دبیر رویداد «صاحبدلان» در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

ماندگاری تعزیه نیازمند اقدام فوری است/ باید دانشکده تاسیس شود

فرهنگ با تاکید براینکه ضروری است که دلسوزان برای ماندگاری تعزیه که یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های فرهنگی و اصیل ایرانی است کاری صورت دهند، گفت: ماندگاری تعزیه نیازمند ایجاد یک دانشکده تخصصی است.
کد خبر: ۵۴۵۹۰۹
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۰ - 19September 2022

«محمود فرهنگ» دبیر دوازدهمین دوره «تئاتر صاحبدلان» در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، با تاکید براینکه فرهنگ غنی مردم ایران باعث ماندگاری تعزیه بوده است، اظهار داشت: تعزیه در فرهنگ ایرانی دارای ریشه و غنای فرهنگی است و ما در این زمینه شخصیت‌های بسیاری را در نقاط ایران داشته‌ایم که در این زمینه فعالیت می‌کردند اما به مرور زمان این نوع نمایش که اصیل‌ترین نمایش ایرانی است به تدریج خالی از برزگان شده است.

فرهنگ به کم‌کاری‌های صورت گرفته برای ماندگاری و ثبت هنر تعزیه‌خوانی اشاره کرد و با بیان اینکه بایستی طی ۴۲ سال دانشكده‌ای برای تعزیه تأسیس می‌شد؛ اما در این مورد كوتاهی شد، تصریح کرد: ما نتوانستیم از تعزیه به‌عنوان یک نمایش تام و تمام كه همه عناصر نمایش در آن وجود دارد به‌صورت علمی استفاده كنیم؛ لذا اگر دانشكده‌ای برای این هنر ایجاد نشود تمام گنجینه‌ها را از دست خواهیم داد.

دبیر دوازدهمین دوره «تئاتر صاحبدلان» ضمن ابراز تأسف از عدم توانایی در آموزش نمایش ایرانی خاطرنشان كرد: باید كاری كرد تا تعزیه ماندگار شود، در غیر این صورت تعزیه از بین خواهد رفت.

فرهنگ از رسانه‌ها درخواست کرد درباره تعزیه از مسوولین مطالبه‌گری کنند و سپس تاکید کرد: رسانه‌های ما به‌عنوان زبان گویای مردم باید از مجموعه‌های مختلف فرهنگی و متولیان اصلی همچون شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر دستگاه‌ها مانند وزارت علوم برای نمایش ایرانی مطالبه‌گری کنند تا شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه باشیم.

این استاد دانشگاه به نابودی نسخ مهم و تاریخی متنون تعزیه اشاره کرد و با بیان اینکه سهل‌انگاری‌های زیادی در این زمینه صورت گرفته تاجایی که شاهدیم بهترین نسخه‌های ایرانی تعزیه از دست خارج شده است، خاطرنشان کرد: تعزیه كمكی برای حفظ دین و نگهداری اعتقادات مردم است؛ لذا توجه به آن ضرورت دارد لذا مدیران فرهنگی باید در این زمینه تولیدات آثار فاخر داشته باشند چرا كه هزینه‌های جدی برای ارتقای تربیت تماشاچی به وجود می‌آورد.

وی با اشاره به حمایت رویداد صاحبدلان از نمایش‌های مذهبی اظهار كرد: متأسفانه در دانشگاه‌های هنری، دین‌گریزی از فلسفه‌های اصلی آموزش تئاتر است و در این شرایط تعزیه بی‌ارزش و پرداختن به تئاتر غرب اولویت خواهد شد. همچنین طرح درس‌ها در دانشگاه باید تغییر كند تا توجه دانشجویان به تعزیه جلب شود و این در حالی است كه جهان به دنبال تعزیه خواهد بود.

دبیر دوازدهمین دوره «تئاتر صاحبدلان» با تاکید براینکه ساختار تعزیه به همراه اعتقاداتی كه در مفاهیم شخصیت‌های تعزیه وجود دارد، انسان‌ها را به آرامش می‌رساند، گفت: متولیان اصلی فرهنگ در دولت‌های مختلف طی ۴۲ سال گذشته نسبت به مسئله و موضوع مهمی همچون تعزیه غفلت داشته‌اند که امیدواریم در دورانی کنونی جبران شود.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار