یادداشت/ سمانه حسن‌خانی

تقویت سیاست خارجی با عضویت دائم ایران در سازمان شانگ‌های

پذیرش عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگ‌های یکی از مهمترین اتفاقات در عرصه روابط خارجی ایران محسوب می‌شود و با پذیرش آن سیاست خارجی از ظرفیت‌ها و امکانات جدیدی بهره‌مند می‌شود.
کد خبر: ۵۴۵۰۲۶
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۳:۰۰ - 13September 2022

تقویت سیاست خارجی با عضویت دائم ایران در سازمان شانگ‌هایگروه اخبار داخلی دفاع‌پرس_ سمانه حسن‌خانی؛ سازمان همکاری شانگ‌های (SCO) سازمان بین‌المللی بین دولتی است که در ۱۵ ژوئن سال ۲۰۰۱ میلادی در شهر بندری شانگهای، توسط قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان با هدف برقرار کردن موازنه در برابر نفوذ آمریکا و ناتو در منطقه تاسیس شد.

این سازمان ۱۲ عضو دارد و جمهوری اسلامی ایران، افغانستان، مغولستان و بلاروس اعضای ناظر این سازمان هستند.

با توجه به اینکه ایران از سال ۱۳۸۴ عضو ناظر این سازمان است و در دولت دوازدهم موضوع تغییر  عضویت از ناظر به اصلی مطرح شد و تا امروز در دستور کار این سازمان است باید در این دور از نشست این سازمان که هفته جاری برگزار می‌شود  مورد توجه جدی قرار گیرد.

حضور رئیس جمهور در این نشست به روند پیگیری این موضوع (عضو دائم) کمک شایانی خواهد کرد، چون در این اجلاسیه عظیم همکاری‌های مختلفی در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی میان کشور‌های عضو شکل خواهد گرفت.

همچنین در شرایط امروز  منطقه‌ای و بین‌المللی که ایران تحت تحریم‌های اقتصادی آمریکا و تلاش این کشور برای در انزواگذاشتن قرار گرفته است این اجلاسیه سالیانه از اهمیت زیادی برخوردار است.

سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران همواره مبتنی بر حسن همجواری، همزیستی مسالمت‌آمیز و توسعه روزافزون روابط اقتصادی و تجاری با همسایگان و کشور‌های دوست با هدف توسعه و رشد اقتصاد منطقه است و در مسیر ارتقای رفاه و معیشت ساکنان منطقه، توسعه پایدار و فقرزدایی در منطقه گام برمی‌دارد.

پذیرش عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگ‌های یکی از مهمترین اتفاقات در عرصه روابط خارجی ایران محسوب می‌شود و با پذیرش آن سیاست خارجی از ظرفیت‌ها و امکانات جدیدی بهره‌مند می‌شود.

همچنین گسترش خطوط انتقال انرژی و توسعه مسیر‌های مواصلاتی در منطقه از مهمترین ساز و کار‌های همکاری در منطقه محسوب می‌شود. چون ایران یکی از مهمترین مجاری انتقال انرژی و یکی از شاهراه‌های مواصلاتی در منطقه با برخورداری از منابع غنی انرژی است و می‌تواند نیاز‌های اصلی بسیاری از کشور‌های منطقه و اعضای سازمان شانگ‌های را در این زمینه تامین کند.

از سویی در این دوران که مسائل امنیتی تروریسم، جدایی‌طلبی، افراطی‌گرایی دینی، قاچاق مواد مخدر و پولشویی ... بیشتر نمود پیدا کرده است ایران که همواره بر تقویت حسن همجواری، ایجاد اعتماد و گفتگو با همسایگان در حوزه‌هایی، چون اوراسیا، خلیج‌فارس، جنوب و غرب آسیا تاکید داشته و امنیت پایدار را جز از طریق همکاری، مشارکت و صلح میسر نمی‌داند از همکاری در قالب سازمان همکاری شانگ‌های برای مواجهه با چالش‌های منطقه در حوزه‌های امنیتی، سیاسی و اقتصادی استقبال کرده و برای حفظ صلح و ثبات منطقه تلاش می‌کند.

در دورانی که تلاش‌های سیاسی و رسانه‌ای آمریکا و برخی کشور‌های جنوب خلیج فارس برای بالانگه داشتن سطح تنش‌ها در منطقه است شرکت رئیس جمهور ایران در این اجلاس مهم آسیایی و منطقه‌ای نشانه شکست تلاش‌ها برای ایران هراسی و انزوای آن و هم تأییدکننده نقش تعیین کننده ایران در تأمین ثبات و امنیت منطقه است که امید می‌رود این حضور در هفته جاری سنگ بنای عضویت دائم ایران را در این سازمان محکم کند.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار