یادداشت/ سمانه حسن‌خانی

آشوب؛ بهانه جدید آمریکا برای تشدید تحریم‌ ایران

تحریم دیگر واژه نخ‌نمای ایالات متحده آمریکا و هم‌پیمانانش در چهار دهه گذشته علیه جمهوری اسلامی شده است که به فراخور شرایط ایران آن را مورد استفاده قرار می‌دهند.
کد خبر: ۵۴۹۶۸۲
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۰۳:۱۹ - 11October 2022

آشوب ایران بهانه جدید آمریکا برای تشدید تحریم‌هاگروه اخبار داخلی دفاع‌پرس_ سمانه حسن‌خانی؛ اعتراضات در ایران پس از فوت «مهسا امینی»، بهانه و ترفند جدید آمریکا و برخی از کشور‌های اروپایی برای تکرار ادعا‌ها و دخالت‌ها شد که در ادامه به تحریم‌های جدید رسید.

این تهدیدات و تحریم‌ها که اخیرا شدت گرفته است از ۱۸ شهریور با تحریم چهار شرکت و یک شخص ایرانی شروع شد و شرکت خدمات هواپیمایی سفیران و ۱۰ شخص و دو نهاد به دلیل فعالیت‌های سایبری «بدنهاد» تحریم شدند.

همچنین سه فروند هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ متعلق به شرکت‌های هواپیمایی ایران که به روسیه خدمات باری ارائه می‌کنند، پلیس امنیت ملی و برخی مقامات امنیتی تهران، «اسماعیل خطیب» وزیر اطلاعات و شماری از فرماندهان نظامی و انتظامی جمهوری اسلامی به لیست تحریم‌ها اضافه شدند.

با توجه به برخی محدودیت‌های اینترنتی در کشور به دنبال اغتشاش و آشوب وزارت خزانه‌داری آمریکا با صدور بیانیه مداخله‌جویانه برای حمایت از اعتراضات در ایران اعلام کرد که مجوز کلی برای افزایش حمایت از اینترنت آزاد ایران را صادر کرده است تا مردم ایران بتوانند با یکدیگر به راحتی ارتباط برقرار کنند.

قطعی اینترنت هم باز دولتمردان تروریست آمریکا را بیکار نگذاشت و آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا از تحریم دو شرکت حمل‌ونقل و انبار ژانگو و کشتی‌رانی دبلیو اس و «احمد وحیدی» وزیر کشور و «عیسی زارع‌پور» وزیر ارتباطات خبر داد.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید هم به دنبال او به صراحت اعلام کرد: «ما تاکنون چندین تحریم علیه نهاد‌های ایرانی به خاطر این اقدامات آن‌ها صادر کرده‌ایم و همچنان به دنبال اهدافی برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران خواهیم بود.»

برخی از کشور‌های اروپایی همپیمان با آمریکا هم از این فرصت به وجود آمده استفاده کرده و پارلمان اروپا با تصویب قطعنامه‌ای در واکنش به مرگ مهسا امینی در ادعای مداخله‌جویانه خواستار تحقیقات مستقل درخصوص چگونگی فوتش شد و ادعا کرد که عاملان این اتفاق باید تحریم و مجازات شوند.

تحریم دیگر واژه نخ نمای ایالات متحده آمریکا و هم‌پیمانانش در چهار دهه گذشته علیه جمهوری اسلامی شده است که به فراخور شرایط ایران آن را مورد استفاده قرار می‌دهد.

این دشمنی آشکار آمریکا در این چند دهه و به بهانه حقوق بشر و ادعای سرکوب و بازداشت معترضان چیز جدیدی نیست؛ یک روز نگران بمب هسته‌ای ایران است! و به بهانه آن برای رسیدن به توافق تعلل می‌کند و یک روز نگران است آرامش مردم ایران به هم بریزد.

دولتمردان تروریست این کشور که همواره ناقض اصلی حق شهروندی و حتی حق بشری هستند این روز‌ها خود را به کوری و کری زدند تا نبینند و نشنوند که بیش از چند سال است که معیشت و سلامتی مردم ایران با کارزار تحریمیشان تهدید شده است.

پس از شروع تحریم‌ها تولید دارو‌های حساس و مهم در ایران به دلیل عدم ورود مواد اولیه وارداتی به سختی انجام می‌شود و زندگی بیماران خاص با مشکلات زیادی روبرو شده است. انتقال ارز شرکت‌های دارویی غیر ممکن یا بسیار سخت شده و دولت آمریکا، تنها شرکت تامین‌کننده دارو‌های رادیواکتیو مورد مصرف مراکز پزشکی هسته‌ای کشور را در فهرست تحریم‌ها قرار داده است و بیش از یک میلیون بیمار مرتبط با این شرکت را درمانده کرده است.

آمریکای مدعی حقوق بشر و نگران همیشگی مردم ایران با تحریم شرکت‌های پتروشیمی، بیمه، طلا، بانک ها، تبادلات پولی و بانکی، معدن، سوئیفت، منابع ارزی ایران در جهان، سپاه پاسداران و نیرو‌های مسلح، دارو و ... زندگی عادی مردم ایران را مختل ساخته است.

آمریکا به جای ریختن اشک تمساح برای ملت ایران باید به تروریسم اقتصادی پایان دهد تا تمام مردم ایران مخصوصا بیماران پروانه‌ای در زندگی عادی به آرامش و رفاه برسند.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها