به دست ارباب تقلیب افتاد، حقیقت‌های دینی چنان واژگونه گشت که میمون‌ها از منبر رسول‌الله بالا رفتند و دروغی چون یزید، جامه خلافت پوشید. این وارونگی که در حیات امت روی داد، فضا برای «تغلیب» و چیرگی ظلمت بر فضای روشن چنان فراهم شد که برخی‌ها برای کشتن حضرت حسین (ع) غسل کردند و نیت، خالص نمودند و خون امام را که ثارالله بود را بر دشت خونبار نینوا ریختند در حالی که از دادن آب هم دریغ کردند.

منظر دوم اما با نگاه افق‌گشایی است. یعنی کربلا را باید جوری خواند که نه تقلیب اتفاق بیفتد و نه تغلیب. بلکه حقیقت بر شانه‌های بینات، تا همیشه واقعیت را بیان کند. کاری که امام سجاد، علیه السلام، و حضرت زینب، سلام الله‌علیها، به بهترین شکل به انجام رساندند تا جریانی که کربلا را به خون کشیده بود نتواند خون‌های مطهر را زیر خاک بپوشاند حتی اگر پیکر شهیدان به خاک سپرده شود.

این که پس از ۱۴ قرن به روشنی تمام کربلا را می‌بینیم، این که زشتی در چهره یزید و ابن‌زیاد و همه ابواب جمعی‌شان در افزایش است، این که لعن ظالمان تا قیامت جاری است، همه و همه به خاطر روایت دست اول جریان امامت از کربلا و تبیین آنان از واقعه است. این رسم هم درسی است فراروی ما. مایی که خود را و نهضت خود را جان یافته با عاشورا تعریف کرده‌ایم به قاعده با تهدیدهایی از مولفه‌های تهدید کننده آن مکتب هم مواجهیم. تهدیدهایی به روز شده، مستظهر به زر و زور و تزویر که هژمونی رسانه را هم با خود دارد.

مواجهه با تهدیدی چنین همه جانبه و فراگیر، قطعا هوشیاری مضاعف، کنشگری فعال، روایت صادق و حرفه‌ای، هنرمندی تبیینی می‌طلبد. این هم تکلیفی است فراروی همه ما که می‌خواهیم حقیقت از هر گزندی محفوظ بماند تا بتوانیم به حق خود در همه حوزه‌ها برسیم. روشنگری امروز، تبیین واقعیت‌ها، تعریف درست نسبت‌ها، ترجمه روز آمد مجاهده بسیجی در عرصه عمل است. بسان شهدا که با همه وجود به میدان آمدند، وارد عرصه شویم. قطعا دست یاریگر الهی را با خود خواهیم داشت.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها