یادداشت/ موسی‌الرضا عبداللهی

زیارت عاشورا و ارتقای اندیشه جهادی رزمندگان

مضامین زیارت عاشورا دربرگیرنده مفاهیم سیاسی است که کلمه‌به‌کلمه آن می‌تواند پیام تولی و تبری را منتقل کند.
کد خبر: ۵۴۵۳۵۹
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۴۰۱ - ۰۱:۱۹ - 30September 2022

گروه استان‌های دفاع‌پرس - «موسی‌الرضا عبداللهی»؛ زیارت عاشورا حامل پیام دشمن‌شناسی و مضامین آن دربرگیرنده مفاهیم سیاسی است که کلمه‌به‌کلمه آن می‌تواند پیام تولی و تبری را منتقل کند و لذا در دوران دفاع مقدس شهدا و رزمندگان به مفاهیم زیارت عاشورا باور قلبی داشتند و آن‌ را در فهم دشمن‌شناسی، فتنه‌شناسی، جهاد و مقاومت و ارتقای بینش خود در ولایت‌پذیری‌ اثرگذار می‌دانستند.

در دوران دفاع مقدس که زیارت عاشورا به‌صورت مستمر حداقل یک نوبت در شبانه‌روز توسط رزمندگان قرائت می‌شد کلید واژه حرکت عاشقانه آن‌ها برای ستیز با دشمنان دین و مضامین آن بسترساز تربیّت سیاسی و اجتماعی شهیدان و مجاهدان راه خدا بود.

اشعار برگرفته از زیارت عاشورا و سایر ادعیه که هر روز در نواهای صبحگاهی توسط رزمندگان به‌صورت رجز خوانده می‌شد، نفرت آن‌ها را نسبت به دشمنان دین بیشتر می‌کرد. رزمندگان دفاع مقدس با قرائت زیارت عاشورا ستیز و مبارزه واقعی با دشمنان را به سبک امام حسین (ع) و اندیشه دفاعی ایشان می‌آموختند و این شور حماسی در تمام مقرها، اردوگاه‌ها و سنگرها و جای‌جای حضور رزمندگان احساس می‌شد.

قرائت زیارت عاشورا با صوتی حزین توسط برخی از رزمندگان ضمن برقراری ارتباط دلی با سیدوسالار شهیدان، روح مقاومت را در آن‌ها تقویت می‌کرد. رزمندگان و شهدا در انس با زیارت عاشورا، روح عبودیّت معنوی می‌یافت، حالتی که انسان به مقام قرب و شکرگذاری به درگاه خداوند رهنمون می‌شد.

توسل رزمندگان زمانی که پیشانی بر سجده شکر می‌گذاشتند و «اللهم لک الحمد شاکرین» و «اللهم الرزقنا توفیق الشهاده» را با حالت تضرع زمزمه می‌کردند هدفمند می‌شد و از طریق این تقرّب، حیات خود را به عرفان حسینی متصل می‌کردند تا آبرومند به محضر خداوند متعال و امام حسین (ع) شرفیاب شوند.

این زیارت‌نامه عارفانه که سیره و اندیشه سیاسی امام حسین (ع) را تبیین می‌کند حامل این پیام‌ است که می‌توان از دریچه تقرّب به امام حسین علیه السلام به تقرّب خدا رسید. باور اعتقادی رزمندگان و به‌خصوص شهیدان این بود که هر کس مرام سیاسی خود را به زیارت عاشورا گره بزند برای همیشه حسینی و مدافع اسلام باقی خواهد ماند و تندباد حوادث و فتنه‌ها آن را دچار تزلزل نمی‌کند.

اقتضای حیات انسان مکتبی، مبارز و مسلمان این است که سطح تربیت سیاسی و اجتماعی خود را نسبت به حق و باطل همراه با تولیّ و تبرّی از دشمنان دین مُتوازن سازد تا با رسیدن به جایگاه تقرب الهی و فیض شهادت، به مقام شفاعت دست پیدا کند، راهی که شهیدان با انس گرفتن با زیارت عاشورا به این مقام نائل آمدند تا شفیع همرزمان خود در قیامت باشند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها