شهید هوشنگ ترکاشوند:

مملکت به کار، تلاش و مدیریت صحیح نیاز دارد

شهید هوشنگ ترکاشوند در قسمتی از وصیت‌نامه خود آورده است: «کاری را به‌عنوان شغال انتخاب کنید که سازنده و تولیدی باشد؛ الان مملکت به کار و تلاش و ابتکار و اختراع و مدیریت صحیح نیاز دارد.»
کد خبر: ۵۴۵۰۶۳
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۶ - 13September 2022

مملکت به کار، تلاش و مدیریت صحیح نیاز دارد

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «شهید» شاهد شهود عرفانی شد و نقش هرچه خوبی را در چهارفصل گیتی نمایان کرد و چشم ستارگان آسمان را روشن، ققنوس هشت جنت که هفت آسمان را مجذوب خود کرده است، همان عاشقی که در وادی مقدس عاشقی، پر پرواز گشود و فرشتگان را نوازشگر روح نابش کرد.

می‌خواهیم هر روز را با نامی و یادی از این ستاره‌ها، شب کنیم و کار را با تبرک و مدد از این عارفان عاشق آغاز؛ باشد که ادای دینی باشد بر آن همه رشادت، شهامت، مجاهدت و شجاعت... برگ سبزی، تحفه درویش، تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

وصیت‌نامه شهید هوشنگ ترکاشوند

«بسم الله الرحمن الرحیم

تمام نفوس طعم مرگ را خواهند چشید و حتما ً به پاداش اعمالتان رسانده خواهید شد در روز قیامت، و آن کس که از آتش نجات یافت و وارد بهشت شد او نجات یافته است، و زندگی دنیا چیزی به جز مایه غرور نیست - شما در دارایی‌ها و جسم و جانتان آزمایش خواهید شد و از اهل کتاب و از کافران اذیت‌های زیادی خواهید شنید و اگر صبر پیشه کنید و با تقوا باشید این از استواری کارهاست (راه صحیح است).

با ستایش و حمد پروردگار به خاطر نعمت حیات و با سلام محضر رسول اکرم (ص) و امامان معصوم و آقا و سرورمان امام زمان (عج) و امام امت و با سلام بر شما پدر و مادر گرامی (غفرالله لکم انشاءالله)

هدف از خلقت انسان برخورداری او از رحمت الهی است و این رحمت از این باب است که توفیق می‌یابد بندگی خداوند را کند و حمد او را بجای آورد. زندگی اگر طبق فطرت الهی و احکام الهی باشد همه‌اش عبادت است یعنی غذا خوردن، نفس کشیدن، راه رفتن، کارکردن، خوابیدن، خندیدن، گریه کردن، ازدواج کردن، بچه بزرگ کردن، کمک به دیگری، زیبایی را دوست داشتن، از زشتی و پلیدی نفرت داشتن و ...

البته طبق آیات صریح قرآن کریم همین زندگی و تمام جزئیاتش موجب ابتلا و آزمایش انسان است، چون در نهاد انسانی دو قوه هست یا دو استعداد هست، استعدادی برای کسب خیر و استعدادی در انجام شر و با عقل و اراده است که راه خیر را انتخاب و در جهت رشد و طاعت پروردگار می‌افتد و در پس هر مرحله مرحله دیگری هست و لذا آزمایش در همه امور به یکباره نیست بلکه در آنجا که انتظارش را ندارد و آمادگی‌اش را ندارد و نقطه ضعف او محسوب می‌شود همان موجب آزمایش است مثلا ًحضرت ابراهیم (ع) آزمایشش در خوردن و خوابیدن و هجرت و انفاق و عبادت و ... نیست چراکه همه زندگیش صرف این امور شده بلکه نقطه ضعفش محل آزمایش است و آن اسماعیل تنها فرزند اوست که آن هم در سن پیری است و باید با دست خودش قربانی کند که این را نیز به جای می‌آورد.

پدرجان و مادرجان می‌دانم که با از دست دادن من بسیار ناراحت هستید و ناراحتی حاصله به هیچ وجه قابل شرح و تفسیر نیست، اما از خداوند صبر بخواهید و خوشحال باشید که شما هم چیزی داشتید که هدیه کنید و شکرگزار باشید که فرزندتان سعی داشت در راه خیر باشد و فرزندان دیگرتان نیز الحمدلله هر کدام به نوبه خود در همین جهت هستند.

والدین عزیزم جداً مرا ببخشید که نتوانستم قدمی در جهت خدمتگزاری شما بردارم و کمکی در رفع مشکلات زندگی کنم، ولی انشاءالله که بتوانید به زیارت اباعبدالله (ع) نائل شوید.

مقدم بر هر کار و هر چیز نماز را بر پا دارید که اگر نماز آن چنان که شایسته است برپا دارید روزی پنج بار هدف زندگی را یادآوری کرده و به خطا‌ها و گناهان اقرار و طلب آمرزش و اصلاح کرده و تجدید الفت و پیوند با خالق هستی می‌شود و این خود بالاترین نیرو برای اصلاح ما خواهد بود.

قرآن را حتی المقدور روزانه تلاوت کرده و به ترجمه آن توجه کنید، چون دستورالعمل زندگی ما ابتدا در قرآن است و اگر با آن آشنا نباشیم و آن را در متن زندگی قرار ندهیم چگونه می‌توانیم ادعای مسلمانی کنیم.

تبعیت از فق‌های عظام کنید و در مسائل احکام، رساله را مد نظر داشته باشید، زیرا به حکم عقل و شرع یا بایستی طبیب باشیم یا به دستور طبیب عمل کنیم این را هم، یا باید فقیه باشیم یا به دستور فقیه عادل عالم به زمان و اعلم گردن نهیم.

هیچ حکومتی حکومت حقه نیست الا حکومت اسلامی و هیچ رابطه‌ای بین امت و امام و ملت و دولت صحیح‌تر و سالم‌تر از آن چه که اسلام در این زمینه شرح و تبیین کرده است، نیست و نخواهد که باشد.

آنچه که ماموران و مسئولان دولتی انجام می‌دهند به نظر شما یا صحیح است یا ناصحیح. اگر صحیح است بایستی که مشوق آن باشیم و الا بایستی اگر تماس مستقیم می‌توانیم داشته باشیم مستقیما ً اشکال را به وی گوشزد و علت آن را جویا شویم آن گاه یا اشکال ما وارد نیست و جواب می‌گیریم یا وارد است که در این صورت هم یا قبول می‌کند فبحاالمراد، یا قبول نمی‌کند، آن گاه به مسئولان بالاتر یا کسی که می‌تواند روی او نفوذ داشته باشد مساله را در میان می‌گذاریم و باز هم به همین ترتیب اگر اشکال بود به مسئولان بالاتر یکی پس از دیگر مسئله مطرح می‌شود و این روال امر به معروف و نهی از منکر در جامعه اسلامی است و همینطور که ملاحظه فرمودید ایراد و اشکالی به نظر رسیده در مورد مامورین و مسئولین دولتی نباید با افرادی که ذیربط و ذیصلاح نیستند در میان گذاشته شود که در این صورت دو گناه انجام گرفته یکی غیبت و دوم تعضعیف حکومت اسلامی.

برای اطعام مسکین و یتیم توجه خاصی قائل شوید که یکی از اوامر اسلام است و اگر به صورت ناشناس و مخفی انجام دهید حب دنیا را در دلتان کم کرده و ریا را همینطور، قلب را سلیم و رحمت پروردگار را جلب می‌کند؛ سعی کنید برای این کار حد و اندازه‌ای قائل نشوید چراکه نمونه گویا رفتار امامان معصوم است.

تا آنجا که مقدور است در کار‌های اجتماعی عالم‌المنفعه کوشا باشید؛ تا آنجا که می‌توانید درس بخوانید و علم بیاموزید، کار‌هایی را به عنوان شغل انتخاب کنید که سازنده و تولیدی باشد حال چه در نظام اداری یا شغل آزاد که الان مملکت به کار و تلاش و ابتکار و اختراع و مدیریت صحیح محتاج است؛ هیچگاه اجر خودتان را با منت گذاشتن بر کسی از بین نبرید.»

منبع: فارس

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار